2011-09-28, 12:23
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Hur ligger det till med 4% spärrar och så i kommunval? Kanske kan vi få butlers i tuben trots allt om allt vill sig väl?
I teorin finns inga spärrar vid kommunalval:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4rregler_i_allm%C3%A4nna_val#Sp.C3.A4rrar_i _andra_val
2011-09-30, 03:45
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Ny undersökning av Synovate med en hel del intressanta siffror: http://www.expressen.se/nyheter/1.2576559/har-ar-reinfeldts-nya-skracksiffror

Citat:
Opinionssiffrorna i DN/Synovates septembermätning: Siffror inom parentes skillnad från augusti.
Socialdemokraterna: 34,1 (+1,3)
Vänsterpartiet: 4,9 (+1,2)
Miljöpartiet: 8,3 (-0,1)
Sverigedemokraterna: 5,1 (+2,2)
Centerpartiet: 5,4 (+1,6)
Folkpartiet: 5,5 (-2,0)
Kristdemokraterna: 3,8 (+0,5)
Moderaterna: 31,7 (-5,2)
2011-09-30, 05:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Ny undersökning av Synovate med en hel del intressanta siffror: http://www.expressen.se/nyheter/1.2576559/har-ar-reinfeldts-nya-skracksiffror
Ser ut som om Reinfeldt fått ta en del stryk. Är de sjabblet med ersättningen till vanvårdade fosterbarn och restaurangmomsen som slår tillbaka på statsministern?
Centern verkar få en Lööf-effekt.
Folkpartiet faller som en sten.

Allvarligt talat är jag lite fundersam inför Synnovates siffror. De svänger hit och dit på ett sätt som inte återfinns i andra undersökningar, och jag undrar om deras metoder verkligen är rätt intrimmade.
2011-09-30, 07:21
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ser ut som om Reinfeldt fått ta en del stryk. Är de sjabblet med ersättningen till vanvårdade fosterbarn och restaurangmomsen som slår tillbaka på statsministern?

Stryk och stryk, 31,7% är fortfarande en mycket hög siffra för moderaterna. Extremt hög, till och med, i ett historiskt perspektiv. Tycker det blir svårt att dra slutsatser utiftrån en mätning som var såpass avvikande som deras augustimätning.

Citat:
Allvarligt talat är jag lite fundersam inför Synnovates siffror. De svänger hit och dit på ett sätt som inte återfinns i andra undersökningar, och jag undrar om deras metoder verkligen är rätt intrimmade.
Synnovate brukar tillsammans med Sifo anses vara de mest tillförlitliga undersökningarna, men augustimätningen framstår verkligen som en plump i protokollet.
2011-09-30, 07:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

det är inte utan att man kan ana ett samband mellan Ms nedgång och SDs uppgång, med avseende på den nyligen timade uppgörelsen M + MP. Den rätt "ospännande" budgeten kan nog ha spelat en roll, liksom fosterbarnsdebaclet. Det senare tycks inte ha påverkat KD negativt, dock.

Men! Vi får hålla i minnet att så här stora svängningar i opinionsundersökningar kan vara tillfälliga felmätningar också. Bäst att avvakta fler mätningar innan för stora slutsatser dras.
2011-09-30, 08:56
Medlem
Bengrots avatar
De Nya Moderaterna tappar 5,2 procentenheter!

Så kan det gå när man gör uppgörelser med de vänsterfascistiska miljömupparna. Jag vet många Alliansväljare som är besvikna på, framförallt, Reinfeldt för detta samarbete.
Senast redigerad av Bengrot 2011-09-30 kl. 08:59.
2011-09-30, 09:22
Medlem
Powergirls avatar
Även om jag blir glad över moderaternas kräftgång så skall man nog avvakta flera opinionsinstituts resultat innan man drar några slutsatser. Synnovates förra mätning tyder snarare på att det var många semestervikarier inne och arbetade vid det tillfället.
2011-09-30, 10:05
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Även om jag blir glad över moderaternas kräftgång så skall man nog avvakta flera opinionsinstituts resultat innan man drar några slutsatser. Synnovates förra mätning tyder snarare på att det var många semestervikarier inne och arbetade vid det tillfället.
Det enda säkerställda var SD:s stora nedgång i förra mätningen, men uppgången är inte statistiskt säkerställd, eller hur?
2011-09-30, 10:15
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Jag undrar om Annie Lööfs "nybyggarlandet Sverige" hade hunnit till väljarna inför pollen? Om ja, då är det allvarligt för Sverige om 5,4% av befolkningen tycker det är OK att bli utbytta mot afrikaner och araber.
2011-09-30, 10:20
Medlem
i.b.ms avatar
Det har ju diskuterats i den gamla opinionstråden att Synnovates tidigare mätning var otillförlitlig med 4 partier under 4% spärren (c, kd, v och sd) och det här är en återgång till ett mer normalt resultat. Undersökningen innan förra hade m 32.4 fp 7.5 c 3.7 kd 4.5 s 32.0 v 3.8 mp 10.3 sd 4.8 och jämfört med den så är skillnaderna små.
2011-09-30, 11:12
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Det har ju diskuterats i den gamla opinionstråden att Synnovates tidigare mätning var otillförlitlig med 4 partier under 4% spärren (c, kd, v och sd) och det här är en återgång till ett mer normalt resultat. Undersökningen innan förra hade m 32.4 fp 7.5 c 3.7 kd 4.5 s 32.0 v 3.8 mp 10.3 sd 4.8 och jämfört med den så är skillnaderna små.
Okej att journalisterna är idioter och går på undersökningen, men folk på Flashback måste ju ändå vara mer intelligenta än så och förstå att deras augustiundersökning var ett skämt. Hälften så många deltagare som normalt, gjort under hälften så långt tid etc.

37% för M är en helt rubbad siffra och 31-32% är fortfarande bra, vänsternissar som tror att detta var ett ras för höger, använd hjärnan.
2011-09-30, 16:29
Medlem
feinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Den rätt "ospännande" budgeten kan nog ha spelat en roll, liksom fosterbarnsdebaclet. Det senare tycks inte ha påverkat KD negativt, dock.

KD ligger redan så lågt att det är svårt för dem att gå lägre. Förmodligen därför det inte drabbat dem.

Citat:
Även om jag blir glad över moderaternas kräftgång

Kräftgång? Enligt den här undersökningen hade moderaterna gjort sitt bästa val någonsin om det varit val idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in