2014-04-14, 17:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Fast med de här siffrorna, förutsatt att KD och C hänger kvar, kan väl alliansen sitta kvar precis som nu?
SD har ju inte fällt dem hittills och lär väl inte göra det efter valet heller.

Om SD har många moderater kanske de byter sida efter valet i Riksdagen, en liten kupp kanske.
(ursäkta konspirationen)

Alliansen får 36,4% om de fördelas lite mer till Kds fördel. Hur ska man kunna styra ett land med det väljarstödet? Moderaterna verkar ha smörjt in kroppen med gåsfett och sprejat hjäran med teflon. Eller är det bara vanlig hederlig alzheimers?

För övrigt verkar kvinnorna fått en knäpp när de ger Fi stöd på 2% och över 8% för V och Mp. De fladdrar som flöjlar mellan blocken eller är det som åsnor mellan hötapparna?
2014-04-14, 19:48
Medlem
Malingins avatar
Jag håller med er + att jag är för dåligt insatt. Ursäkta om detta är fel tråd också.

Men om Alliansen + SD blir större än vänsterblocket så, tja, kan väl Alliansen sitta kvar, vad ska Löfven och kompani göra? Ingenting.
Jag tänker att han fått storhetsvansinne och sitter kvar, hjärtefrågan som kraftig invandring är ju alla överens om (utom möjligtvis dock SD). Massinvandringen verkar ju gå före allt.

Sedan hade faktiskt Göran Persson en sosse regering på ca 36%.
Det vore ju helt otroligt dock, det kan jag hålla med om.
Senast redigerad av Malingin 2014-04-14 kl. 19:52.
2014-04-14, 20:31
Medlem
Nja ... då är det väl min tur nu. En skön tangentbordstömning före läggdags, det är fint det.

Jo hör ni. Så här är det. Enligt Sifo eller Novus är förtroendet för Fredrik och Stefan strax under 30 procent. Och enligt nästan alla opinionsinstitut har S och Alliansen strax över 30 procent. Det betyder med andra ord att återstående 70 procent är tungan på vågen.

Och så här är det också. Det kommer aldrig att bli en rödgrön regering. Till skillnad från M ingår S inga blandäktenskap. Det har de aldrig gjort förr. Och det kommer de inte göra nu heller. Sahlins försök att dela Toberone med V och MP fick tummen ner av folket, och det kommer Stefan ihåg som om det hade hänt igår.

Reinfeldt kan mycket väl försöka klamra fast sig vid köttgrytorna. Men det ser inte ut att funka om opinionsundersökningarna har rätt. Minst ett alliansparti ser ut att få lämna riksdagen, och att Fredrik kommer försöka sitta kvar efter en sådan förnedrande förlust är inte särskilt sannolikt. Adderar man till det ett alltmer tilltagande internt missnöje mot Fredrik blir det än mer uppenbart att Fredrik har spelat ut sin roll som statsman.

God natt Fredrik. Och sov gott. Du får en fin pension efter alla dina år i riksdagen, du har verkligen inget att ligga sömnlös för.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-04-14 kl. 20:34.
2014-04-14, 20:50
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Till skillnad från M ingår S inga blandäktenskap. Det har de aldrig gjort förr. Och det kommer de inte göra nu heller.
Exactly!
Bara kanske kanske om S+MP+V får egen majoritet så kommer de att muta MP med ministerposter i en S+MP-regering. VPK finns det som alltid ingen anledning att bjuda in. Ingen risk att de röstar ned en S+MP-regering för att därmed tillsätta en borgerlig regering. (De får väl dålig smak på tungan när de tänker på när KPD röstade mot sossarna i Tyskland 1932)

Citat:
Minst ett alliansparti ser ut att få lämna riksdagen, och att Fredrik kommer försöka sitta kvar efter en sådan förnedrande förlust är inte särskilt sannolikt.
Faktiskt inte! Minns att det krävs att en riksdagsmajoritet röstar MOT regeringen för att störta den. Utan C och KD kan M+FP muta MP att joina dem eller åtminstone riksdagsvägra rösta mot att störta borgarna. inte för att få majoritet, utan för att förneka S+VPK majoritet.

