2012-10-22, 15:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Nja jag är inte så övertygad om det men jag verkar vara rätt ensam om det å andra sidan. Känns dessutom som om mycket vatten runnit under ett antal broar sen NyD var med och härjade och att SD != NyD.

Finns inget att vara övertygad om i sådana här opinionsspekulativa scenarios - rätt eler fel kommer att ge sig bara om det prövas, och de flesata scenarios kommer inte att hända.

Däremot ÄR det svårt att positionera sd på en vänster/höger-skala, där var nyd-politikerna mer tydliga. Dags att införa en nord-sydskala också, kanske?
2012-10-22, 16:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Varför skulle populisterna ta ansvar om de inte får igenom sin viktigaste fråga? JÅ kan bara kasta upp händerna och igen visa på att det är sandlåda. Ska media då fortsätta sin mobbningskampanj som inte har varit särskilt effektiv än så länge?

Är det verkligen det? Skulle SD verkligen stödja MP och V tror du?

Det hänger ihop: I en samarbetsförhandling, där man skulle (hypotetiskt) slänga åt sd ett (invandrings)köttben skulle man också begära att "nu får ni också bli pålitliga i annat". Det är ett område där det kan vara svårt att ta sd på allvar innan man prövats som samarbetspartner.

Sedan; JÅ kan spela sandlådekortet, men om 90 % av väljarna (eller vad det nu kan bli) tycker att det är han som sitter i sandlådan, så blir det inte så bra. Har man 10 % av röstetalet (eller så) kan ju de som röstar faktiskt begära att man påverkar inom "sandlådan" och är realistisk i sin samarbetspolitik. Risk för opinionsförluster om man inte söker och erbjuder samarbete, mao.
2012-10-22, 16:08
Medlem
chainmails avatar
Den enda möjligheten för M att sitta i en majoritetsregering efter valet 2014 är om de gör det med S. De nya moderaterna har skitit i det blå skåpet på ett sätt under särskilt den senaste mandatperioden som gör att de kommer att fullkomligen rasa i opinionsmätningar fram till nästa val. KD och C kommer att ramla ur. KD är så långt under spärren att de är bortom all räddning och C, de vet ju inte ens själva vad de vill och dessutom har M inga stödröster att ge dem... FP kommer att ha kvar sin kärna av "bättre vetande" "altruistiska" "världsförbättrare" till liberaler och globalistjudar i Göteborg och Stockholm men i resten av landet är de snudd på föraktade.
2012-10-22, 16:13
Medlem
Powergirls avatar
Är allmänt trött på alla pseudoresonemang i den här tråden.
I nuläget är Centerns och framförallt KDs överlevnad vid nästa val som riksdagspartier ytterst tveksamma.
Lika tydligt är att Socialdemokraterna i detta läge kommer att inneha statsministerposten. Eventuellt kommer S att regera med ett eller fler partier. SD kommer att återigen att spela en oväsentlig roll som ett populistisk och invandrarfientligt parti som möjligen kommer kommer att få fler röster men likförbannat, tack o lov, inget har att säga till om. Återigen är det dock inte nu valet avgörs utan 2014 i september.
2012-10-22, 16:14
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det hänger ihop: I en samarbetsförhandling, där man skulle (hypotetiskt) slänga åt sd ett (invandrings)köttben skulle man också begära att "nu får ni också bli pålitliga i annat". Det är ett område där det kan vara svårt att ta sd på allvar innan man prövats som samarbetspartner.

Ja om de får ett hyffsat köttben så ser jag inte varför de inte skulle ära detta samarbete, alltså vara pålitliga i andra saker?

Du menar alltså att SD per definition skulle vara opålitiliga för att de är nya eller för att de är SD:are och att de skulle trilskas och jävlas bara för sakens skull, även om de fått en del av sin politik igenom? Mycket märkligt...

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sedan; JÅ kan spela sandlådekortet, men om 90 % av väljarna (eller vad det nu kan bli) tycker att det är han som sitter i sandlådan, så blir det inte så bra. Har man 10 % av röstetalet (eller så) kan ju de som röstar faktiskt begära att man påverkar inom "sandlådan" och är realistisk i sin samarbetspolitik. Risk för opinionsförluster om man inte söker och erbjuder samarbete, mao.

Ja om han får igenom en del av sin politik kan han ju så klart inte göra det, jag förutsatte att SD på nåt sätt skulle rädda någon regering bara för att "ta ansvar" eller vara snälla eller nåt...
2012-10-22, 16:22
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
I nuläget är Centerns och framförallt KDs överlevnad vid nästa val som riksdagspartier ytterst tveksamma.
Lika tydligt är att Socialdemokraterna i detta läge kommer att inneha statsministerposten. Eventuellt kommer S att regera med ett eller fler partier. SD kommer att återigen att spela en oväsentlig roll som ett populistisk och invandrarfientligt parti som möjligen kommer kommer att få fler röster men likförbannat, tack o lov, inget har att säga till om. Återigen är det dock inte nu valet avgörs utan 2014 i september.
Det är nu två är kvar till valet och sd har redan ett väljarstöd på 10 procent. Jag är övertygad om att varselvågen i kombination med somalieinvasionen kommer att öka på dessa siffror ytterligare fram till valet.

