2011-09-12, 17:52
Medlem
Tjena,

Allt börjar så här, i fredags så skulle jag och min polare åka till danmark och handla. Så vi gick in på stationen i min stad där jag frågar vad som gäller angående biljeterna till danmark då jag vet att det skiljer sig med åldrarna där. I kassan säger hon till mig: Är du 16 åker du på barnbiljet och är du äldre åker du på en vuxen biljet.
Great, tänkte jag och köpte en vuxen biljet till mig själv då jag är över 18 och en barn biljet till min polare som är 16 fyllda. Sagt och gjort sitter vi på tåget mot danmark och på bron kommer tågvärden fram och ber om biljeterna, när min polare då visar sin biljet så frågar tågvärden hur gammal hon är och hon svarar ärligt 16, men saken är den att tydligen skulle man ha vuxen biljet om man var 16 eller över.
Tågvärden börjar då skriva en böteslapp och rätt som det var satt vi där med 800kr i böter.

Så nu har jag jag pratat med både skånetrafiken och personalen där jag köpte biljeten och kommit så långt att jag har blivit ombedd att skicka in en överklagan där namnet på personen som utgett fel information står med osv.

Så till min fråga: Har min polare rätt att få sin böter struken pga att vi fått fel information av personalen där vi tryckte biljeten, eller kommer dom tvinga henne att betala ändå?
Citera
2011-09-12, 17:59
Medlem
Henkots avatar
Om jag var du hade jag genast ringt en polare i hemstaden och skickat dit honom/henne för att ställa samma fråga och spela in samtalet. "Hej jag är 16 år, är det barnremsa för mig då" eller något liknande
Citera
2011-09-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkot
Om jag var du hade jag genast ringt en polare i hemstaden och skickat dit honom/henne för att ställa samma fråga och spela in samtalet. "Hej jag är 16 år, är det barnremsa för mig då" eller något liknande
Hade kanske funkat, dock misstänker jag att det är personen i kassan som sagt fel och igentligen menat vuxen biljet om du är 16, men oavsett så har jag fått fel information och pga detta har min polare åkt på böter som hon igentligen inte skulle haft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in