Mitt stalltips är att borgarna sitter kvar med elle rutan MP. Garderingen är att sossarna bildar minoritetsregering. Det är bara MP som avgör den balansen och det är MP som kommer att diktera det mesta i svensk politik efter valet i år, nästan oavsett utgång.
2014-04-14, 22:39
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag när nog större förhoppningar dig om vad en S-regering kommer att åstadkomma. Visst kan man dvs som du i det här fallet konstruera olika mer eller mindre obehagliga scenarier men resultatet vet vi inte förrän i september. Ett etter värre scenario vore alldeles oavsett att nuvarande regering sitter kvar. Tills dess får både du och jag förhålla oss till det vi vet idag genom opinionsundersökningarna.

Jag tror också att sossarna blir största parti och att Löfven blir statsminister. Att Alliansen nästan helt saknar chans beror ju iofs mycket på Moderaternas rekordtapp till SD.

Dock så finns det en överhängande risk för att s-styret efter nästa val kan bli extremt impopulärt om Miljöpartiet får inflytande över politiken. I så fall ser jag ett danskt scenario framför mig. I Danmark vann sossarna och tog makten från borgarna i det senaste valet 2011, men sen dess så har stödet för dem rasat som en sten och de ligger idag på under 15% i mätningarna. SD:s systerparti Dansk Folkeparti är som jämförelse nästan dubbelt så stora som sossarna.

Problemet för sossarna efter valet är att de kan göra väldigt lite som bättrar på de katastrofala arbetslöshetssiffrorna eller förbättrar skolresultaten. Om Mp får inflytande så kommer invandringen skjuta i höjden än mer och Mp har tom sagt att de vägrar stödja en regering som är emot arbetskraftsinvandring. Skolresultaten kommer att fortsätta att sjunka tills det att man stramar åt flyktingpolitiken. Massor av skatter på tex drivmedel och el kommer att höjas, vilket kommer att slå stenhårt mot vanligt folk och i så fall så kan sossarna på fyra år rasa ned mot danska nivåer när det kommer till stödet. Allt hänger på Löfven. Nånstans så tror jag ändå att sossarna vet bättre, men vågar de stå emot Mp:s inflytande? Om inte så kommer fyra år med Löfven som statsminister inte bara föra med sig ett maktskifte 2018 utan det kommer också leda till att SD etablerar sig som ett tredje stort parti i svensk politik.
2014-04-15, 02:45
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror också att sossarna blir största parti och att Löfven blir statsminister. Att Alliansen nästan helt saknar chans beror ju iofs mycket på Moderaternas rekordtapp till SD.

Dock så finns det en överhängande risk för att s-styret efter nästa val kan bli extremt impopulärt om Miljöpartiet får inflytande över politiken. I så fall ser jag ett danskt scenario framför mig. I Danmark vann sossarna och tog makten från borgarna i det senaste valet 2011, men sen dess så har stödet för dem rasat som en sten och de ligger idag på under 15% i mätningarna. SD:s systerparti Dansk Folkeparti är som jämförelse nästan dubbelt så stora som sossarna.

Problemet för sossarna efter valet är att de kan göra väldigt lite som bättrar på de katastrofala arbetslöshetssiffrorna eller förbättrar skolresultaten. Om Mp får inflytande så kommer invandringen skjuta i höjden än mer och Mp har tom sagt att de vägrar stödja en regering som är emot arbetskraftsinvandring. Skolresultaten kommer att fortsätta att sjunka tills det att man stramar åt flyktingpolitiken. Massor av skatter på tex drivmedel och el kommer att höjas, vilket kommer att slå stenhårt mot vanligt folk och i så fall så kan sossarna på fyra år rasa ned mot danska nivåer när det kommer till stödet. Allt hänger på Löfven. Nånstans så tror jag ändå att sossarna vet bättre, men vågar de stå emot Mp:s inflytande? Om inte så kommer fyra år med Löfven som statsminister inte bara föra med sig ett maktskifte 2018 utan det kommer också leda till att SD etablerar sig som ett tredje stort parti i svensk politik.

