2011-09-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feminista
Du skriver väldigt långa inlägg Köpenhamnsälskare. Jag saxar ur din text.

Det finns alltså en undersökning som visar att "lyxprostituerade" (vad fan betyder det) alla har en akademisk examen och att några höll på att doktorera? So what?

Vad har orgasmer med saken att göra? Och finns det bara lyxfnask och tjackhoror din värld?

Vill du jämföra utsugna bärplockare med de som tvingas sälja sin kropp så visar det bara hur lite du känner till om hur kvinnor eller kanske t.o.m människor fungerar. Att tvingas till sex anses även i lagen som ett av de värsta brotten man kan utsätt någon för. All utsugning är av ondo men det finns gradskillnader i helvetet.

Den undersökning som jag refererade försökte spegla alla de grupper av prostituerade kvinnor som istället för att, som är vanligt i din värld, dra alla över en kam eller låta "tjackhororna" representera alla.

Jag tror nog att jag känner till hur människor och kvinnor fungerar bättre än vad du gör. I alla fall visar dina skriverier att dina kunskaper mest är teoretiska och dogmatiska. Att tvingas till sex är ett av de värsta brotten som man kan utsättas för och i den frågan råder ingen oenighet. Men vad du gör är att använda dig av ett gammalt klassiskt debattknep genom att jämställa frivilligt sexsäljande, och samtycke därtill mellan vuxna individer, med den lilla grupp som tvingats in prostitution. Alla seriösa på SW tar självklart avstånd från allt tvång och våld. Så vad du gör är som sagt att använda dig av en ful sammanblanding och det gamla "guilt by association"-knepet eftersom du inte har några andra argument att komma med. Att jag nämnde utsugna bärplockare är för att visa att det finns tvång och slavhandel inom många andra områden och ser man till antalet drabbade personer så är den traffickingen för icke-sexuella ändamål mycket större än den för sexuella ändamål. Vi ska inte heller, som du gör, nonchalera vad dessa människor utsätts för!
Citera
2011-09-23, 23:26
Medlem
Citat:
/.../ Vad har orgasmer med saken att göra? /.../

Jo, en sak till: Ja, vad har orgasmer med saken att göra? Jag är kanske dum, och inte förstår jag mig på kvinnor enligt dig, men om de får orgasm är det kanske inte så mycket tvång och ofrivillighet inblandad och detsamma måste nog gälla om deras privata sexliv inte påverkas. Men det kanske är naiva tankar från en gammal man som inte förstår sig på kvinnor och människor.
Citera
2011-09-23, 23:51
Medlem
feministas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Jo, en sak till: Ja, vad har orgasmer med saken att göra? Jag är kanske dum, och inte förstår jag mig på kvinnor enligt dig, men om de får orgasm är det kanske inte så mycket tvång och ofrivillighet inblandad och detsamma måste nog gälla om deras privata sexliv inte påverkas. Men det kanske är naiva tankar från en gammal man som inte förstår sig på kvinnor och människor.
Du menar att ´prostituerade i allmänhet brukar få orgasm när de träffar sina kunder? Ser fram emot en länk till den "rapporten".
Senast redigerad av feminista 2011-09-23 kl. 23:53.
Citera
2011-09-24, 07:02
Medlem
BlueStars avatar
Diskussion om hur vanligt eller ovanligt det är att prostituerade säljer sex mot sin egen vilja utbruten ur tråden om sexwork.net:

https://www.flashback.org/t1184503

Diskussioner om den sajten, dess forum och dess medlemmar ska tas där, inte i den här tråden. Synpunkter på detta tas via PM, inte i tråden.

/Mod
Citera
2011-09-24, 07:51
Medlem
Citat:
Du menar att ´prostituerade i allmänhet brukar få orgasm när de träffar sina kunder? Ser fram emot en länk till den "rapporten".

Jag har ju redan nämnt den artikel

Citat:
/.../ Jag ska ta Exner et al:s vetenskapliga studie Some Psychological Characteristics of Prostitutes /.../

som jag baserade min redogörelse på och jag drar inte alla över en kam som du gör! Kan du inte googla? Om du inte kan det eller trycka på den googling-länk som jag gav (jag har även lagt in sökorden så det syns hur man gör en sökning) så är detta en länk direkt till den vetenskapliga artikeln (och det är alltså ingen "rapport" med citationstecken kring). Det finns flera vetenskapliga uppsatser som styrker Exner m fl resultat.

