Jag tänkte förut på hur roligt det var den gången jag såg en viss skräckfilm, och blev så där himla rädd som jag beskriver nedan. Plötsligt kom jag på ännu ett tillfälle som var speciellt, och ett till. Därför skapar jag tråden, för att dela med mig av mina upplevelser och för att få höra dina.
Du som vill bidra till tråden, berätta innanför spoilertaggar vad det är för scen du åsyftar, och innanför eller utanför också hur du (och övriga tittare) reagerade på scenen. Det är alltså inte bara frågan om att lista den scen du tycker är läskigast, du ska redogöra för hur filmpubliken reagerade. Satte folk händerna för ögonen? Spottade någon ut sin läsk? Var det någon som inte ville titta vidare?
Min tredjeplats, från The Shining (den från 1997):
Jag såg det här för första gången när jag var kanske 10 år. Jag fick inte titta för mina föräldrar, men det jag såg etsade sig verkligen in i mitt huvud som sjukt läskigt. Särskilt denna scen. När jag var 16 ville jag ta revansch och såg därför serien igen. Då fick jag ännu värre vibbar av scenen i fråga. Jag låg i min säng med uppdragna knän, blundade med ena ögat och höll dosan nära så jag kunde hålla för det andra med den. Ljudet var förstås avstängt, det behövde jag verkligen inte.
När jag var 22 läste jag boken och var så taggad inför denna scen att jag var tvungen att ta paus flera gånger per sida när jag visste vad som komma skulle, bara för att sms:a folk och berätta om hur spännande allt var.
Min andraplats, från The Descent:
Jag var på fältkurs och kollade med ett gäng kursare från universitetet. Vi sov i ett hus där det sades spöka och skrämde därför upp oss själva med en skräckfilm varje kväll. Denna kväll var det alltså The Descent. Det var alltid ganska pratigt under filmtittandet, men det spelade ingen roll den här gången. När scenen i fråga spelades upp skrek alla tjejer rakt ut, jag hoppade till och spillde minttu i knät, alla blev helt chockade och ville bara berätta om hur rädda just de blev i många minuter efter scenen.
Min förstaplats, från Shutter:
Jag satt på filmkväll med tre andra killar. Som vanligt kisade jag när jag tyckte att saker började bli för läskiga, men den här gången anade jag inget. Jag ryckte förstås till häftigt, men allra mest lyckades jag spänna benen så mycket att det bultade i låren av ansträngningen genom säkert halva filmen efteråt. Mycket märkligt. Kompisen närmast flög upp med både armar och ben för att skydda sig från faran. Övriga två minns jag inte så mycket av, men jag gissar att den ene var oberörd och att den andra blundade.
Du som vill bidra till tråden, berätta innanför spoilertaggar vad det är för scen du åsyftar, och innanför eller utanför också hur du (och övriga tittare) reagerade på scenen. Det är alltså inte bara frågan om att lista den scen du tycker är läskigast, du ska redogöra för hur filmpubliken reagerade. Satte folk händerna för ögonen? Spottade någon ut sin läsk? Var det någon som inte ville titta vidare?
Min tredjeplats, från The Shining (den från 1997):
När Danny smyger sig in i rummet där han inte får vara och ser den vidriga kvinnan i badkaret, samt när han står med sina föräldrar i köket och man tror att allt är lugnt bara för att hon ska klippas in igen en kort sekund och förstöra lugnet.
När jag var 22 läste jag boken och var så taggad inför denna scen att jag var tvungen att ta paus flera gånger per sida när jag visste vad som komma skulle, bara för att sms:a folk och berätta om hur spännande allt var.
Min andraplats, från The Descent:
Jag antar att alla förstår vilken scen det handlar om. Den där man får se den där läskiga varelsen för första gången, stående bland gänget helt plötsligt.
Min förstaplats, från Shutter:
Scenen där ett skolfoto visas, och en av flickorna i bilden som tittat bort från kameran plötsligt stirrar rakt in i kameran och ens själ.