2011-10-07, 14:08
Medlem
IshethZenunims avatar
Jag har problem med Windows Explorer. En del fönster uppdateras inte när jag öppnar dem och har visningen satt till någon form av thumbnails. Det behöver inte vara enormt många filer; en mapp innehåller under 300 bilder men jag har ändå detta problem.

Samma sak när jag försöker välja en bild att ladda upp till till exempel Imageshack via Firefox. Filväljarfönstret öppnas, och har jag det i thumbnailläge så låser sig fönstret och jag måste döda processen.

Jag har försökt lösa detta genom att använda indexering, men när jag går in i Indexing Options så står det bara "Waiting to receive indexing status..." oavsett hur länge fönstret är öppet.

Någon som vet hur jag kan lösa detta?
Citera
2011-10-23, 01:41
Medlem
IshethZenunims avatar
Bumpar denna då jag fortfarande har samma problem. Jag kan öppna fönstren som orsakar problem om jag har dem i "List" eller "Detail"-läge, men inte om de är inställda på att visa thumbnails, så det verkar vara där problemet ligger.

Någon som vet en lösning?
Citera
2011-11-04, 14:50
Medlem
IshethZenunims avatar
Är det verkligen ingen mer än jag som haft det här problemet? Så här ser det ut när jag försöker öppna en mapp som av någon anledning beter sig på detta viset: http://i.imgur.com/S4Kgn.png

Ingen förhandsvisning visas, hela fönstret fryser och datorn går som i sirap tills jag dödar fönstret.
Citera
2011-11-04, 18:15
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Är det verkligen ingen mer än jag som haft det här problemet? Så här ser det ut när jag försöker öppna en mapp som av någon anledning beter sig på detta viset: http://i.imgur.com/S4Kgn.png

Ingen förhandsvisning visas, hela fönstret fryser och datorn går som i sirap tills jag dödar fönstret.
Låter som att det är dags att nyinstallera eller systemåterställa (fullständig/full recovery) Windows. Misstänker att du har en duktigt seg dator förövrigt också?
  • Är det Vista? Isf, har du ServicePack 2 installerat (det borde du ha)?
  • Är datorn fullt uppdaterad med Windows Update?
  • Vad har du för antivirusprogram?
  • När körde du en Diskrensning senast?
  • När defragmenterade du systemdisken C: senast?
  • När tömde du dina webbläsares temporära filer senast?
  • När körde du rensning med Ccleaner senast?
  • När körde du en fullständig kontroll med Malwarebytes' Anti-Malware senast?
Och bla bla bla bla bla bla bla...
Citera
2011-11-04, 18:46
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Låter som att det är dags att nyinstallera eller systemåterställa (fullständig/full recovery) Windows. Misstänker att du har en duktigt seg dator förövrigt också?
  • Är det Vista? Isf, har du ServicePack 2 installerat (det borde du ha)?
  • Är datorn fullt uppdaterad med Windows Update?
  • Vad har du för antivirusprogram?
  • När körde du en Diskrensning senast?
  • När defragmenterade du systemdisken C: senast?
  • När tömde du dina webbläsares temporära filer senast?
  • När körde du rensning med Ccleaner senast?
  • När körde du en fullständig kontroll med Malwarebytes' Anti-Malware senast?
Och bla bla bla bla bla bla bla...
Nej, det har inte med det att göra. Datorn är inte det minsta seg, och jag gör en fullständig genomgång både med AntiMalware och SUPERAntiSpyware varje dag.

Jag använder Windows 7. Den är inte fullt uppdaterad, nej, men det här problemet är tämligen nytt, och jag har haft Windows 7 installerat i snart ett år.

Det är som sagt bara vissa mappar som bär sig åt på detta viset. Jag har en mapp med över 3000 bilder på sammanlagt över 1GB som uppdateras hur snabbt som helst, där jag kan se alla thumbnails. Andra mappar, som den jag tog screenshot på, har några tiotal bilder på totalt några få MB.

Det var i och för sig länge sedan jag defragmenterade hårddisken, borde kanske testa det.
Citera
2011-11-04, 19:24
Medlem
Skadat godss avatar
Vad har du för antivirusprogram? Har du fullscannat datorn?
Byt till annat antivirus och fullscanna, bara för att liksom.

Kör en Felkontroll (scandisk/CHKDSK) av C: (eftersom det är systemdisken så kommer den att schemaläggas till nästa datorstart).

När körde du en Diskrensning senast?
Högerklick på C: osv, rensa även återställnings-tjosan också. Tror fliken heter "Fler alternativ" eller knapp "Rensa systemfiler" (sitter på XP just nu).

När tömde du dina webbläsares temporära filer senast?
Också värt att göra.

