Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-10-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilEfterbliven
Jag förstår inte riktigt varför GM var tvungen att döda tjejen som flytt hemifrån och flyttat in till psykopaten som lekte ninja.

Hon visste väl ingenting som riskerade GM's fall?

Riktigt bra serie, bör tilläggas.

Jo, Anja (tjejen) hade ju sett GM när de stötte ihop utanför porten till huset där Lasses lägenhet låg.
Citera
2011-10-24, 00:59
Medlem
Den skamlöses avatar
Kommer ni ihåg scenen för något avsnitt sedan när Saga beskriver mördarens egenskaper för sin chef Hans och han tror att hon talar om sig själv? Jag tror det är en ledtråd. Mördarens och Sagas personligheter är såpass lika att man kan gissa att de är släkt med varandra. Tänk på att vi inte har fått veta något om Sagas bakgrund, t.ex. om hon har några syskon. Kanske är mördaren ett syskon eller en tvilling till Saga.

PS. Har inte läst inläggen som innehåller insiderinformation.
Senast redigerad av Den skamlöse 2011-10-24 kl. 01:01.
Citera
2011-10-24, 08:27
Medlem
Skulle kunna vara så, men jag tror inte det ändå. Klart de kan ha vissa personlighetsdrag som är snarlika varandras, Saga och GM, men att de skulle vara släkt låter väl långsökt. Det var väl experten på gärningsmannaprofiler som beskrev GM på det sättet och sedan pratade Saga och Hans om det så att det verkade handla lika mycket om Saga.

Vad skulle GM ha för motiv att utföra sina dåd om han är släkt med Saga? Visserligen kunde det vara en anledning till att han inte sköt mot varken Saga eller Martin. Men tycker det låter för ojuste mot Saga att gärningsmannen är släkt med henne.

Jag kör på mitt polisspår, tror att GM finns inom den danska polisen eller i nära anslutning till dem. Bygger det på att han måste ha vapenvana då han sköt två ur insatsstyrkan. Han använde ett vapen som verkade vara ett polisvapen och skor/kängor som såg ut som poliskängor när han flydde över taket med Martin långt efter. I nästa avsnitt handlar det om poliser som åtalas dessutom, tycker jag är en ledtråd till att GM finns att hitta bland de poliserna.
Citera
2011-10-24, 09:33
Medlem
Shoplifters avatar
En grej jag inte alls hängde med på: hur försvann/kolade egentligen killen från mc-olyckan, vars hjärta Göran Söringer fick donerat? Det gick väldigt fort ("vad gör ni med min son?"), och Charlotte Söringer såg väääldigt lugn ut när de rullade iväg honom.

Stefan är naturligtvis för dålig på att boxas och så vidare. Okej, han är kanske inte plufsig, men sådär ninja-artad som i scenen med insatsstyrkan m.fl. är han verkligen inte.

Trist att Anja dog! Hon var söt. Ursäkta hebifili-onelinern...

Något slags polisspår är det ju uppenbart att det finns, men jag tror ej det är huvudspåret.

Citat:
Ursprungligen postat av Skjut-Mej
Min svåger (alltså min systers man för dom som inte vet vad svåger betyder) jobbar/jobbade med produktionen av Broen. Initiativet kom från Danmark (oavsett vad som sägs i media) och finns i 10 delar som alla vet. I avsnitt 9...
Men... vad pysslar du med? Fair enough, du vill spela viktig, det vill jag också ibland. Men det finns en spoilerknapp. Den kan du använda om du ska hålla på och avslöja grejer om upplösningen, så kanske du kan förlänga din lilla snopp några centimeter mentalt genom att vara in the know i en tråd på Flashback. Tack, nu blev serien en smula mindre sevärd för min del, säkert för andras också. Idiot.

Kan vi låta bli att låtsas om dessa inlägg framöver i tråden? Alternativt faktiskt nyttja spoilerknappen.
Citera
2011-10-24, 22:34
Medlem
Det är en bra serie överlag, men som vi diskuterat många gånger redan, Saga Norén är onödigt överdrivet skriven som karaktär. Det behövs inte speciella huvudpersoner om bara huvudhistorien är välskriven. Varför är Martin steriliserad exempelvis, det borde vi få veta i de senare avsnitten nu. Är det för att han är notoriskt otrogen? Finns säkert hittills okända släktband eller liknande mellan flera karaktärer som kan förklara en del av deras personligheter.

