2011-09-27, 23:13
Medlem
WhenIAmQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamburmajor
Såg på ett avsnitt av doctors och där tog dom upp fördelen med att dricka surkörsbärssaft (är väl osötad körsbär?), den hade både goda effekter på sömnen (melatoninet) och blodfetterna. Vet dock ingen som provat och jag hittar inte ens körsberg på lokala ICA, skulle iaf vara intressant att höra om det funkar. Man ska tydligen dricka saften till middagen...

Ang din avatar, du får den när din avatar upplevs eller kan upplevas som stötande (tror jag). Klickar jag på den får jag upp den du valt.

Lite intressant faktiskt..

Öhm.. det ska vara citatet:

What Mr. Todd, what is that sound?
It's man devouring man, my dear!
And who are we to deny it in here?

Stötande är det väl inte... Eller så blev det något fel på uppladdningen..
Jaja, får väl hitta något 'snällare' i så fall =/
Citera
2011-09-28, 17:28
Medlem
Liten uppdate: Körde med en halv dos av en 5mg melatonintablett igår genom att dela den i två delar, (dvs 2,5 mg).

Resultatet blev att jag somnade utan problem snabbt, och sov knappt ca åtta timmar totalt,
men här är nackdelen: jag har fortfarande varit riktigt trött hela förmiddagen och en del på eftermiddagen också.

Värt att nämna är att jag intagit melatonin förut, då var det dock en full dos av en tablett som jag intog (5mg), och effekten var samma.

Är detta något som går att lösa eller ?

Jag önskar också svar från er som intagit melatonin en lång tid (mer än en månad), och sen tvärt slutat, - har ni kunnat sova alls efter att slutat med melatoninet ?
Citera
2011-09-28, 21:52
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icelaw
Liten uppdate: Körde med en halv dos av en 5mg melatonintablett igår genom att dela den i två delar, (dvs 2,5 mg).

Resultatet blev att jag somnade utan problem snabbt, och sov knappt ca åtta timmar totalt,
men här är nackdelen: jag har fortfarande varit riktigt trött hela förmiddagen och en del på eftermiddagen också.

Värt att nämna är att jag intagit melatonin förut, då var det dock en full dos av en tablett som jag intog (5mg), och effekten var samma.

Är detta något som går att lösa eller ?

Jag önskar också svar från er som intagit melatonin en lång tid (mer än en månad), och sen tvärt slutat, - har ni kunnat sova alls efter att slutat med melatoninet ?

Den tröttheten du känner under dagen lägger sig efter ett tags användande.
Citera
2011-09-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Den tröttheten du känner under dagen lägger sig efter ett tags användande.

aha, jasså!, det var ju skönt att höra, då kan jag lugnt fortsätta med melatonin nu ett tag.

Bara för att fråga, hur lång tid på ett cirka kan det ta innan det lägger sig?
Citera
2011-09-29, 22:41
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
aha, jasså!, det var ju skönt att höra, då kan jag lugnt fortsätta med melatonin nu ett tag.

Bara för att fråga, hur lång tid på ett cirka kan det ta innan det lägger sig?

Är så olika, det blir bättre för varje dag som går när kroppen håller på att vänja sig.
Citera
2011-09-30, 00:08
Medlem
Aspsusas avatar
Jag har använt melatonin av och till i några år, doser 1mg-3mg (mestadels tabletter tillverkade av Helsingfors Universitetsapotek), eller Circadin som är 2mg depot (och det enda melatonin-preparat som är registrerat som läkemedel i EU).

Tycker det fungerar hyfsat bra i tillfällig användning, men tar jag det varje kväll så börjar jag vakna efter kortare och kortare sömn. Circadin hade inte den effekten, men däremot var depot-funktionen för långsam för mig, så efter en vecka i sträck så kände jag mig vagt zombifierad på dagen också.

Mycket bättre för min medfött oregelbundna dygnsrytm har dock Valdoxan visat sig vara.

Jag har också en tendens till depression, och paradoxalt nog är min upplevelse att melatonin (och i synnerhet Circadin) är en betydligt effektivare antidepressant än Valdoxan. Min kemi/neurologi är nog litet avvikande...

Vad jag förstått så har melatonin två potentiellt användbara effekter när det gäller sömn och dygnsrytm: 1. rucka dygnsrytmen, och 2. ett slags insomningseffekt.
Det senare är något som alls inte alla upplever, snarare har jag förstått att det är såpass ovanligt att det är en av orsakerna till att melatonin är såpass litet använt som sömnmedel.
(Själv har jag däremot aldrig riktigt fått kläm på hur dygnsrytms-effekten fungerar, på mig själv alltså. Kanske den inte alls fungerar för mig?)

