Jag har använt melatonin av och till i några år, doser 1mg-3mg (mestadels tabletter tillverkade av Helsingfors Universitetsapotek), eller Circadin som är 2mg depot (och det enda melatonin-preparat som är registrerat som läkemedel i EU).
Tycker det fungerar hyfsat bra i tillfällig användning, men tar jag det varje kväll så börjar jag vakna efter kortare och kortare sömn. Circadin hade inte den effekten, men däremot var depot-funktionen för långsam för mig, så efter en vecka i sträck så kände jag mig vagt zombifierad på dagen också.
Mycket bättre för min medfött oregelbundna dygnsrytm har dock Valdoxan visat sig vara.
Jag har också en tendens till depression, och paradoxalt nog är min upplevelse att melatonin (och i synnerhet Circadin) är en betydligt effektivare antidepressant än Valdoxan. Min kemi/neurologi är nog litet avvikande...
Vad jag förstått så har melatonin två potentiellt användbara effekter när det gäller sömn och dygnsrytm: 1. rucka dygnsrytmen, och 2. ett slags insomningseffekt.
Det senare är något som alls inte alla upplever, snarare har jag förstått att det är såpass ovanligt att det är en av orsakerna till att melatonin är såpass litet använt som sömnmedel.
(Själv har jag däremot aldrig riktigt fått kläm på hur dygnsrytms-effekten fungerar, på mig själv alltså. Kanske den inte alls fungerar för mig?)
Innan jag fick Valdoxan så försökte jag använda melatonin 2-4ggr vecka, typ 2 kvällar, en utan, en kväll, en utan, osv - litet beroende på vad jag gjorde och hur viktigt det var att jag kom i säng i ordentlig tid.