Jag kan hålla med om detta till stora delar.

Men att tro att det blir bättre 2018 då eventuellt en borgerlig kombination tar över är fantasier - det just här som Flashbackhögerns teorier haltar. Det blir precis lika svårt för dessa att styra som för Sossarna.
Imam Reinfeldts bidragsmassinvandringspolitik (vilken i värsta fall späs på 2014-2018) kommer att kumulera en enorm framtida skattebörda över Sverige, oavsett regering. Alltså har Imamen egentligen sågat av benen inte bara av Sossarna, utan även av sig själv - det kommer inte att gå att bedriva Moderaternas varumärke skattesänkningspolitik om man inte vill ha omfattande kravaller och anarki i enklaverna.

Det är just här som Flashbackhögerns drömmar haltar - man har blivit hjärntvättad till att tro att bidrag inte kostar skattemedel under borgerliga regeringar.

Imam Reinfeldt har skapat ett cementerat treblockssystem i Sverige - det kommer vi att få leva med länge ännu, det kan bli ännu svårare styra efter 2018.

För övrigt blir SD Sveriges näst största parti 2018. Jag gissar att passagen av Moderaterna sker kanske redan 2016, förutsatt att pojkhögern inte lyckas med att skylla kostnaderna av Imamens massinvandringsnetto (nära 1 Miljon massinvandrare på åtta år) på Svetsarn.

Imam Reinfeldts år vid makten kommer att visa sig vara fatala för Sverige.

Danmark och Sverige har visat sig vara svåra att jämföra.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-04-15 kl. 02:50.
2014-04-15, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf

Men att tro att det blir bättre 2018 då eventuellt en borgerlig kombination tar över är fantasier - det just här som Flashbackhögerns teorier haltar. Det blir precis lika svårt för dessa att styra som för Sossarna.
Imam Reinfeldts bidragsmassinvandringspolitik (vilken i värsta fall späs på 2014-2018) kommer att kumulera en enorm framtida skattebörda över Sverige, oavsett regering. Alltså har Imamen egentligen sågat av benen inte bara av Sossarna, utan även av sig själv - det kommer inte att gå att bedriva Moderaternas varumärke skattesänkningspolitik om man inte vill ha omfattande kravaller och anarki i enklaverna.

Det är just här som Flashbackhögerns drömmar haltar - man har blivit hjärntvättad till att tro att bidrag inte kostar skattemedel under borgerliga regeringar.

Imam Reinfeldt har skapat ett cementerat treblockssystem i Sverige - det kommer vi att få leva med länge ännu, det kan bli ännu svårare styra efter 2018.

För övrigt blir SD Sveriges näst största parti 2018. Jag gissar att passagen av Moderaterna sker kanske redan 2016, förutsatt att pojkhögern inte lyckas med att skylla kostnaderna av Imamens massinvandringsnetto (nära 1 Miljon massinvandrare på åtta år) på Svetsarn.

Imam Reinfeldts år vid makten kommer att visa sig vara fatala för Sverige.

Danmark och Sverige har visat sig vara svåra att jämföra.

Vid en jämförelse tycker jag SD har fler acceptabelt kompetenta politiker än M, så varför inte? Jag kan ärligt talat inte komma på en enda M-politiker som ens är intresserad av politik bortsett från möjligen Hanif Bali, och han är i vilket fall som helst osynlig numera. Där är en verklighet som knackar på dörren, och vilka svar har M att erbjuda? De kan inte ens sänka skatterna längre. Enda skälet att rösta på dem är att skattehöjningarna inte blir lika höga som med S. Hur länge kan M fortsätta förlita sig på väljarkårens liknöjdhet?

