2011-09-23, 11:14
Medlem
Moi!

Mod får flytta tråden om den ligger fel.

Låt oss anta att jag äger 20% av ett onoterat bolag. Resterande 80% ägs av 2 andra personer.

Företaget har funnits i 10år och gör en stabil vinst om ca 2Mkr per år, med en omsättning kring 15Mkr.
Jag är anställd i bolaget, och plockar ut en ganska låg lön.
Någon aktieutdelning görs inte. Eget kapital ligger kring 4Mkr.

Tillväxten ligger årligen på 20-30%.

Jag vill nu köpa ett hus, men inte sälja mina aktier, eftersom jag anser att 20-30% tillväxt är bra.

Hur kan jag göra för att få ut likviditet med dessa aktier som någon form av säkerhet?

Då jag pratat med banken verkar de anse att de är värde 0 och ingenting.
Citera
2011-09-23, 17:47
Medlem
Coffeemans avatar
Såvitt jag vet är det banken som själva bedömer hur de vill göra. Men jag har varit med om att man lämnar in aktiebrev som pant för lån.
Citera
2011-09-28, 01:54
Medlem
joceks avatar
Tänk dig in i bankens situation: vad blir aktiepanten värd om de andra 80% bestämmer sig för att kicka alla anställda och skänka kassan till storpotäten. Nu händer kanske inte detta men banken har inget skydd för det; ergo de tar inte en minoritetspost som pant.

Mycket större chans att banken skulle acceptera en 100% aktiepost som pant, samt en styrelsepost för kontroll.

En kort fråga, varför ger inte företaget någon aktieutdelning? Är det ett tjänsteföretag med 15 milj i omsättning borde totala årslönen ligga på ca 8-10 milj, vilket ger att företaget kan betala ut en lågbeskattad (20%) utdelning på 2-2.5 milj, vilket borde ge dina 20% mellan 360k till 400k i handen varje år.
Citera
2011-09-28, 15:35
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Tänk dig in i bankens situation: vad blir aktiepanten värd om de andra 80% bestämmer sig för att kicka alla anställda och skänka kassan till storpotäten. Nu händer kanske inte detta men banken har inget skydd för det; ergo de tar inte en minoritetspost som pant.

Mycket större chans att banken skulle acceptera en 100% aktiepost som pant, samt en styrelsepost för kontroll.

En kort fråga, varför ger inte företaget någon aktieutdelning? Är det ett tjänsteföretag med 15 milj i omsättning borde totala årslönen ligga på ca 8-10 milj, vilket ger att företaget kan betala ut en lågbeskattad (20%) utdelning på 2-2.5 milj, vilket borde ge dina 20% mellan 360k till 400k i handen varje år.

Det beror naturligtvis på vilket bolag det handlar om. Men återigen, jag har varit med om att dom godtagit aktiebrev från minoritetsägare (mindre än 10%) som pant.
Citera
2011-09-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek

För att det även sker produktutveckling som tarvar medel.
Citera
2011-09-30, 05:19
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainRiche
För att det även sker produktutveckling som tarvar medel.

Produktutveckling är ju en kostnad - du sa ju att företaget gjorde en vinst på 2 miljoner årligen?

Blandar du inte ihop lite begrepp, företaget har ett eget kapital på 4 miljoner, stabil vinst på 2 miljoner årligen och inga utdelningar - det går ju knappast ihop. Om det är så att produktutvecklingen är till för att höja vinsten i framtiden så är det väl bara å vänta tills dess med att låna - om den sker för att företaget ö.h.t ska gå runt så gör ni ju ingen vinst på 2 miljoner...
Citera
2011-09-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Produktutveckling är ju en kostnad - du sa ju att företaget gjorde en vinst på 2 miljoner årligen?

Blandar du inte ihop lite begrepp, företaget har ett eget kapital på 4 miljoner, stabil vinst på 2 miljoner årligen och inga utdelningar - det går ju knappast ihop. Om det är så att produktutvecklingen är till för att höja vinsten i framtiden så är det väl bara å vänta tills dess med att låna - om den sker för att företaget ö.h.t ska gå runt så gör ni ju ingen vinst på 2 miljoner...

Frågan är ju vad vi menar med stabil. I detta fall handlar det om de 2 senaste åren.

Produktutvecklingen är till för att höja framtida vinst, men jag behöver likvider nu - därav min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in