2011-09-12, 17:49
Medlem
styckets avatar
Hej jag är inte säker på att detta är rätt forum del men till saken ändå. Jag har ett gäng skolböcker som skulle lämnas in när diverse kurs var avslutad innan sommaren. Men jag har ännu dom kvar här hemma och nu får jag brev om att om dom inte blivit inlämnade innan den andra september så går det inte att makulera böckerna. Kan dom tvinga detta även fast jag har böckerna? Jag har förmodligen skrivit på något dumt papper som kanske ger dom tillstånd till detta men om någon vet mera så skulle det vara till hjälp.
Citera
2011-09-12, 17:53
Medlem
Om de inte får tillbaka böckerna måste de ju beställa nya.

Btw, varför inte bara lämna igen dem?
Citera
2011-09-12, 18:03
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Om de inte får tillbaka böckerna måste de ju beställa nya.

Btw, varför inte bara lämna igen dem?

Jag ska lämna tillbaka dom i veckan. Grejen är att jag har glömt av det över sommaren och nu har det börjat komma brev om att det kommer skickas fakturor.
Citera
2011-09-12, 18:09
Medlem
Om du tänker lite så blir väl svaret ganska självklart? För skolan kvittar det ju om du har kvar böckerna eller inte. Det viktiga för skolan är att få tillbaka dem.
Citera
2011-09-12, 18:10
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Om du tänker lite så blir väl svaret ganska självklart? För skolan kvittar det ju om du har kvar böckerna eller inte. Det viktiga för skolan är att få tillbaka dem.
Vilket dom ska! Men om dom nu hunnit skicka en faktura och jag kommer med böckerna imorgon, måste jag då betala fakturan?
Citera
2011-09-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vilket dom ska! Men om dom nu hunnit skicka en faktura och jag kommer med böckerna imorgon, måste jag då betala fakturan?
Svårt att säga. Det första du ska göra är att bestrida fakturan i så fall.

Men faktum kvarstår ju. Du har lämnat igen dem för sent. Skolan kanske har hunnit beställa nya böcker nu, och de kanske hade beställt några mindre om du hade lämnat igen dem i tid. Då är det väl inte så konstigt att de vill ha ersättning?
Citera
2011-09-12, 18:32
Medlem
Iveccs avatar
Du har mest sannolikt ett avtal, bestrid för allt du vill en eventuell faktura, men det innebär inte under några som helst omständigheter att du får rätt - allt beror på vad som stadgats.

Det du kan göra är att försöka komma till rätt med problemet så smidigt som möjligt när du kontaktar skolan, sannolikt så förstår de din situation.
Senast redigerad av Ivecc 2011-09-12 kl. 18:50.
Citera
2011-09-12, 18:48
Medlem
Om du inte bestrider fakturan, men ändå skiter i att betala den kan du hamna hos kronofogden oavsett om du har rätt eller fel.

Bestrid alltid om du inte vill betala.
Citera
2011-09-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Du får sannolikt svar på detta från skolan, inte forumet här, eftersom det beror på om de är nöjda med att du lämnar in sent eller ej. I princip så skickas alltid bokfakturor alltid ut då man har varit tvingade att beställa hem nya. Oftast hanteras detta på skolexpeditionen, när väl läraren lämnat bort listan på "syndare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in