"Utdrag från lagutskottet: "Det vi kan konstatera är att det är helt förbjudet att skicka ut e-postreklam till fysiska personer och enskilda firmor om inte dessa tackat ja till detta i förväg.".
Citat:
"Lagen gäller inte all skräppost, utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap räknas inte som skräppost. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, sms, mms och automatiska uppringningar."
Upplysningar är tillåtna, men vart går gränsen? Om jag skickar mail till företag som inte har en internetsida och upplyser dem om detta. T.ex.
Hej,
Jag ser idag att du driver ditt företag utan att ha en egen hemsida. De flesta inom transportbranchen har en egen hemsida för att på så sätt öka verksamheten för att folk kan hitta dem på internet. Detta är billigt och väldigt lönsamt.
Svara på mailet eller gå in på
www.hemsida.no för mer information.
Vänliga hälsningar,
Erik,
Hemsida.no
Jag antar att detta fortfarande räknas som reklam, men vart går gränsen, och vad är straffet om man åker fast?