Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Så vitt jag förstår så är det en vanlig vätebomb, oftast av lite storlek, där man helt enkelt skippat neutronreflektorn som annars är till för att reflektera neutroner tillbaka in i bombmaterialet för att där åstadkomma fler kärnklyvningar. Utan reflektorn får man mindre kraftig smäll men istället mer neutronstrålning mot omgivningen. Typisk sprängkraft var fåtalet kt men med neutronstrålning som från en betydligt större vanlig vätebomb med neutronreflektor.
Ja, det har du helt rätt i!
Det frigörs ju en jävla massa neutroner både vid fission o fusion. O dessa vill man ju, i "normala" kärnvapen återanvända. Vet inte var jag fick Rhenium ifrån, men har för mig att jag läste det nånstans. De exakta ritningarna är naturligtvis under hård sekretess, precis som skissen jag länkade till ovan. Det är ju inte bara att gjuta fram formerna o stoppa in lite här o var... Finns nog många smådetaljer också.
Forskare tror ju att Nordkoreas nya fyrverkeri häromdagen, bara var ännu en fissionsbomb, även om de påstår att det var en H-bomb.