Det kan nämnas att Exner m fl studie lyfts fram som en exemplarisk studie i Weitzer Flawed Theory and Method in Studies of Prostitution som publicerades i tidskriften Violence against women i juli 2005.
Citera
2011-09-24, 11:47
Medlem
feministas avatar
Citat:
.

Att tvingas till sex är ett av de värsta brotten som man kan utsättas för och i den frågan råder ingen oenighet. Men vad du gör är att använda dig av ett gammalt klassiskt debattknep genom att jämställa frivilligt sexsäljande, och samtycke därtill mellan vuxna individer, med den lilla grupp som tvingats in prostitution. Alla seriösa på SW tar självklart avstånd från allt tvång och våld.

Att jag nämnde utsugna bärplockare är för att visa att det finns tvång och slavhandel inom många andra områden och ser man till antalet drabbade personer så är den traffickingen för icke-sexuella ändamål mycket större än den för sexuella ändamål. Vi ska inte heller, som du gör, nonchalera vad dessa människor utsätts för!

Min fråga blir hur kan du säkert veta att en prostituerad gör detta frivilligt? Det går inte! Det betyder att alla eller de flesta torskar är att betrakta som presumtiva våldtäktsmän. Att ha sex med någon mot hennes vilja är nämligen just en våldtäkt.

Du refererar till vetenskapliga undersökningar. Jag refererar till mina och andras undersökningar via pm-kontakter på forumet sexwork.net. Undersökningarna visar att väldigt många torskar inte drar sig för att köpa sex av unga kvinnor med djupa psykiska problem som kanske gör detta mot sin vilja. Sen uppträder de som mysfarbröder på öppna forumet för att skapa förtroende.

Att det sen finns kvinnor som säljer sina kroppar frivilligt är ingen nyhet. Jag tror att Anna som skriver här har ganska bra koll på vad hon gör och det finns andra liknande exempel.

Men hur ska man se på psykiskt förvirrade eller depresiva kvinnor som "frivilligt" prostituerar sig? Erfarenheterna på SW visar att den gruppen är stor och populär bland torskarna. I mina ögon är det våldtäkt att köpa sex av en kvinna som uppenbarligen inte mår bra och saknar kontroll över det hon gör.

Att jag skulle nonchalera trafficing för icke sexuella ändamål får stå för dig. Jag orkar inte besvara det påhoppet.
Citera
2011-09-24, 14:38
Medlem
Citat:
Min fråga blir hur kan du säkert veta att en prostituerad gör detta frivilligt? Det går inte! Det betyder att alla eller de flesta torskar är att betrakta som presumtiva våldtäktsmän. Att ha sex med någon mot hennes vilja är nämligen just en våldtäkt.

Det är klart det går!

Jag kontaktar bara tjejer som har välskrivna personliga annonser som beskriver vad de förväntar sig av mig som kund. Om jag går på FKK skulle jag bara köpa sex av en tjej som ger ett harmoniskt och stabilt intryck. Jag anser det så gott som uteslutet att någon av de tjejer jag köpt sex av har varit tvingade till det.

Kan du konsumera någonting utan att oroa dig för att varan tillverkades under tvång? Tillverkar du gympaskor och mobiltelefon själv?
Citera
2011-09-24, 15:55
Medlem
För er som undrar hur prostituerade hanterar det här med att sex med okända män de inte är attraherade av rekommenderas den här tråden:

http://punternet.com/forum/index.php?/topic/19563-girls-how-do-you-do-it/
Citera
2011-09-24, 18:15
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Här skiljer sig vår syn. Jag kan aldrig anse en man som köper sex för reko.

Jag har under ett år aldrig sett till dig på SW men du kanske har ett annat nick där? Hur kan du veta att alla de tjejer som du räknat upp inte är "styrda" som du formulerar det.
Nu är det så att man måste inte vara reggad där för att läsa vad som skrivs, och för det andra så utgår jag ifrån att du är en stackars jävel som ingen vill röra, avundsjukan lyser som ett norrsken om dina uttalanden
Hur fan kan du påstå att någon som säljer sex inte vill ligga med personen i fråga? Tåget framstår som intelligent i förhållande till dig.
Du är att beklaga, sätt dig in i vad du snackar om och kom igen snarast med en riktig och relevant betraktelse.
Det du snackar här är RÖDSTRUMPESNÖMOS och inget annat. Och vad är det som säger att jag inte känner de kvinnor jag räknade upp?
Citera
2011-09-24, 18:33
Medlem
Citat:

