Jag blev inspirerad av ett TED talk, där David Blane berättar hur han tog ett
världsrekord genom att hålla andan i 17minuter(som nu är slaget med
18minuter).
Jag tänkte jag skulle testa, och kollade upp hur det fungerade, man har en
dykreflex som slår in när man är i vatten som är kallare än 21 grader, som gör så att man kan hålla andan längre under vatten.
Jag tror att jag har en kropp som är optimerad för
apnea, smal 183cm 67kg dålig blodcirkulation.
Jag testade att hålla andan över ytan, och rensade min kropp från luft(purgade), minns från när jag var liten att jag lyckades med 2minuter.
Så på natten innan jag skulle sova testade jag och lyckades till min förvåning med 4minuter.
Dagen därpå pressade jag hela vägen till 5minuter, började få svettattacker och ryckningar.
Att en vanlig person kan hålla andan 1-2 minuter medan en som är tränad på det kan hålla runt 4? minuter.
Har läst att det finns risk för permanenta hjärnskador efter 3minuter.
Citat:
Brain cells are likely to die if the blood supply to brain is totally cut off for 3 minutes or more and not by merely holding the breath.
Citat:
The current consensus seems to support the notion that brain damage only occurs in periods of about four minutes after blackout. This is the fundamental misunderstanding people have about freediving, and it explains why one will hear that you will die after being under water for four minutes. If you drowned and blacked-out in water, you may sustain brain damage within four minutes. But in a freediving context, one is fully conscious and the natural dive responses keep oxygen saturation levels high for long periods of time before any chance of blackout.
Vad tror ni, någon annan som testat det samma?
Jag är inte sån att hålla andan är min grej, utan snarare en idiot som gillar att "push it to the limits"