2011-09-26, 03:17
Bannlyst
Ja, det är altså så att jag ska läsa in 3 st 100 poängskurser som i princip är helt nya för mig, det kan väl lite överdrivet jämföras med att försöka gå ut gymnasiet genom att bara ägna 25 dagar åt studier, jag måste dock även göra några laborationer om jag lyckas på skrivningen.
Jag har bara skjutit upp att försöka studera skiten nu hur länge som helst, men nu 3 dagar innan mina prövningar ska jag altså ändå försöka börja plugga uta hell och lite råd skulle hjälpa.
Jag måste väl antagligen försöka sova så lite som möjligt och om man kan göra något för att få förhöjd koncentration skulle uppskattas, där är väl dock sömn rätt så viktigt.

Jag ska läsa in Biologi A, vilket är ett helt nytt ämne för mig och jag är tacksam för alla tips om hur jag får den viktigaste kunskapen inom ämnet och ungefär vilka kunskaper jag behöver innan en prövning, om det finns tidigare prövningar på internet att tillgå så skulle det vara guld.

Sedan ska jag även läsa Fysik A, Detta ämne läste jag halva kursen förra året, men det mesta av den halvan har nog ändå redan trillat ut ur skallen. Även här så skulle alla tips om hur en prövning ser ut vara perfekt.

Tillsist ska jag läsa Matte D, har inga tidigare kunskaper inom Matte D och jag saknar till och med någon bok att studera i, men jag hade tänkt att använda mig av matteboken.se till denna kurs.

Jag vet att till en början borde jag inte sitta på flashback och slösa tid, men,men så kan de bli..
Jag antar att jag kommer misslyckas groteskt med alla ämnen, men vem fan vet. Jag läste faktiskt in ca. 65-80 % av alla mina Matte C kunskaper på 12 timmar och det gick faktiskt vägen på nationella provet den gången.
Det är bara G i ämnena som är mitt mål.

Alla tips och tankar kring detta uppskattas
Citera
2011-09-26, 03:39
Medlem
A kurser är väl rent generellt inte så jättesvåra och godkänd bör klaras med lite allmänbildning och snabbplugg. Matten vet jag inget om men iaf, LYCKA TILL
Citera
2011-09-26, 03:48
Medlem
Ockletts avatar
Matten och fysiken blir enkel om du får formelblad och miniräknare vid skrivningen. Om du skall förbereda dig till skrivningen så måste du scouta.
Senast redigerad av Ocklett 2011-09-26 kl. 03:52.
Citera
2011-09-26, 04:30
Medlem
Mitt tips är att du skippar matten och råpluggar till de andra två. Annars riskerar du bara att faila alla tre. Jag läser matte D på komvux nu och det är inte den lättaste kursen.
Biologi a är ganska lätt om jag inte minns fel. Du ska väl kunna lite om ekosystem, hur växter och djur fortplantar sig och annat basic. I fysik a så är det inte mycket du behöver plugga in (förutsatt att du får ha med dig en formelsamling). Lär dig de termodynamiska lagarna och när du ska använda vilken formel så klarar du nog ett g.

Lycka till
Citera
2011-09-26, 04:37
Medlem
Alla dessa kurser är lätta om du plugga bra borde det verkligen inte vara en problem.
Citera
2011-09-26, 04:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av imkindofabigdeal
Mitt tips är att du skippar matten och råpluggar till de andra två. Annars riskerar du bara att faila alla tre. Jag läser matte D på komvux nu och det är inte den lättaste kursen.
Biologi a är ganska lätt om jag inte minns fel. Du ska väl kunna lite om ekosystem, hur växter och djur fortplantar sig och annat basic. I fysik a så är det inte mycket du behöver plugga in (förutsatt att du får ha med dig en formelsamling). Lär dig de termodynamiska lagarna och när du ska använda vilken formel så klarar du nog ett g.

Lycka till
Jo jag tror jag inte ska satsa så jävla mycket på matten, utan jag läser väl in riktigt simpel grund och ger det ett försök ändå.
Jag antar att man får ha formelsamling på både fysiken och matematiken, det brukar ju vara så. Är det verkligen så att man inte behöver plugga in så mycket förkunskaper när det gäller fysik A? Men tack iallafall för råden
Citera
2011-09-26, 05:11
Medlem
Emma18s avatar
Vad hade du för betyg i matte A-C?
Citera
2011-09-26, 11:10
Medlem
nutkjells avatar
Det borde inte vara några problem om du inte tycker att matte är jobbigt. Det är inte speciellt många delgrejer i ma. d, förstod du ma c bra borde det gå på kanske en dag eller två om du pluggar bra. Du får ju dessutom formelsamling.

Fysiken borde inte heller vara några problem. Kör lite exempeluppgifter och få en känsla för feeling, ha endast formelsamling som hjälp i uppgiftslösning.

Biologin är bara att råplugga in, läs igenom ordentligt, ta noter, sammanfatta det viktigaste fråga dig själv frågor etc.

Lycka till
Citera
2011-09-30, 13:23
Bannlyst
Jag är sjukt förvånad över hur bra det gick i dessa ämnen
Jag ägnade max 10-11 timmars studier sammalagt åt detta, nästan alla studier blev dagen innan.

Ungefär 8 timmar läste jag igenom Biologi boken och det gick jävligt bra och kändes utan tvekan som ett säkert G

Sedan kollade jag grunderna i Matte D på matteboken.se i 2,5-3 timmar precis innan skrivningen och mot alla odds så tror jag att jag fixade G även där(dock ej 100 % säker), jag måste säga att jag är sjukt förvånad hur enkelt de egentligen kan vara och fixa detta.

Till sist hade jag Fysik A och den sket jag fullständigt i att plugga något till, och formelboken hjälpte uta helvete(även i matten som ni påpekat) och det kändes som ett säkert G, sedan hade jag ju studerat halva kursen förra året och det hjälpte såklart.

Till er som vill ha betyg utan att lyfta ett finger, gör så här :O
Dock är det inte rätta än, men Biologin och Fysiken måste jag ha fixat G utan problem på och troligtvis även Matte D, möjligtvis att jag kan behöva kompletera någon mindre del där.
Citera
2011-09-30, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Vad hade du för betyg i matte A-C?
Matte A - MVG
Matte B - G
Matte C - G

Och nu troligtvis G i Matte D, men det blir nog på håret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in