Innan jag fick Valdoxan så försökte jag använda melatonin 2-4ggr vecka, typ 2 kvällar, en utan, en kväll, en utan, osv - litet beroende på vad jag gjorde och hur viktigt det var att jag kom i säng i ordentlig tid.
Citera
2011-10-04, 12:32
Medlem
Kan köra en update medans jag är inne på flashback just nu:

Tröttheten jag märkte av melatonin och det har upphört, det är ganska trevligt att vara i full kontroll över när man vill gå och lägga sig, och utan att behöva ligga i sängen i en timme innan man börjar bli trött..

Medan mina trötthetsproblem när jag är vaken fortfarande finns kvar, så har iaf melatonin hjälpt mot långsam insomning och en konstig jäkla sömncykel, som ledde mig till att bli trött inte tidigare än 3 på natten.. och ja.. konsekvenserna av att lägga sig sent och gå upp tidigt känner man ju av direkt på morgonen när man går upp.. klockan 7 på morgonen...
Citera
2014-12-08, 23:32
Medlem
Citat:
Efter att fått hem Melatonin som jag köpt från USA (5mg time release 8 hour)
så testade jag att ta en sån förra natten och allt fungerade bra och så,
somnade så fort jag stängt ögonen.

(Det är inte så att jag har rejäla sömnproblem sedan tidigare, men jag brukar ha en ovanlig sömncykel då jag oftast inte kan komma i säng före 02:00 på natten för att
sen behöva gå upp 5 timmar senare för skolan)

Men i allafall, med vetskapen om att melatoninintag kan orsaka att hjärnan inte producerar
melatonin som den skulle gjort utan intag så prövade jag att sova utan intag
av melatonin natten efter (natten till idag dvs), med katastrofala följder,
visserligen så lade jag mig halv sex på morgonen, men jag kunde inte sova! jag låg vaken fram tills vid åtta-tiden då jag (vad jag tror)
somnade eller i allafall slumrade i några timmar fram till tolv tiden.

Min fråga är: Hur lång tid tar det tills att hjärnan slutar producera melatonin, och har jag skadat något möjligtvis?

Också undrar jag: Om man tar melatonin under en längre tid,
finns det något mönster man bör följa,
och om man slutar att ta melatonin efter en längre tids användande,
kan hjärnan börja producera melatonin själv igen?

Också en sista fråga som jag kom på precis,: jag vet om att med droger så vänjer sig hjärnan vid
intag och tvingar användaren att efter en viss tid att inta mer och mer för att upphålla samma
nivåer i hjärnan, finns det någon sån risk med melatonin?

Ja man bör följa mönster! det är inte bra att ta melatonin när klockan slagit 01:00. Melatonin är ett ämne som tallkottkörteln skapar, tallkottkörteln styr dygnsrytmen DVS den styr melatoninets doser vid rätt tid på dygnet ibland kan det ske en störning så att den inte riktigt vet när den ska då tar man melatonin för att få den rätta rytmen igen. tar du den klockan 6 på morgonen blir det inte bra asså! Jag har sömnproblem och har tagit den sen jag var 7 år är 22 nu, så har erfarenhet av detta och läser även till undersköterska där jag läst om detta i min kurslitteratur.
Citera
2015-01-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsson4
Ja man bör följa mönster! det är inte bra att ta melatonin när klockan slagit 01:00. Melatonin är ett ämne som tallkottkörteln skapar, tallkottkörteln styr dygnsrytmen DVS den styr melatoninets doser vid rätt tid på dygnet ibland kan det ske en störning så att den inte riktigt vet när den ska då tar man melatonin för att få den rätta rytmen igen. tar du den klockan 6 på morgonen blir det inte bra asså! Jag har sömnproblem och har tagit den sen jag var 7 år är 22 nu, så har erfarenhet av detta och läser även till undersköterska där jag läst om detta i min kurslitteratur.

Nästan, ett område i hypotalamus på svenska kallad "Dygnsrytmskärnan"(SCN) styr dygnsrytmen.
Speciella ljuskänsliga fotoreceptorer i ögat (ipRGCs) signalerar till SCN, SCN signalerar därefter till tallkottkörteln att börja producera melatonin.

För ungefär ett halvår sedan så slutade jag ta melatonin för jag tröttnade på hur dålig effekt det blivit, och hur det inte hjälpte mig mer, så jag slutade helt enkelt ta melatonin.
Efter några dagar så vart det precis som jag aldrig tagit melatonin, jag somnade sent varje natt och gick upp sent. Men det gick, jag behövde inte ta melatonin, och i motsats om vad jag läst sedan jag skrev i tråden sist, så är det inte världens ände att ta melatonin en lång tid, hjärnan återhämtar sig helt enkelt.
Verkar vara en ironisk skräck bland forumen för melatonin och dess långsiktiga inverkan, för jag märkte då aldrig av något hemskt av att slutat med melatonin.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in