2011-09-20, 22:21
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Ok, till topic.

Jag ser det som troligt att staten ännu en gång kommer att sänka räntan för att rädda skuldtorskarna på spararnas bekostnad så fort skuldkrisen lägger i nästa växel. Det här med att var och en ska vara ansvariga över egna handlingar och därmed betala sina egna skulder har aldrig varit särskilt högprioriterat för staten.

Dock så lär vi börja se lite valutakriser i världen de närmaste åren vilket förhoppningsvis kan få den svenska staten på lite bättre tankar. När rädslan för skuldsanering övergår till rädsla för inflation så kanske vi kan börja få en sundare penningpolitik som gynnar sparande istället. Men jag ska nog inte hoppas för mycket.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2011-09-20 kl. 22:23.
Citera
2011-09-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
De flesta med hus har i alla fall oansvarsfullt höga skulder. Och att kräva att sparare ska betala av de skuldsattas skulder genom inflation är utan tvekan ansvarslöst. De ansvarsfulla lånetagarna är beredda att betala sina skulder utan att sno köpkraft från spararna genom inflation.
Ansvarsfull hit och ansvarsfull dit, vem är du att bestämma över vilka avtal en privat långivare och låntagare ingår? Don't hate the players..
Citera
2011-09-20, 23:33
Medlem
UlkMulkens avatar
Om vi får sänkta räntor beror ju på hur hårt krisen slår mot Sverige. Idag finns väl ingen anledning att sänka räntorna. Inget realt har egentligen hänt sedan i somras. Men om krisen utvecklar sig i negativ riktning och vi därmed importerar arbetslöshet och vi får väldigt låg inflation så kommer självfallet Riksbanken att agera.

Så vad tror jag? Jag tror egentligen att Riksbanken inte vill sänka räntan eftersom de tycker att nuvarande nivå är ganska låg. Den nuvarande nivån ger egentligen inte ens utrymme för realräntor som är positiva. Vid en normal lågkonjunktur skulle denna nivå vara den vanliga. Därför tror jag att Riksbanken kommer att hålla räntenivån still tills dess vi ser starkare tillväxt och därmed högre inflation.
Citera
2011-09-21, 03:06
Medlem
Jo då för vissa kommer sänkt ränta vara super. Själv har jag lån som upp över öronen och tänkte ta ytterligare några nu när räntan pressas tillbaka. Mina lånade pengar har jag investerat i skog, mark och fastigheter. Den stora fördelen med detta är ju givetvis att mina investeringar känns så gott som värdebeständiga, samtidigt får andra betala mina lån genom inflationen som skapas.
Senast redigerad av Rubbadur5 2011-09-21 kl. 03:09.
Citera
2011-09-21, 18:51
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Ansvarsfull hit och ansvarsfull dit, vem är du att bestämma över vilka avtal en privat långivare och låntagare ingår? Don't hate the players..
Jag har ingenting emot avtal som stannar mellan två parter. Det jag har något emot är när man förväntar sig att en tredje part ska betala av andras skulder genom inflation.

Och medan detta förvisso inte är lånetorskarnas fel, så är det väldigt många av dem som inte ser något som helst problem med att de lever på andras flit. Moraliskt sett så är det precis som en bidragstagare som vill ha högre bidrag, istället för ett jobb och en chans att försörja sig själv. TS vill gynna sig själv på sparares bekostnad istället för att förespråka en penningpolitik som gynnar samhället i längden, där människor får behålla det de arbetat ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in