Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Jag tror också att sossarna blir största parti och att Löfven blir statsminister. Att Alliansen nästan helt saknar chans beror ju iofs mycket på Moderaternas rekordtapp till SD.
Dock så finns det en överhängande risk för att s-styret efter nästa val kan bli extremt impopulärt om Miljöpartiet får inflytande över politiken. I så fall ser jag ett danskt scenario framför mig. I Danmark vann sossarna och tog makten från borgarna i det senaste valet 2011, men sen dess så har stödet för dem rasat som en sten och de ligger idag på under 15% i mätningarna. SD:s systerparti Dansk Folkeparti är som jämförelse nästan dubbelt så stora som sossarna.
Problemet för sossarna efter valet är att de kan göra väldigt lite som bättrar på de katastrofala arbetslöshetssiffrorna eller förbättrar skolresultaten. Om Mp får inflytande så kommer invandringen skjuta i höjden än mer och Mp har tom sagt att de vägrar stödja en regering som är emot arbetskraftsinvandring. Skolresultaten kommer att fortsätta att sjunka tills det att man stramar åt flyktingpolitiken. Massor av skatter på tex drivmedel och el kommer att höjas, vilket kommer att slå stenhårt mot vanligt folk och i så fall så kan sossarna på fyra år rasa ned mot danska nivåer när det kommer till stödet. Allt hänger på Löfven. Nånstans så tror jag ändå att sossarna vet bättre, men vågar de stå emot Mp:s inflytande? Om inte så kommer fyra år med Löfven som statsminister inte bara föra med sig ett maktskifte 2018 utan det kommer också leda till att SD etablerar sig som ett tredje stort parti i svensk politik.
Jag kan hålla med om detta till stora delar.
Men att tro att det blir bättre 2018 då eventuellt en borgerlig kombination tar över är fantasier - det just här som Flashbackhögerns teorier haltar. Det blir precis lika svårt för dessa att styra som för Sossarna.
Imam Reinfeldts bidragsmassinvandringspolitik (vilken i värsta fall späs på 2014-2018) kommer att kumulera en enorm framtida skattebörda över Sverige, oavsett regering. Alltså har Imamen egentligen sågat av benen inte bara av Sossarna, utan även av sig själv - det kommer inte att gå att bedriva Moderaternas varumärke skattesänkningspolitik om man inte vill ha omfattande kravaller och anarki i enklaverna.
Det är just här som Flashbackhögerns drömmar haltar - man har blivit hjärntvättad till att tro att bidrag inte kostar skattemedel under borgerliga regeringar.
Imam Reinfeldt har skapat ett cementerat treblockssystem i Sverige - det kommer vi att få leva med länge ännu, det kan bli ännu svårare styra efter 2018.
För övrigt blir SD Sveriges näst största parti 2018. Jag gissar att passagen av Moderaterna sker kanske redan 2016, förutsatt att pojkhögern inte lyckas med att skylla kostnaderna av Imamens massinvandringsnetto (nära 1 Miljon massinvandrare på åtta år) på Svetsarn.
Imam Reinfeldts år vid makten kommer att visa sig vara fatala för Sverige.
Danmark och Sverige har visat sig vara svåra att jämföra.