2011-10-06, 20:55
Medlem
Tropicalss avatar
Som jag sa i en annan tråd angående detta ämne. På detta forum verkar det som att alla tjänar fantasisummor plus att alla dennes polare tjänar minst lika mycket eller mer.

Sanningen är dock
"År 2010 är medellönen för samtliga anställda 27 700 kronor i månaden.
Skillnaden är dock stor mellan arbetare och tjänstemän då medellönen för en
arbetare är 22 400 kronor och för en tjänsteman 32 100 kronor. Lönen för
tjänstemän är därmed 9 700 kronor, eller 43 procent, högre än för arbetare."

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/90FCA4A0E782624FC1257919003289D7/$file/Lonerapport_2011.pdf
Citera
2011-10-06, 21:03
Medlem
Wulfilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Snackade med en kvinna som jobbade som industriarbetare. Hon hade tydligen en ingångslön på 150 i timmen, är det verkligen så brutalt bra lön inom industrin? Ett yrke utan utbildning och kompetenskrav.
Doh.. Det är inte 1968 nu, okvalificerade industrijobb är mycket sällsynta idag, idag krävs naturligtvis både kompetens och utbildning.
150 Sek/t låter lågt tycker jag, våra fibersvetsare hade runt 380 sek/t 2001, kan inte tänka mig att det är lägre idag.
Citera
2011-10-06, 21:07
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfila
Doh.. Det är inte 1968 nu, okvalificerade industrijobb är mycket sällsynta idag, idag krävs naturligtvis både kompetens och utbildning.
150 Sek/t låter lågt tycker jag, våra fibersvetsare hade runt 380 sek/t 2001, kan inte tänka mig att det är lägre idag.

Du tror inte att det var så att de var inhyrda eller något era svetsare? Cirka 67.000 i månaden verkar nämligen aningen högt för det jobbet eller?
Citera
2011-10-06, 21:07
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Får man fråga vilken utbildning du har och vilket yrke det var?

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
33 k brutto? Ingick striptease i arbetsbeskrivningen eller?

Det var en sk projktanställning jag hade ett par gånger om året, jämte mitt butiksjobb.

Sorterade dokument som skulle arkiveras, gick under benämningen kontorsassistent.
Ingen tidigare erfarenhet, fick det via kontakter.

Det komiska är att vid ett tillfälle tog dom in en man som tom var utbildad i arkivvetenskap.
Först blev dom glada och förvånade över hur pass snabbt han jobbade sig igenom pappersbuntarna.
Sen upptäckte dom att han gjorde ett sämre jobb än mig, slängde det som skulle sparas och vice versa.
Citera
2011-10-06, 21:09
Medlem
gsonjuniors avatar
En på mitt jobb, med samma arbetsuppgift som mig, inom byggbranchen var med på top 30-listan över högst lön under åldern 30 i sin kommun. Han har dock jobbat lite längre än mig, jag har ingen utbildning.

Så ja, det kan vara rätt bra löner inom industri. Åk förbi ett bygge och kolla på arbetarnas bilar

Edit: En bra bit över 300 k om året var hans lön.
Citera
2011-10-06, 21:12
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:

Som firman tog betalt för hans arbete möjligtvis ja. Han fick inte hela den kakan själv, det är orimligt gosse.
Citera
2011-10-06, 21:17
Medlem
Wulfilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Du tror inte att det var så att de var inhyrda eller något era svetsare? Cirka 67.000 i månaden verkar nämligen aningen högt för det jobbet eller?

Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
Som firman tog betalt för hans arbete möjligtvis ja. Han fick inte hela den kakan själv, det är orimligt gosse.
Vadå inhyrda?, jag anställde dem själv.
Finns inte en chans att man skulle kunna ta in en annan firma och låta dom göra jobbet för 380 sek/t
Citera
2011-10-06, 21:20
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Finns inte en chans att man skulle kunna ta in en annan firma och låta dom göra jobbet för 380 sek/t

Du får nog utveckla lite om hur situationen var?

Tog du in dom privat, svart?

Tog du in dom på ditt företag, svart?

Tog du in dom privat, från firma?

Tog du in dom på ditt företag, från firma?

Du förstår väl att en del av dessa pengar går på bensin, verktyg, material osv?
Citera
2011-10-06, 21:23
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:

Du verkar inte så bra på att hålla nere personalkostnaderna helt enkelt. En enkel sökning här på fb får upp https://www.flashback.org/t676641
Där kan du själv läsa vad du borde kunnat få arbetskraften för.
Citera
2011-10-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
En på mitt jobb, med samma arbetsuppgift som mig, inom byggbranchen var med på top 30-listan över högst lön under åldern 30 i sin kommun. Han har dock jobbat lite längre än mig, jag har ingen utbildning.

Så ja, det kan vara rätt bra löner inom industri. Åk förbi ett bygge och kolla på arbetarnas bilar

Edit: En bra bit över 300 k om året var hans lön.

Det må då vara en liten kommun om en bit över 300k brutto(?) som årslön kvalificerar sig på en sådan lista. 30k brutto i månaden blir 360k om året och då har ändå de flesta som jobbar på ackord mer än det inom bygg.
Citera
2011-10-06, 21:32
Medlem
Valzors avatar
Sista året på industriprogrammet hadde ett sommarjobb med 118 kr utan nått tillägg
(cnc operatör)
Citera
2011-10-06, 21:33
Medlem
ventures avatar
Vet några metallindustrier där dom går in på 140kr. Är väll helt ok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem