2011-09-12, 03:39
Medlem
Hej

Säg att jag beställer fem saker från ett företag och allt skickas i samma paket. Alla fem saker kommer i paketet och på fakturan är fem saker med. Men jag bestämmer mig för att "lura" företaget o säga att det saknas en vara fastän det inte gör det så att jag får en ny vara. Skulle det fungera? Värdet på varan e cirka värd cirka 4 k.

Menar inte att jag ska göra detta undrar bara om det fungerar
Citera
2011-09-12, 05:00
Bannlyst
Jag beställde ett halvdussin boxar med tv-serier för ett tag sedan. På min orderbekräftelse stod det att allting var skickat och det gjorde det också på fakturan när paketet väl anlände.
I själva verket fattades dock en av boxarna (den dyraste ironiskt nog), så då mailade jag företaget och berättade detta för dem.
De skickade en ny box direkt utan att tjafsa.

Nu var ju jag ärlig och det var de som hade gjort fel, men det känns som att detta är applicerbart på ditt fall också. Min gissning är att det mycket väl kan fungera.
Senast redigerad av Straybullet 2011-09-12 kl. 05:03.
Citera
2011-09-12, 05:42
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Det beror mycket på vilket lager sakerna kommer ifrån. Inte helt ovanligt med kameror vid packningsborden där filmerna sparas rätt länge för att kunna fastställa om sakerna har plockats ner eller inte.
Citera
2011-09-12, 09:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitzhit
Hej

Säg att jag beställer fem saker från ett företag och allt skickas i samma paket. Alla fem saker kommer i paketet och på fakturan är fem saker med. Men jag bestämmer mig för att "lura" företaget o säga att det saknas en vara fastän det inte gör det så att jag får en ny vara. Skulle det fungera? Värdet på varan e cirka värd cirka 4 k.

Om man kan leva med det, så skulle det säkert fungera i vissa fall. Problemet kan väl uppstå när företaget vet att inget misstag har skett och vill att du ska göra en polisanmälan.

När det rör sig om produkter med större värde torde det finnas någon form av dokumentation att nedpackning skett. Kamera eller kontrasignering.
Citera
2011-09-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Det beror mycket på vilket lager sakerna kommer ifrån. Inte helt ovanligt med kameror vid packningsborden där filmerna sparas rätt länge för att kunna fastställa om sakerna har plockats ner eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om man kan leva med det, så skulle det säkert fungera i vissa fall. Problemet kan väl uppstå när företaget vet att inget misstag har skett och vill att du ska göra en polisanmälan.

När det rör sig om produkter med större värde torde det finnas någon form av dokumentation att nedpackning skett. Kamera eller kontrasignering.

Jo det förstår jag, nu behöver dock inte "misstaget" vara ifrån företagets sida, det kan vara någon på posten eller utlämningsstället som kan ha plockat ur och tagit 1 vara ur paketet
Citera
2011-09-12, 15:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo det förstår jag, nu behöver dock inte "misstaget" vara ifrån företagets sida, det kan vara någon på posten eller utlämningsstället som kan ha plockat ur och tagit 1 vara ur paketet

Nu var ju dina förutsättningar tydliga:

Citat:
Men jag bestämmer mig för att "lura" företaget o säga att det saknas en vara fastän det inte gör det..

Om företaget vet att de gjort rätt, torde de uppmana dig att polisanmäla försåvitt någon i distributionskedjan brustit. I ditt fall har du ju redan bestämt att det är du.
Citera
2011-09-12, 15:48
Medlem
Citat:
Hej

1 gång går det. Kanske två. Sen är det kört.

(Detta är varför vissa blir behandlade som skit av företag / försäkringsbolag, myndigheter m,m som framställs som "oskylldiga" i kvällspressen, medan vanligt hederligt folk aldrig råkar illa ut av nämnda instanser)

Dvs. en person som ALLTID hävdar att "soc. inte kommit" trots att fakturna skall ha betalats för 4 dagar sedan, eller någon som krockat / fått stulen bil 4 ggr på en månad osv. kommer alltid att bli illa bemött, med rätta i might add.
Citera
2011-09-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu var ju dina förutsättningar tydliga:

Om företaget vet att de gjort rätt, torde de uppmana dig att polisanmäla försåvitt någon i distributionskedjan brustit. I ditt fall har du ju redan bestämt att det är du.

Jag var rätt otydlig. Alltså företaget kan ha gjort rätt helt klart men vad jag menade med att lura är ju att jag säger att en vara saknas fastän den inte gör det och även om företaget vet till 100 % att de skickat med varan men att den ändå saknas vid leverans så kan det ju vara någon på posten som stulit varan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
1 gång går det. Kanske två. Sen är det kört.

(Detta är varför vissa blir behandlade som skit av företag / försäkringsbolag, myndigheter m,m som framställs som "oskylldiga" i kvällspressen, medan vanligt hederligt folk aldrig råkar illa ut av nämnda instanser)

Dvs. en person som ALLTID hävdar att "soc. inte kommit" trots att fakturna skall ha betalats för 4 dagar sedan, eller någon som krockat / fått stulen bil 4 ggr på en månad osv. kommer alltid att bli illa bemött, med rätta i might add.

Jag har aldrig gjort detta förr och jag säger inte att jag kommer göra det heller, undrar bara om det går
Citera
2011-09-12, 18:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag var rätt otydlig. Alltså företaget kan ha gjort rätt helt klart men vad jag menade med att lura är ju att jag säger att en vara saknas fastän den inte gör det och även om företaget vet till 100 % att de skickat med varan men att den ändå saknas vid leverans så kan det ju vara någon på posten som stulit varan.

Om det är ett obetydligt värde på varan, så får du säkert en ny. Det går en gång, men aldrig mer. Om det är ett betydande värde på varan, så kommer företaget att ha rutiner som gör att de kan friskriva sig från missen. Sålunda är det antingen i distributionskedjan eller hos mottagaren som något hänt.

En polisanmälan kommer att lämnas in och en utredning kommer att vidtas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in