2011-10-06, 13:21
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokoJambo
Ja och konsumtion är lösningen på våra globala problem va?

Uppstår ekonomiska problem; det löser vi med att producera massa skit vi inte behöver för penagr vi inte har, för på så vis räddar vi ekonomin.

Har jag påstått detta eller fantiserar du bara vilt nu? Jag poängterade bara vad som händer om man skippar momsen.

Citat:
Inse att ekonomer är idioter. De har skapat en bubbla under sekler som de nu inte vet hur de skall ta sig ur med värdigheten i behåll.

Jag inser att det finns en idiot här, absolut.
Citera
2011-10-06, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
USA har enorma problem med ohållbar konsumtion och skuldsättning, och de har ingen moms alls. Så det blir nog knepigt att göra någon sådan generalisering.

Men det är ju nationalekonomisk teori som lärs ut på högskolor världen runt, att man skall lösa ekonomiska problem med mer konsumtion av skitsaker ingen behöver som enabrt förstör miljön dessutom. Snacka om att ekonomi är inget annat än ett flumämne och pseudovetenskap. Att reglera något via momsen är ett nollsummespel; dvs det gynnar en viss grupp men missgynnare en annan. kontentan är att amn inte löst ett skit utan bara omfördelat skattebördan eller den ekonomiska bördan.
Citera
2011-10-09, 21:03
Medlem
nevermindzs avatar
Om man vill minska okynneskonsumtionen är det nog bättre att höja räntorna tippar jag, att slopa momsen gör ju bara att saker blir billigare och ökar som sagts konsumtionen.

Att höja räntorna skulle göra det dyrare att köpa på kredit och förmånligare att spara.
Citera
2011-10-09, 22:10
Medlem
Assholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
USA har enorma problem med ohållbar konsumtion och skuldsättning, och de har ingen moms alls. Så det blir nog knepigt att göra någon sådan generalisering.

Stämmer inte:
http://en.wikipedia.org/wiki/Value_added_tax#United_States
Citera
2011-10-10, 00:42
Medlem
JackBlacks avatar
Omsättning på varor driver inte bara in skatt via moms utan även via sysselsättningen när varorna produceras.
Citera
2011-10-10, 00:43
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asshole
Stämmer inte:
http://en.wikipedia.org/wiki/Value_added_tax#United_States

Sales Tax och moms är inte samma sak.
Citera
2011-10-10, 01:28
Medlem
Assholes avatar
Inte någon jättestor skillnad. Slutkunden betalar en extra skatt på varor, sen att det tekniska skiljer lite, visst. Men att hävda att USA inte har någon moms alls anser jag vara felaktigt.
Citera
2011-10-10, 01:46
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asshole
Inte någon jättestor skillnad. Slutkunden betalar en extra skatt på varor, sen att det tekniska skiljer lite, visst. Men att hävda att USA inte har någon moms alls anser jag vara felaktigt.

Det är inte fel, USA har ingen moms. Moms är en omsättningsskatt, sales tax är en försäljningsskatt. Momsen debiteras i flera led och företag har avdragsrätt en sales tax träffar bara slutkund. USA kommer sannolikt att få en moms efter nästa presidentval.
Citera
2011-10-10, 06:30
Medlem
SparkMans avatar
Moms borde regleras i den mån att det gynnar landet och befolkningen.

T.ex. sänkt moms på dagligvaror och sänkt moms på svensktillverkade varor.

Billigare mat och billigare egenproducerade varor ger både mer utrymme för konsumtion och skapar mer arbetstillfällen inrikes istället för att flytta över all produktion till Kina, Indien och Taiwan.

Edit: Krogmomsen hör inte till den moms som anses vara motiverat låg för att gynna landet. Så den bör höjas igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in