Precis som i Palmemordet tror jag inte att polisen som yrkeskår utfört de här attentaten. Det är någon enskild polis som har band till de offer han tagit livet av. I annat fall måste han fått polisvapnet från någon eller stulit det. Klart att andra än poliser kan inneha sådana pistoler som GM använde för att hota Martin och troligen skjuta dem ur insatsstyrkan med, men logiskt är att börja med att gissa på en polisman. Han som körde iväg i den vita bilen visade också tecken på att vara polisman.
Citera
2011-10-26, 21:15
Medlem
Gillar serien, har verkligen grävt ner mig i den. Tycker dock att hemsidan är lite fånig med "följ med i jakten på mördaren" och en lista på "ledtrådar". Vore bättre om dom gjorde sidan mer interaktiv då GM i serien gärna använder sig av internet, tex. att sanningnu.se fanns och att man kunde kolla webbkameror på olika platser.. Vet inte exakt hur, men man kunde verkligen ha engagerat tittarna lite mer än att dom "bara" är tittare om ni förstår hur jag menar.

Sen är det trist att det tar 10-20 minuter innan dom nya avsnitten dyker upp på svtplay. Alla andra program laddas upp samma minut dom sänds, men just Bron segar dom alltid med.
Citera
2011-10-26, 21:55
Medlem
Daniel Ferbés kollega är lång och smal.
Citera
2011-10-26, 22:07
Medlem
Moff .. es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tirfing1
Daniel Ferbés kollega är lång och smal.
Det var just det som "man" ville påpeka för tittarna i dagens avsnitt tror jag. Visst, han är skum.. men, men.

August är smidig och lång..
Citera
2011-10-26, 22:11
Medlem
Hon som August chattar med på datorn hade rätt i förra avsnittet; han gillar MILFs.
Citera
2011-10-26, 22:15
Medlem
Vad tusan skulle Saga ta hem Martins son för? Det blir ju lite väl knäppt då kan man tycka. Klart Saga är attraktiv och även om hon är lite stel socialt skulle man kanske gjort samma sak i hans ställe. Varför syns Sagas älskare Anton hela tiden runt Daniel Ferbé och festlokalen? Nu sågs han bara i entrékön.

Åke är lång och smal ja, han har ju varit en misstänkt sedan flera avsnitt tillbaka, nästan från start, men något säger mig att det ändå inte är han. Men onekligen rörde sig den som sköt Henning som Åke. Då skulle han fått tag på en polisuniform för kravallpolis och låtsas medverka i styrkan.

Tror de fått upp spåret nu när de inser att det kan vara en av deras egna, alltså en polis. Någon av dem som har samband med alla offer på ett eller annat sätt. Det alterantivt att det ändå är Åke. Finns säkert flera poliser som vi inte sett ordentligt ännu som kan vara tänkbara och som rör sig som skytten gjorde.
Citera
2011-10-26, 22:17
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
Det var kanske lite mer än vi egentligen skulle behöva veta i det här läget. Men vi har visserligen insett att serien är rätt komplicerad med många olika karaktärer, kända och okända band mellan dem etc.

Avslutningen kommer bli invecklad, det har jag redan börjat inse, bara den inte blir alltför ologisk också. Men att okända sidor hos personerna och okända band mellan dem kommer upp till ytan är fullt logiskt. Logiskt är ju att det framkommer varför Saga Norén är så stel i konversationen med andra och speciellt utanför arbetet. Visserligen rakt på sak, men det blir komiskt när hon inte utvecklar diskussion med någon.

Stefan har jag inte trott varit gärningsmannen från början och det tror jag ännu mindre nu med dina ledtrådar. Någon anledning finns det ju till att Charlotte bär peruk. Till att Martins son sitter vid datorn och chattar med någon och till det mesta i serien.

Hon har asbergers.
Citera
2011-10-26, 22:23
Medlem
Det var väl August som dök upp hemma hos Saga? Fast till och med hon borde ha förstått att det var en smula olämpligt. Grabben har guts hursomhelst som försöker ragga upp en vuxen kvinna sådär. Det hade inte funkat om inte Saga var så öppen för lösa sexuella förbindelser som vi redan förstått att hon är.

Jag började också tycka älskaren Anton är lite mystisk. Varför visade dom honom idag igen? Känns som att han nåt med allting att göra. Trodde inte innan att han skulle vara viktig, men nu börjar man undra.

Är det en polis eller är det ännu ett villospår? Hur passar Stefan in i allting? Och vad är grejen med Ferbé och hans partyknarkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in