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2014-04-15 kl. 03:21.
2014-04-15, 12:21
Medlem
Tammers avatar
Problemet för Moderaterna är att de spelat ut sina kort. De gick till val på att sänka arbetslösheten genom att försämra för de sjuka och arbetslösa, genom att sänka skatter och arbetsgivaravgifter. Det har inte lyckats, och det var den enda idén de hade.
De har också genomfört sina nyliberala teorier: avskaffa välfärdsstaten, sälja ut statliga företag, avveckla allmännyttan, försvaga fackföreningarna. Man har gjort de rika rikare genom slopad arvsskatt, gåvoskatt, fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, nu har Moderaterna inget mer att ge.
2014-04-15, 12:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet för Moderaterna är att de spelat ut sina kort. De gick till val på att sänka arbetslösheten genom att försämra för de sjuka och arbetslösa, genom att sänka skatter och arbetsgivaravgifter. Det har inte lyckats, och det var den enda idén de hade.
De har också genomfört sina nyliberala teorier: avskaffa välfärdsstaten, sälja ut statliga företag, avveckla allmännyttan, försvaga fackföreningarna. Man har gjort de rika rikare genom slopad arvsskatt, gåvoskatt, fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, nu har Moderaterna inget mer att ge.
Trams! Moderaterna är inte längre nyliberala utan en slags lightkopia av traditionell socialdemokrati. Regeringen Reinfeldt har varit ganska lyckosam ekonomiskt med stabil tillväxt och goda statsfinanser, men visst finns misslyckanden inom bl.a. integration, försvar och utbildning. För att inte tala om arbetslösheten. Många är nog trötta på alliansen, och tror att ett byta till det röda laget kan lösa upp några gamla surdegar...
2014-04-15, 13:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Trams! Moderaterna är inte längre nyliberala utan en slags lightkopia av traditionell socialdemokrati.
Möjligen en lightkopia av Thatcher eller Reagan...
Inte mycket av det jag beskrev ovan har något med traditionell socialdemokrati att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Regeringen Reinfeldt har varit ganska lyckosam ekonomiskt med stabil tillväxt och goda statsfinanser, men visst finns misslyckanden inom bl.a. integration, försvar och utbildning. För att inte tala om arbetslösheten. Många är nog trötta på alliansen, och tror att ett byta till det röda laget kan lösa upp några gamla surdegar...
Ja. Misslyckanden med privatiseringar inom skola, vård och omsorg har fått folk att inse att det inte var så tokigt med gamla välfärdssverige i alla fall. Att Försäkringskassan i sin nya hårda giv försökte tvinga ut cancersjuka på fabriksgolvet ger inte heller några röster på Moderaterna.
2014-04-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Det är inte alltigenom korrekt. Arbetslösheten minskar över tid. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/arbetslosheten-fortsatter-minska_3455308.svd

Problemen är emellertid två; att det hela tiden flyttar in nya arbetslösa och att Alliansen tycks oförmögen att slå politiskt mynt av att arbetslösheten minskar. Jag som är på nippen att anses som medelinkomsttagare, särskilt när studieskuldsamorteringarn gjorts, har nog fått några korvören mer i pluskan sedan 2006 genom de skatteminskningar som gjorts. Men jag kommer inte att rösta på Alliansen för det. Det finns andra frågor som är viktiga, ibland viktigare. Oförmågan att inse dettakommer att skada Alliansen hårt. Kanske fatalt. Det är tecken på detta som vi ser i opinionsundersökningarna just nu.
2014-04-15, 16:31
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf

Nej, jag håller med (även om jag uttrycker mig lite försiktigare och mindre målande )

Problemen kommer att fortsätta att tillta tills det att vi får en regering som vågar gå en annan väg och som framförallt vågar skita i mediaelitens vurm för flyktingar och mångkultur. Förr eller senare så kommer det ju att ske, eftersom utvecklingen är så extrem i Sverige och att det inte längre går att dölja den negativa utvecklingen i statistiken. Min förhoppning är väl att SD i varje fall kan bidra till att sätta tryck på både M och S. Nånstans inbillar jag ju mig att man inte vill tappa alltför många röster till SD, eftersom Sverige blir svårt att styra om vi har tre partier som ligger på runt 20-25%, vilket kan komma att bli fallet inom en rätt snar framtid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in