Citat:
Ursprungligen postat av Gditz
Så vitt jag vet så krävs det mycket för att man skall ha "rätt" att få stiga in i någon annans hus. Du kan givetvis neka dem tillträde och hämta katten och utföra undersökningen av katten vid dörren men som du förstår så väcker det ju misstankar.
De har alltså inte rätt att titta igenom hela lägenheten men om de frågar är det kanske dumt att säga "Nej, det har du inte tillåtelse att göra". Detta skulle ju kunna ge dem misstankar om att du gömmer något skadligt för djuret eller kanske andra djur.
Alltså, de ska inte komma hit och hämta katten. Var har du fått det ifrån? De ska göra hembesök och kolla på katten. Så vitt jag vet så gör de en snabb undersökning av katten här. De ska alltså inte hämta katten och göra en veterinärsundersökning eller annan undersökning någon annanstans. (Bara om de beslutar det i efterhand, men det är inte planerat i dagsläget).
Som det ser ut nu, så kommer jag ju vara hemma under hela torsdagen och kan släppa in dem. Problemet är att jag inte vet om jag kommer att gå ut på en promenad eller uträtta något ärende den dagen redan nu. Så jag vet inte vad som händer om jag inte är hemma... Enligt djurskyddskontrollanten är det ingen fara om jag inte är hemma då, eftersom de kanske inte ens har tid att komma hit och kolla på katten. Varför vill de göra ett hembesök om det ändå kvittar om jag är hemma eller ej? Det förstår jag inte. Så om jag inte är hemma, så borde det få konsekvenser. Eller?
Om jag är hemma, så får de självklart komma in. Men jag tycker tex att sovrummet är "privat" och vill inte ha gäster där. Spelar ingen roll vem det är. Sedan att katten också brukar sova där, det är en annan historia. Det är därför jag helst vill ha djurskyddskontrollanten i hallen/köket, så att h*n kan få kolla på katten där.