Detta innebär att den klassiska blockpolitiken är död och att en socialdemokratisk regering av traditionellt snitt inte finns på kartan. Om s innehar statsministerposten efter valet så är det med stöd av v, mp och ett borgerligt parti, alternativt enbart med stöd av m. Hur stark tror du att denna regering blir?
2012-10-22, 16:50
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Det är nu två är kvar till valet och sd har redan ett väljarstöd på 10 procent. Jag är övertygad om att varselvågen i kombination med somalieinvasionen kommer att öka på dessa siffror ytterligare fram till valet.

Detta innebär att den klassiska blockpolitiken är död och att en socialdemokratisk regering av traditionellt snitt inte finns på kartan. Om s innehar statsministerposten efter valet så är det med stöd av v, mp och ett borgerligt parti, alternativt enbart med stöd av m. Hur stark tror du att denna regering blir?

Hejda dig lite. Sd har inget stöd på 10% idag i opinionsmätningarna. Även om Sentio som legat högst hela tiden tillmäter dem det och efter en höjning på 0,2% som jag antar är inom felmarginalen.

Om blockpolitiken är död eller inte beror på vad som blir resultatet i nästa val inte vad opinionsmätningarna idag visar.
Däremot vidhåller jag att, och det är väl det den här tråden handlar om, i nuläget så är förhållandet som jag beskrivit i föregående inlägg.
2012-10-22, 17:06
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Hejda dig lite. Sd har inget stöd på 10% idag i opinionsmätningarna. Även om Sentio som legat högst hela tiden tillmäter dem det och efter en höjning på 0,2% som jag antar är inom felmarginalen.

Om blockpolitiken är död eller inte beror på vad som blir resultatet i nästa val inte vad opinionsmätningarna idag visar.
Däremot vidhåller jag att, och det är väl det den här tråden handlar om, i nuläget så är förhållandet som jag beskrivit i föregående inlägg.
Du har rätt när du säger att det bara är Sentio som har visat över 10 procent. Jag menar, UM visade bara 9,9 och YouGov visade bara 9,3.

Vad du inte tänker på är dock Bradleyeffekten. Det parti som missgynnas mest av denna är sd och det parti som gynnas mest är mp. I valu 2010 så överskattade man mp med 2 procentenheter samtidigt som man underskattade sd med 1 procentenhet.
2012-10-22, 17:36
Medlem
Citat:
Det är ett år till valrörelsen drar igång. Om opinionsläget då visar att inget block kan bilda en hyfsat stabil [minoritets]regering så kommer en stor del av valrörelsen att handla om dessa pseudoresonemang och politiken komma i andra rummet.

Jag förstår om ni sossar och moderater vill låtsas som att allt är som vanligt och att det handlar om ett rött och ett blått lag, men så kommer det inte att bli.
2012-10-22, 18:16
Medlem
Citat:

Knappast. Så länge man håller ihop Alliansen kommer man klara sig på stödröster. Som en bättre indikator på C och KDs chanser ta en titt på Unibet:

KD kvar/ut 1,65/2,10
C kvar/ut 1,45/2,55

Skulle man däremot antyda ett Alliansbrott innan valet så åker man ut. Så därför kommer man inte göra det.
2012-10-22, 18:17
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det är ett år till valrörelsen drar igång. Om opinionsläget då visar att inget block kan bilda en hyfsat stabil [minoritets]regering så kommer en stor del av valrörelsen att handla om dessa pseudoresonemang och politiken komma i andra rummet.

Jag förstår om ni sossar och moderater vill låtsas som att allt är som vanligt och att det handlar om ett rött och ett blått lag, men så kommer det inte att bli.

Nu utgick jag från nuläget som den här tråden handlar om. Det var detta som jag baserade valresultatet 2014 på. Inte vad som är fallet om ett år. Känns tämligen meningslöst eftersom varken du eller jag vet hur opinionen ser ut då. Det är dessa psedospekulationer jag vänder mig mot.
2012-10-22, 18:18
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f97ks
Knappast. Så länge man håller ihop Alliansen kommer man klara sig på stödröster. Som en bättre indikator på C och KDs chanser ta en titt på Unibet:

KD kvar/ut 1,65/2,10
C kvar/ut 1,45/2,55

Skulle man däremot antyda ett Alliansbrott innan valet så åker man ut. Så därför kommer man inte göra det.

Var och en blir salig i sin tro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in