När körde du rensning med Ccleaner (momenten; Filstädning och Registret) senast?
Finns som Portable, perfekt att ha på USB-pinne.

Avinstallera FireFox, rensa systemet, omstart, ny fräsch installation av FireFox.
Min uppdaterade FF visar inte nedladdade filer i FF:s filhanteraren längre så det kommer jag att göra snart, tror det skitar ner sig självt.

Skulle vara intressant att veta om det hjälper om allt ovanstående görs.

EDIT: Varför är inte Windows uppdaterat? Har du SP1 installerat?
Har du en ledig hårddisk så nyinstallera datorn på den, är Win crackat så har du nog orsaken där.
Senast redigerad av Skadat gods 2011-11-04 kl. 19:46.
Citera
2011-11-04, 19:50
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Vad har du för antivirusprogram? Har du fullscannat datorn?
Byt till annat antivirus och fullscanna, bara för att liksom.
Jag har faktiskt inget antivirus alls just nu, det är därför jag dubbelkör med SUPERAntiSpyware and AntiMalware. Min licens gick ut för några veckor sedan.
Citat:
Kör en Felkontroll (scandisk/CHKDSK) av C: (eftersom det är systemdisken så kommer den att schemaläggas till nästa datorstart).
Det har jag gjort, det är inga fel på den.
Citat:
När körde du en Diskrensning senast?
Högerklick på C: osv, rensa även återställnings-tjosan också. Tror fliken heter "Fler alternativ" eller knapp "Rensa systemfiler" (sitter på XP just nu).
Det gör jag en gång i veckan, senast i onsdags.
Citat:
När tömde du dina webbläsares temporära filer senast?
Också värt att göra.
Också i onsdags; varje onsdag natt så rensar jag diskarna och kör en defrag.
Citat:
När körde du rensning med Ccleaner (momenten; Filstädning och Registret) senast?
Finns som Portable, perfekt att ha på USB-pinne.
Det har jag nog aldrig gjort, faktiskt. Ska ta och testa det.

Jag är alltså ingen novis på datorer, har använt Windows sedan Windows 2000 och har alltid lyckats fixa de fel som uppkommit, och jag brukar vara den som får fixa mina vänners datorer när de har något fel, men det här kan jag bara inte förstå.

Jag testade förresten en ny sak just nu. Jag tog mappen som jag tog screenshot på och försökte kopiera den till en annan hårddisk. Det som hände då var att datorn stod och tuggade och Time Remaining, Items Remaining och Speed som man kan se i fönstret stod alla på "Calculating" i säkert en minut, och då är det ändå bara några få MB med bilder.

När den väl börjar kopiera så är hastigheten 0 bytes/sekund och antalet "Items Remaining" är också 0. Så har fönstret stått stilla i ett par minuter nu, och det är uppenbart att den inte kan kopiera mappen, av någon anledning.
Citat:
Avinstallera FireFox, rensa systemet, omstart, ny fräsch installation av FireFox.
Min uppdaterade FF visar inte nedladdade filer i FF:s filhanteraren längre så det kommer jag att göra snart, tror det skitar ner sig självt.

Skulle vara intressant att veta om det hjälper om allt ovanstående görs.
Jag testade att byta till Google Chrome (som jag märker att jag gillar mycket mer), och jag har samma problem där, trots att jag aldrig använt Chrome tidigare. Så det har inte med FireFox att göra, det är något med Windows.
Citera
2011-11-05, 01:08
Medlem
Skadat godss avatar
Ok ok ok, då har du bra koll på läget. Jag har varit med sedan Win95 (eller om det var Win 3.1), på diskett (var väl 51 st)
Betänk min EDIT ovan, det kan ju i värsta fall vara HDD som är på väg att lägga av.

En bra rutin är att ta en Ghost på sitt nyinstallerade system när man fått det som man vill ha det, så har man uppe ett fräscht system efter en återställning på endast ca 10 min. Jag brukar alltid dela HDDn i 2 delar, sen Ghostar jag (i DOS-boot) partition fr C: till D: och säkerhetskopierar över avbilden på annan fysisk disk sen... På så sätt så installerar jag endast en gång på mina datorer, sparar mkt tid på så sätt.

Google Chrome är skitbra, och Adblock till det tycker jag är bättre än Adblock Plus i FF. Har kört med Chrome i typ 2 års tid, men när man har 35-45 flikar som den ska startas med så äter den bara för mkt RAM-minne, så sedan FF 6 kör jag den istället, den är bättre med minneshanteringen numera igen.
Citera
2011-11-05, 01:33
Medlem
Skadat godss avatar
I post #8 här https://www.flashback.org/t1701231 kanske de 2 sista tipsen kan vara av nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in