2016-01-07, 12:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Spontant så känns det som om det det vettigaste upplägget för kompression är little boy. Dvs implosionsmodellen runt en komprimerad vätekärna.

Teller Ulam-modellen verkar anpassad för att ha praktiska dimensioner (så den passar i en ICBM eller motsv).

Tänker du på Fat Man? Little Boy baserades på kanonmodellen. Man KAN tända en liten mängd DT-gas såsom du beskriver och då ökar det dessutom effektiviteten i den omgivande fissionsbomben.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boosted_fission_weapon
Citera
2016-01-07, 18:44
Avslutad
Här är en bra skiss som visar hur USA's vätebomb W88 på 475 kt (Hiroshima-bomben var på ca 15-17 kt) är uppbyggd:
http://4.bp.blogspot.com/-uL3kDCiOUgI/UxnccdlNj9I/AAAAAAAAAGI/36NGgLpZC7w/s1600/W88.jpg
Citera
2016-01-07, 18:59
Medlem
Melange5738s avatar
En av de bättre Tom Clancy-romanerna i Jack Ryan-serien, "Sum of all fears", handlar precis om det här. I böckerna hittar man en gammal israelisk atombomb som några terrorister bygger om till en vätebomb. Många av frågeställningarna och de hypotetiska problemen som tas upp i tråden behandlas ganska utförligt i boken.
Citera
2016-01-07, 20:47
Avslutad
Förresten, lite OT, men behöver inte starta en ny tråd...

Är det någon som har ett "recept", eller skiss på hur en neutronbomb är uppbyggd? Jag har googlat som fan, men bara hittat att Rhenium har en betydande del i den. Jag hade naturligtvis inte tänkt lattja fram någon själv, är bara intresserad om hur man maximerar energin i form av initialstrålning.

EDIT: Blanda inte ihop det med en s.k. koboltbomb!
Citera
2016-01-07, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
En av de bättre Tom Clancy-romanerna i Jack Ryan-serien, "Sum of all fears", handlar precis om det här. I böckerna hittar man en gammal israelisk atombomb som några terrorister bygger om till en vätebomb. Många av frågeställningarna och de hypotetiska problemen som tas upp i tråden behandlas ganska utförligt i boken.
Jag hittade på loppis boken; DET SISTA VAPNET - Hur atombomben kom till, av Richard Rhodes. Den är på ca 700 sidor o antar att det står mycket intressant i den. Har bara inte fått tummarna loss o börjat läsa den än.
Senast redigerad av Mulla Krekar 2016-01-07 kl. 22:14.
Citera
2016-01-07, 22:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Förresten, lite OT, men behöver inte starta en ny tråd...

Är det någon som har ett "recept", eller skiss på hur en neutronbomb är uppbyggd? Jag har googlat som fan, men bara hittat att Rhenium har en betydande del i den. Jag hade naturligtvis inte tänkt lattja fram någon själv, är bara intresserad om hur man maximerar energin i form av initialstrålning.

EDIT: Blanda inte ihop det med en s.k. koboltbomb!
Så vitt jag förstår så är det en vanlig vätebomb, oftast av lite storlek, där man helt enkelt skippat neutronreflektorn som annars är till för att reflektera neutroner tillbaka in i bombmaterialet för att där åstadkomma fler kärnklyvningar. Utan reflektorn får man mindre kraftig smäll men istället mer neutronstrålning mot omgivningen. Typisk sprängkraft var fåtalet kt men med neutronstrålning som från en betydligt större vanlig vätebomb med neutronreflektor.
Citera
2016-01-07, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så vitt jag förstår så är det en vanlig vätebomb, oftast av lite storlek, där man helt enkelt skippat neutronreflektorn som annars är till för att reflektera neutroner tillbaka in i bombmaterialet för att där åstadkomma fler kärnklyvningar. Utan reflektorn får man mindre kraftig smäll men istället mer neutronstrålning mot omgivningen. Typisk sprängkraft var fåtalet kt men med neutronstrålning som från en betydligt större vanlig vätebomb med neutronreflektor.
Ja, det har du helt rätt i!

Det frigörs ju en jävla massa neutroner både vid fission o fusion. O dessa vill man ju, i "normala" kärnvapen återanvända. Vet inte var jag fick Rhenium ifrån, men har för mig att jag läste det nånstans. De exakta ritningarna är naturligtvis under hård sekretess, precis som skissen jag länkade till ovan. Det är ju inte bara att gjuta fram formerna o stoppa in lite här o var... Finns nog många smådetaljer också.

Forskare tror ju att Nordkoreas nya fyrverkeri häromdagen, bara var ännu en fissionsbomb, även om de påstår att det var en H-bomb.
Citera
2016-01-08, 08:55
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tänker du på Fat Man? Little Boy baserades på kanonmodellen. Man KAN tända en liten mängd DT-gas såsom du beskriver och då ökar det dessutom effektiviteten i den omgivande fissionsbomben.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boosted_fission_weapon
Såklart att det är fatman

Aja, alltid skönt att känna sig lite dum såhär på morgonkvisten.
Citera
2016-01-08, 12:19
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Hur reflekterar man neutroner?
Citera
2016-01-08, 12:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Hur reflekterar man neutroner?
Med en neutronreflektor https://en.wikipedia.org/wiki/Neutron_reflector
Citera
2016-01-09, 02:16
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Med en neutronreflektor https://en.wikipedia.org/wiki/Neutron_reflector

Ah, tack! Hade inte hört talas om "elastic scattering" förut. Jag kunde dock ha googlat själv, men jag får istället tacka för länken!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in