Kan du inte komma med något nytt!! Att jämställa alla former av sexköp med våldtäkt är ett urgammalt argument som extrema och doktrinära radikalfeminister brukar använda sig av. Det är länge sedan det bemöttes för första gången. Redan 1984 påpekade Gayle Rubin att de extremfeministiska antiprostitutionsforskarna medvetet valde ”worst available examples” och presenterade de hemskaste fallen av utnyttjande såsom representativa. Weitzer i Violence Against Women (1995) påminner om vedertagna vetenskapliga principer såsom att god vetenskap är öppen för kritik samt presenterar antaganden som kan bli verifierade eller falsifierade bör gälla även inom forskning kring prostitution och påpekar t ex ”how would one ever test the platitudes that customers are predators, that prostitution is paid rape”?

Jag hörde en gång en mycket klok kvinna uttrycka sitt bekymmer över vulgärfeminister som såg alla män som ”presumtiva våldtäktsmän”; hon påpekade att om alla män ses våldtäktsmän så blir ingen det för då kan man inte skilja de hyggliga männen från svinen för alla ses ju som svin. Det är ju också precis det du gör; du ser alla män (och kvinnor??) som köper sex som ”presumptiva våldtäktsmän” (och följaktligen som ”svin”) oavsett om de är snälla, rara och vinnlägger sig om att tjejen har det bra eller de är våldsamma och uppträder kränkande mot tjejen. Många tjejer har vittnat om att de upplever att kunderna uppträder mycket mera respektfullt än vad t ex karlarna på krogen eller dansgolvet gör.

Dina skriverier om alla sexköpare som våldtäktsmän visar för det första att du inte vet vad du pratar om och hur verkligheten ser ut.

För det andra så infantiliserar du de som frivilligt säljer sex; de behandlas ju som barn som inte vet sitt eget bästa och du utser dessa till offer! De tjejer som jag känner är intelligenta, självständiga och stolta kvinnor som betackar sig för att bli utsedda till viljelösa offer!

För det tredje så är gränsdragningen mellan vad som är prostitution och inte i det verkliga livet inte knivskarp. En av våra hovrätter frikände för något år sedan en man från sexköp för det ansågs att han hade haft en relation till kvinnan och det är inte förbjudet att ge vänner gåvor eller försörja en vän (och inte förbjudet att vara vän med någon som säljer sex). Nu är jag inte rik, men om jag vore mycket rik så skulle jag inte kunna vara helt säker på om en kvinna gifte sig med mig för att hon älskade mig eller om det var mina pengar som hon älskade. Med din argumentation så blir jag en ”presumptiv våldtäktsman” för jag kan ju inte vara helt säker på om hon verkligen älskar mig.

För det fjärde så är argumentet en kränkning mot de verkliga våldtäktsoffer som (tyvärr) finns då du jämställer något frivilligt med en akt där det har förekommit våld eller tvång; du utnyttjar de verkliga offrens lidande för att försöka vinna billiga poänger i debatten. Att ha blivit utsatt för en våldtäkt är något hemskt och det är inte rätt mot dessa verkliga offer att våldtäktsbegreppet uttunnas!

Citat:
Du refererar till vetenskapliga undersökningar. Jag refererar till mina och andras undersökningar via pm-kontakter på forumet sexwork.net. Undersökningarna visar att väldigt många torskar inte drar sig för att köpa sex av unga kvinnor med djupa psykiska problem som kanske gör detta mot sin vilja. Sen uppträder de som mysfarbröder på öppna forumet för att skapa förtroende.

Vad förväntade du dig? Jag kan avslöja att livet har lärt mig att ”ulvar i fårakläder” finns överallt i all mänsklig verksamhet och SW torde knappast vara något undantag. Vi har nyligen fått höra om övergrepp inom idrottsrörelsen och det ena och det andra övergreppet inom katolska kyrkan har också kommit till ytan. Alla påvar genom historien har ju inte direkt alltid varit ”Guds bästa barn”. Jag skulle kunna berätta vad några av mina kvinnliga bekanta har blivit utsatta för, eller fått för inviter, inom frikyrkorörelsen. Det är alltså inte någon samhälls- eller beteendevetenskaplig nyhet att där det finns mänsklig verksamhet, så finns det (tyvärr) också alltid några svin och rötägg (gäller även t ex kyrkan och polisen). Men om man vill skaffa sig djupare kunskaper i dessa företeelser, t ex det som den här tråden enligt rubriken ska handla om nämligen ”hur vanligt är det att prostituerade säljer sex ofrivilligt?” så krävs det seriöst, allsidigt och noggrant utförd forskning. Det är därför jag hänvisar till vetenskapliga studier och sådana är öppna för insyn och vetenskaplig kritik; det du påstår dig ha gjort kallas anekdotisk evidens och anses ha noll och intet vetenskapligt värde av flera olika skäl.

