2011-09-27, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Men då måste vi ju även ta med den aspekten att män generellt sätt är ett par år äldre och har således mera yrkeserfarenhet och högre lön (p.g.a fler arbetadeår) än kvinnan vid barnets födsel, således så är det mera ekonomiskt försvarbart att den med lägre lön stannar hemma en längre tid, många kvinnor är dessutom inte speciellt villiga att överlämna förmånen att vara hemma med sina barn helt frivilligt, finns mängder med exempel där det sagts innan barnets födsel att ledigheten ska delas lika, när det väl kommer till kritan så väljer kvinnan att stanna hemma ett tag till och mannen viker ner sig utan protest.

Edit: här har vi en bra tråd och den hoppar alla över för att diskutera trams om feminism på facebook, det säger en hel del om att folk här inne egentligen inte vill diskutera problemen utan snarare raljera över trams

Vad jag har läst om det (jag kan leta efter en källa på det senare) brukar kvinnor även i de fallen de har högre lön än sina män vara hemma med barnen i större utsträckning, därför är jag lite tveksam till det som enda faktor. Men givetvis spelar det säkert in till viss del även det. Plus att kvinnor oftare arbetar mindre än heltid och arbetar i brancher med lägre lön än män generellt sett gör, vilket också bidrar till att kvinnor tjänar sämre.
Citera
2011-09-27, 12:09
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carron
För det första vill jag säga nja på påståendet att de icke-berättigade löneskillnaderna idag är knappt existerande. Om vi bortser från hur det ser ut inom kommuner, där kvinnor tjänar nästan lika mycket som män när övriga faktorer är borträknade så är det faktiskt inte en sådan liten skillnad att jag anser att den går att klassas som knappt existerande. SCBs lönestruktursstatistik 2010.

Har du för övrigt någon källa på att män som grupp arbetar mer än kvinnor som grupp? Det enda jag hittar i ämnet som är hyfsat aktuellt är Tidsanvändningsundersökningen från SCB från 2010, enligt den lägger män och kvinnor ungefär lika mycket på förvärvsarbete och hemarbete per dag. Länk.
Det var inte lite text... Löneskillnaderna är i det närmaste obefintliga. Titta på arbetsgivarverkets rapporter.
http://www.arbetsgivarverket.se/t/newspage____3046.aspx
Citat:
Den löneskillnad som slutligen blir kvar, den så kallade oförklarade löneskillnaden, som inte kan förklaras av den mätbara information som finns tillgänglig i den partsgemensamma statistiken var 1,4 procent i september 2010.

Till detta har man inte räknat in faktorer som frånvaro (sjukdom/VAB) --> mer arbetsplatsnärvaro hos kvotgrupp män --> högre löneincitament.
Här är lite siffror från referensveckan i AKUn under reeferensveckan.
http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp?xu=C9233001&yp=tansss&inl=&prodid=AM04 01&preskat=O&omradekod=AM&omradetext=Arbetsmarknad &tabelltext=Fr%E5nvarande+sysselsatta+och+anst%E4l lda+15%2D74+%E5r+%28antal+och+andel%29+under+refer e nsveckan+%28hela+och+del+av%29+i+huvudsysslan+%28A KU%29+efter+k%F6n+och+%E5lder%2E+%C5r+++++++++++++ ++++++++++++++++&huvudtabell=NAKUFranvTidAr&startt id=2005&stopptid=2010&langdb=&lang=1&fromSok=Sok&i nnehall=NFranvAnstAnd&deltabell=&deltabellnamn=Fr% E5nvarande%20sysselsatta%20och%20anst%E4llda%2015-74%20%E5r%20(antal%20och%20andel) %20under%20referensveckan%20(hela%20och%20del%20av )%20i%20huvudsysslan%20(AKU)%20efter%20k%F6n%20och %20%E5lder.%20%C5r%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%2 0%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20% 20%20
Citat:
Andel sysselsatta som är frånvarande i huvudsysslan 15-74 år (AKU), procent efter frånvarotid.

hela veckan
kön+ålder -2008-2009-2010
m 55-74 år 15.2 15.6 14.6
k 55-74 år 16.8 16.7 16.3
Så utan att behöva gå vidare på andra punkter där män är överrepresenterade så känns det ganska tydligt att Män som arbetar är mer närvarande på jobbet än kvinnor. I snitt de senaste 3 åren 1,47 procentenheter.

Tittar vi sedan specifikt på sjukfrånvaro så blir det ännu tydligare.

Men för att summera, en heltidsanställd har lättare att förhandla sig till högre lön då denne har mer erfarenhet från arbetet än en deltidare. Även där förklaras en hel del.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-09-27 kl. 12:12.
Citera
2011-09-27, 22:26
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjucko
Vad jag dock genomgående saknar hos feminister är en beskrivning av hur deras idealsamhälle skall se ut, och viktigare, hur vi ska ta oss dit.

Det är väl så att feministerna måste hämta lärdomar hos kvinnorna (de riktiga) istället, och när jag talar med trygga och säkra kvinnor - som dessutom älskar män - finner jag ofta en hög och realistisk medvetenhet om vilka fördelar kvinnor egentligen har i Sverige.
Men visst är det så att det fortfarande är vi män som hjälper kvinnorna att genomföra sina planer (särskilt chefsplaner), och med vårt helhetstänkande ser vi lättare vilka fallgropar som en kvinnlig chef kan råka ut för.

Behovet av riktigt goda förebilder kan aldrig nog betonas, och varje gång jag ser en feminist klippa sitt hår kort och lägga sig till med en aggressiv och uppkäftig attityd - utöver hennes låga problemlösningsförmåga - stryker jag henne från tänkbara befattningar i ledande ställning.
Man söker efter begåvade kvinnor med hög resonemangsintelligens och dito organisationsförmåga, så tyvärr finns det inga kosmetiska genvägar till att ge ett gott intryck vid sökande av chefsbefattningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in