2012-07-13, 21:26
Medlem
Powergirls avatar
Jag slickar med glädje i mig alla siffror som visar att Socialdemokraterna går framåt. Detsamma men motsatsen gäller SD:s siffror dvs samma glädje åt SD:s nedgång.
Det är ingen tvekan om trenden just nu. Sveriges folk är trötta på M och deras stödpartier. Skulle inte förundra mig om S får 38-40% i nästa val.
2012-07-13, 21:44
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Skop juli:
http://www.skop.se/wp-content/uploads/2012/07/SKOPs-v%C3%A4ljarbarometer13-juli-2012.pdf

- Fortsatt ledning för den rödgröna oppositionen
- Kristdemokraterna kvar under riksdagsspärren trots ökning
- Alla övriga partier klarar riksdagsspärren
- Sverigedemokraterna minskar och är näst minsta riksdagsparti
Det visar SKOP:s senaste barometer över väljarsympatierna som genomfördes mellan den 20 juni och 9 juli 2012 då 1.000 svenska medborgare i åldern 18 till 84 år besvarade frågan, ”Vilket politiskt parti tycker Du bäst om i rikspolitiken?”.

Förändringar
Moderaterna 31,0 procent: -0,1
Folkpartiet liberalerna 6,5 procent: +1,0
Centerpartiet 4,8 procent: -0,6
Kristdemokraterna 3,7: +0,8
Socialdemokraterna 34,2: +2,3
Vänsterpartiet 6,5 procent: +1,1
Miljöpartiet 8,2 procent: -1,6
Sverigedemokraterna 4,7 procent: -2,3

det är intressant att s går frammåt i denna undersökning i motsatts till de tidigare. Möjligen kan detta ha att göra med att Löfven gjorde bra ifrån sig i Almedalen medan särskillt Reinfeldt gjorde ett ganska dåligt framförande. Intressant är också att centerns siffror ändå är hyffsade. Annie tuffade ju til sig i Almedalen och det har kanske stoppat upp det värsta raset för c?

Annars skulle ju ett valtesultat som detta vara en mardröm som tidigare diskuterats. Det kommer att bli svårt att skapa en stabil majoritet för en regering. Jag tror som förut att Reinfeldt skulle försöka locka in mp till att ingå i alliansregeringen. Det skulle nog inte bli den regering Sverige behöver.
2012-07-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag slickar med glädje i mig alla siffror som visar att Socialdemokraterna går framåt. Detsamma men motsatsen gäller SD:s siffror dvs samma glädje åt SD:s nedgång.
Det är ingen tvekan om trenden just nu. Sveriges folk är trötta på M och deras stödpartier. Skulle inte förundra mig om S får 38-40% i nästa val.

ojoj, det är inga dåliga slutsatser, bland annat utifrån data från ett av Sveriges sämsta opinionsinstitut. Har du rökt på?
2012-07-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
det är intressant att s går frammåt i denna undersökning i motsatts till de tidigare. Möjligen kan detta ha att göra med att Löfven gjorde bra ifrån sig i Almedalen medan särskillt Reinfeldt gjorde ett ganska dåligt framförande. Intressant är också att centerns siffror ändå är hyffsade. Annie tuffade ju til sig i Almedalen och det har kanske stoppat upp det värsta raset för c?

Annars skulle ju ett valtesultat som detta vara en mardröm som tidigare diskuterats. Det kommer att bli svårt att skapa en stabil majoritet för en regering. Jag tror som förut att Reinfeldt skulle försöka locka in mp till att ingå i alliansregeringen. Det skulle nog inte bli den regering Sverige behöver.

"Intressant är också att centerns siffror ändå är hyffsade" Gnägg, gnägg Centerns siffror är en katastrof: här har vi ett tidigare statsbärande parti, på dekis är bara förnamnet. Jag ber till min skapare att de inte har vett att göra sig av med den dynamiska duon Anne och Federly/Ursula före valet.
2012-07-15, 21:22
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
"Intressant är också att centerns siffror ändå är hyffsade" Gnägg, gnägg Centerns siffror är en katastrof: här har vi ett tidigare statsbärande parti, på dekis är bara förnamnet. Jag ber till min skapare att de inte har vett att göra sig av med den dynamiska duon Anne och Federly/Ursula före valet.
Jo - centerns siffror ä r faktiskt hyfsade i denna undersökning jämnfört med andra som kommit på sista tiden då centern har legat under fyraprocentspärren. Med lite god vilja kan man faktiskt urskilja en svag återhämnting för centern på sista tiden. Sedan har du naturligtvis rätt i att centern på längre sikt har försvagats från det näst största partiet till ett småparti. Oppinionsfallet har accelerats genom de senaste årens politik, dä man svikit sitt politiska uppdrag - att vara landsortens politiska talesmän, men nu tycker jag som sagt att det möjligen finns utsikt till en viss vändling för centern. Den rödhåriga tuffade till sig lite i Almedalen, och var faktiskt den borgliga partiledare man minns bäst däreifrån.
2012-07-20, 13:57
Medlem
Äntligen en vettig artikel om bl.a politiska opinionsundersökningar. Vi som har varit med längre tillbaka i tiden, 70-80 talet, kommer ihåg när opinionsundersökningarna alltid redovisades med procentsiffror på osäkra väljare samt i en del fall också med bortfallet. När det sedan blev fler och fler företag som i rent geschäftsyfte sålde opinionsmätningar till massmedia så antar jag att det inte skulle se bra ut om bortfallet redovisades. Undersökningarna skulle i dessa fall helt enkelt sakna nyhetsvärde, osäkerheten skulle bli för stor.

