2004-12-02, 23:49
Medlem
Pellenezs avatar
Bloggning eller att blogga blir mer och mer förekommande, men vart kommer ordet ifrån?
Citera
2004-12-02, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Bloggning eller att blogga blir mer och mer förekommande, men vart kommer ordet ifrån?

Webb-logg?
Citera
2004-12-02, 23:52
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez

Vet inte om det är detta du tänker på, men "blogga" är väl ett verb skapat från "blog", vilket jag har för mig är en förkortning på "web-log"...
Citera
2004-12-03, 00:10
Medlem
Pellenezs avatar
Tackar för svaren!

Fast visst låter ordet ful.
Citera
2005-07-29, 23:46
Medlem
RMPs avatar
Jättefult ord, och för alla som är eller har varit någorlunda aktiva science fiction-fans är det smått förvirrande. I SF-fansens interna slang har blog sedan 20-talet betytt en typisk fannisk dryck, vars roll brukar få spelas av öl, som i fanniska kretsar f ö stavas öhl. Bheer av engelskspråkiga fans.

Det var för övrigt SF-fansen som skapade termen och fenomenet fanzine, när de började skriva sina fan magazines på 30-talet. Härnäst var det väl punkare som började använda samma ord på 70-talet, tror jag.

Det uttalas m a o inte "fänsajn" som förvånansvärt många svenskar ofta verkar tro. Magasin uttalas inte "mägösajn" på engelska...

Fast jag bloggar själv, det gör jag... Måste ju knyta ihop inlägget och gå tillbaks on-topic...
Citera
2005-07-31, 03:34
Medlem
billgrens avatar
Otroligt irriterande ord. Och än mer irriterande att man numer dagligdags matas med diverse "bloggar" Varifrån kommer hypen? Någon som vet? Och när lägger sig hysterin?
Citera
2011-08-12, 06:44
Medlem
mistermonsters avatar
Det är nästan lite kusligt att läsa det här nu. Känns lite som att resa tillbaka i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in