2011-10-01, 14:18
Medlem
Karrebarre1s avatar
Jag har nu suttit och diskuterat en fråga med några vänner efter att ha hört från min lärare att så är fallet, men det finns ju självklart en risk att jag hörde fel.

Till frågan:

Man skjuter upp en rymdraket från punkt A i stockholm rakt upp i 90 graders riktning till punkt B utanför jordens atmosfär och gravitationsfält dvs upp till rymden. Man väntar 5 timmar så åker man rakt ner i 90 graders riktning igen. Kommer man hamna i punkt A igen eller kommer man komma på något annat randomställe i världen?

Jag fick i svar att man färdades med jorden och därmed kommer man hamma på samma ställe, men nu för att säkerställa detta och gå till botten med ämnet, kan någon själ förklara?

Tack på förhand
Citera
2011-10-01, 14:24
Medlem
iRizers avatar
Hmm, jag tror att du med största sannolikhet kommer hamna någon annanstans, jorden rör ju sig genom rymden med en viss hastighet, men när du kommer ovanför atmosfären kommer du inte dela den hastighet du får när jorden roterar kring sin egen axel. Så jag tänker.. Nån som har lite paint-skills så vi kan få en fullständig bild med alla de olika faktorerna som kan påverka?
Citera
2011-10-01, 14:27
Medlem
DaCriLLs avatar
har ingen aning egentligen,

men dom skickar ju upp sateliter i omlopp runt jorden o dom ligger väl relativt på samma plats, annars hade vi inte fått nårra tvkanaler
Citera
2011-10-01, 14:30
Medlem
Karrebarre1s avatar
"Jag tror" svar har jag hört gott om. Någon som kan svara helt på rak arm?
Citera
2011-10-01, 14:32
Medlem
iRizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCriLL
har ingen aning egentligen,

men dom skickar ju upp sateliter i omlopp runt jorden o dom ligger väl relativt på samma plats, annars hade vi inte fått nårra tvkanaler

Jag är ingen rocket-scientist direkt men borde de inte använda styrraketer för att få dem i exakt samma hastighet som jorden?
Citera
2011-10-01, 14:36
Medlem
Karrebarre1s avatar
Jag menar, om man har en filmkamera från rymden och filmar jorden ur ett tredje perspektiv, då ser man väl inte att jorden roterar pga att man själv är med i själva jord-rörelsen. Hur ska man då inte hamna på samma plats?
Citera
2011-10-01, 14:36
Medlem
atmosfaren ror sej med annan hastigheten an jorden (vind), det i sej sjalv paverkar raketen sa att den inte kommer tillbaka pa samma stalle. om det ar vindstilla sa ror sej vinden med samma rotationshastighet som jorden och darmed landar raketen pa samma stalle om den skjuts upp i exakt vinkel fran jorden.
Citera
2011-10-01, 14:38
Medlem
Giorgis avatar
Om raketen stannar i geostationar omloppsbana (650 000 km vill jag minnas) så ja. Annars nej.
Citera
2011-10-01, 15:03
Medlem
DaCriLLs avatar
[quote=iRizer]Jag är ingen rocket-scientist direkt men borde de inte använda styrraketer för att få dem i exakt samma hastighet som jorden?[/QUOT

du tycker inte det e jävligt omständigt att behöva fylla på varenda sattelit när bränslet e slut?. där e ca 3000 satteliter i omlopp runt jorden.
Citera
2011-10-01, 15:24
Medlem
ojskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRizer
Hmm, jag tror att du med största sannolikhet kommer hamna någon annanstans, jorden rör ju sig genom rymden med en viss hastighet
Ja, och om man bor i Australien kommer man att falla rakt ned i rymden...
Citera
2011-10-01, 15:49
Medlem
Det beror helt på i vilken riktning raketens motorer driver den.

Om man bara kastar en raket rakt uppåt, så kommer den i allmänhet inte landa på samma plats. Banan kommer böjas av på grund av Corioliseffekten.

Om däremot raketens styrmekanisker kompenserar för detta på ett sådant sätt att den hela tid faktiskt åker 90 grader uppåt i förhållande till en fast punkt på jorden, så kommer den förstås komma tillbaka till samma punkt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in