Nästan fyrtio procents bortfall vid frågor om partisympatier!

Sådana opinionsundersökningar är i princip bara att kasta i papperskorgen. I.o.f.s SCB men jag tror knappast att andra opinionsundersökningsföretag skulle kunna presentera så mycket annorlunda siffror.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/resultaten-kan-bli-snedvridna
Senast redigerad av Konrad 2012-07-20 kl. 14:00.
2012-07-20, 14:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Undersökningar riskerar att bli missvisande bara 39% vill uttala sina partisympatier enligt DN i dag. http://www.dn.se/nyheter/sverige/resultaten-kan-bli-snedvridna

Jag har hävdat det förr att, särskilt samhällskritiska personer som sympatiserar med Sd, Nd, Svenskarnas parti inte litar på undersökarna och anser dem vara representanter för det politiskt korrekta etablissemanget som använder uppgifterna på ett "fult" och "odemokratiskt" sätt. Därför svarar de i mindre grad. Skulle inte förvåna om Sd har 10% eller mer.
2012-07-23, 15:26
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Undersökningar riskerar att bli missvisande bara 39% vill uttala sina partisympatier enligt DN i dag. http://www.dn.se/nyheter/sverige/resultaten-kan-bli-snedvridna

Jag har hävdat det förr att, särskilt samhällskritiska personer som sympatiserar med Sd, Nd, Svenskarnas parti inte litar på undersökarna och anser dem vara representanter för det politiskt korrekta etablissemanget som använder uppgifterna på ett "fult" och "odemokratiskt" sätt. Därför svarar de i mindre grad. Skulle inte förvåna om Sd har 10% eller mer.
Effekten finns nog, men tar inte oppinionsinstuten hänsyn till det?
2012-07-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Effekten finns nog, men tar inte oppinionsinstuten hänsyn till det?

Hur ska de kunna veta hur många som mörkar om de inte berättar att de mörkar? ;-) Nästa val är nästa nollställning :-) Men vi kan anta att institutet inte drar på i överskott vad det gäller SDs siffror..
2012-07-23, 22:09
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hur ska de kunna veta hur många som mörkar om de inte berättar att de mörkar? ;-) Nästa val är nästa nollställning :-) Men vi kan anta att institutet inte drar på i överskott vad det gäller SDs siffror..
Svårt men kanske inte omöjligt. Om det är oppinionsinstitutens erfarenhet att SDs siffror underskattas med sär 20%, så kan man väl i princip lägga på 20%. Sedan kan det ju vara så att det finns "politiska" skäl att underskatta SDs siffror. Minns hur SIFO en gång i tiden systematiskt överskattade moderaternas stöd.
2012-07-30, 17:35
Moderator
Siegfrids avatar
Med reservation för källan återger jag Sentios julimätning, refererad på Tord Oscarssons blogg:
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=515&blogg=56431
Highlights:
  • All-time low för Fp: 4,2 % -2,9
  • S,V,Mp 181 mandat
  • Alliansen 136 mandat
  • Sd 32 mandat 8,7% +3,0

Citat:
Epost från Arve Östgaard:

ALL-TIME-LOW for Folkpartiet i juli: 4,2.

En statistisk signifikant tilbakegang siden juni på 2,9 prosentpoeng.

Det er den svakeste målingen for Folkpartiet siden vi startet målingene i 2005.

Arve Östgaard

VD Sentio Research Sverige AB - Östersund – Sverige

www.sentio-research.se
+47 91307024
arve@sentio-research.se

S 34,1 + 3,5 V 7,1 + 1,5 Mp 8,3 + 1.0 = 49,5 181 mandat

C 4,2 - 2,4 Fp 4,2 - 2,9 M 28,8 -1,3Kd 3,1 - 2,5 = 40.3 136 mandat

SD 8,7 + 3,0 32 mandat
2012-07-30, 17:46
Medlem
Fris avatar
Har de bara nån auto-tjänst för sitt nyhetslänkande, eller är det verkligen officiellt manuellt godkänt?

Slabadang annars! MEN, det visar väl bara att borgare reser mer utomlands på semestern och att juli-urvalet därför blir skevt...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in