Nu kommer jag visserligen med anekdotisk evidens (men det finns vetenskapliga studier som kommit till liknande resultat) men de eskorttjejer som jag känner menar att den överväldigande majoriteten av kunderna är bra kunder och att de som nämnts ovan blir bättre behandlade än på krogen; det talar för att det är ganska få ”ulvar i fårakläder” på SW.

Citat:
Att det sen finns kvinnor som säljer sina kroppar frivilligt är ingen nyhet. Jag tror att Anna som skriver här har ganska bra koll på vad hon gör och det finns andra liknande exempel.

Men hur ska man se på psykiskt förvirrade eller depresiva kvinnor som "frivilligt" prostituerar sig? Erfarenheterna på SW visar att den gruppen är stor och populär bland torskarna. I mina ögon är det våldtäkt att köpa sex av en kvinna som uppenbarligen inte mår bra och saknar kontroll över det hon gör. .

Jag vet inte vad ditt svepande påstående att gruppen med psykiskt förvirrade och depressiva kvinnor dels skulle vara stor på SW, dels vara populär bland torskarna, bygger på mer än din påstådda ”undersökning”. Jag har tidigare hänvisat till den vetenskapliga studien av Exner m fl som bestrider att det skulle vara högre frekvens av psykiska problem bland den stora majoriteten av prostituerade kvinnor jämfört med andra kvinnor (det var bara bland knarkhororna och en liten grupp med ”nymfomatiska” hemmafruar som det fanns problem).

Psykiskt förvirrade och depressiva kvinnor (och män) ska få adekvat psykisk vård och den vården är tyvärr grovt eftersatt i Sverige. Och det dessa kvinnor behöver är just vård och de är inte särskilt hjälpta av ett sexköpsförbud. Dessa självdestruktiva kvinnor (och män) skulle nämligen ändå, om de inte får adekvat hjälp, leva ett destruktivt liv vilket också inkluderar deras sexliv även om inte ett enda öre var inblandat i deras sexliv.
Senast redigerad av kopenhamnlover 2011-09-24 kl. 18:36.
Citera
2011-09-24, 23:58
Medlem
Det jag stör mig mest på just nu är feminista envisa användande av termen "säljer sin kropp". Snacka om att säga att hela kvinnan är lika med sitt underliv...

För övrigt går det inte att generalisera så grovt om sexköpare. Faktum är att en så stor del av alla män någon gång köpt sex att andelen svin inte kan anses större än hos de som använde sig av en tjänst vilken som helst. Skillnaden är bara att ett sexköpande svin blir potentiellt farligare än t.ex. ett svin som köper mat på ica.
Citera
2011-09-25, 08:33
Medlem
LittleLadyJasmines avatar
Självklart finns det tjejer som klarar av gränssättning och de som inte gör det, och de som har problem med gränssättning vid gratis sex får det inte lättare när pengar blir ytterligare en variabel. Vad de behöver är råd och stöd, för att lära sig hantera och tydliggöra sina gränser. Det är ingen skillnad mot när du ligger med din pojkvän, random person på krogen eller en främling från någondejtingsida.com.

Jag tycker det är ganska lätt att utläsa vilka tjejer som har tydliga respektive otydliga gränser i sina annonser.

Det går inte att jämställa våldtäkt där kvinnan har sagt Nej och blir ignorerad med en kvinna som inte är klar över sin egen vilja och sina gränser.

Kom ihåg att vi faktiskt pratar om vuxna människor och inte naiva, lättledda barn som saknar konsekvenstänkande.

Däremot är det lätt att skyla sig med offerkoftan när en främling ifrågasätter ens yrkesval och man är rädd att bli dömd.

Jag är en av de topp 10 mest aktiva kvinnliga skribenterna på sexwork.net och har aldrig fått något PM utav feminista, så jag undrar förstås lite över hennes(?) statistiska urvalsmetod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in