2011-09-13, 18:15
Medlem
Gditzs avatar
Så vitt jag vet så krävs det mycket för att man skall ha "rätt" att få stiga in i någon annans hus. Du kan givetvis neka dem tillträde och hämta katten och utföra undersökningen av katten vid dörren men som du förstår så väcker det ju misstankar.

De har alltså inte rätt att titta igenom hela lägenheten men om de frågar är det kanske dumt att säga "Nej, det har du inte tillåtelse att göra". Detta skulle ju kunna ge dem misstankar om att du gömmer något skadligt för djuret eller kanske andra djur.
Citera
2011-09-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gditz
Så vitt jag vet så krävs det mycket för att man skall ha "rätt" att få stiga in i någon annans hus. Du kan givetvis neka dem tillträde och hämta katten och utföra undersökningen av katten vid dörren men som du förstår så väcker det ju misstankar.

De har alltså inte rätt att titta igenom hela lägenheten men om de frågar är det kanske dumt att säga "Nej, det har du inte tillåtelse att göra". Detta skulle ju kunna ge dem misstankar om att du gömmer något skadligt för djuret eller kanske andra djur.

Alltså, de ska inte komma hit och hämta katten. Var har du fått det ifrån? De ska göra hembesök och kolla på katten. Så vitt jag vet så gör de en snabb undersökning av katten här. De ska alltså inte hämta katten och göra en veterinärsundersökning eller annan undersökning någon annanstans. (Bara om de beslutar det i efterhand, men det är inte planerat i dagsläget).

Som det ser ut nu, så kommer jag ju vara hemma under hela torsdagen och kan släppa in dem. Problemet är att jag inte vet om jag kommer att gå ut på en promenad eller uträtta något ärende den dagen redan nu. Så jag vet inte vad som händer om jag inte är hemma... Enligt djurskyddskontrollanten är det ingen fara om jag inte är hemma då, eftersom de kanske inte ens har tid att komma hit och kolla på katten. Varför vill de göra ett hembesök om det ändå kvittar om jag är hemma eller ej? Det förstår jag inte. Så om jag inte är hemma, så borde det få konsekvenser. Eller?

Om jag är hemma, så får de självklart komma in. Men jag tycker tex att sovrummet är "privat" och vill inte ha gäster där. Spelar ingen roll vem det är. Sedan att katten också brukar sova där, det är en annan historia. Det är därför jag helst vill ha djurskyddskontrollanten i hallen/köket, så att h*n kan få kolla på katten där.
Citera
2011-09-13, 20:22
Medlem
Gditzs avatar
Jag ber om ursäkt. Jag skrev lite slarvigt men menade neka tillträde OCH sen hämtar du katten, tar emd den till dörren och gör undersökningen vid dörren.
Citera
2011-09-13, 21:03
Medlem
De har rätt att kolla i samtliga utrymme där djuret hålls. Detta innebär att har du kattlådan på toaletten, matskålen i köket och klösbrädan i sovrummet så har de alltså rätt tillträde till dessa rum och i praktik innebär det hela lägenheten, nekar du detta och de anser att de behöver tillträde kommer de att begära handräckning. Dock är det så att de oftast nöjer sig med att besiktiga djuret i fråga, så antagligen räcker det att du visar upp katten. Är den i dåligt skick kommer de med största sannolikhet ge ett föreläggande t.ex. krav på veterinärbesök.

Är du inte hemma trots bokad tid beror det på inspektören, i värsta fall kommer du tillbaka till en lägenhet utan katt och med en räkning för låssmed, förvaring osv.. Men nu verkar det ju vara så att det inte rör sig om en bokad tid så då borde det vara lugnt. Men mitt tips är fortfarande att se till att få saken ur världen så snabbt som möjligt.
Citera
2011-09-14, 17:31
Medlem
Jag skulle förslå att du ringer och lämnar ett mobilnummer och ber dem ringa några timmar innan och boka en tid då du är hemma. Det är knappast orimligt eller onödigt krångligt.

Om du inte har någon särskild anledning till det skulle jag föreslå att du bjuder in inspektören i ditt hem. Sätt er gärna i soffan i vardagsrummet eller i köket. Smidigast är att givetvis att visa upp samtliga utrymmen om det efterfrågas. Däremot har jag svårt att se att de har rätt att genomföra någon form av besiktning av din lägenhet utan ditt medgivande.
Citera
2011-09-14, 18:35
Medlem
Det där med att ringa är faktiskt ett bra förslag. Men nu har de gått hem för dagen (då telefontid tydligen är 9-16). En djurskyddskontrollant kan komma närsomhelst under morgondagen, så jag vet inte om jag hinner ringa och lämna mobilnummer och be dem ringa och förvarna mig en tid i förväg.

Dessutom ska djurskyddskontrollanten vara i mitt område imorgon (troligen stad med omnejd då de saknar kontor här) på andra mer prioriterade ärenden. Så personen kommer bara hit om det finns tid, och inte efter ordinarie arbetstid om de andra ärendena tar lång tid. Om tid saknas så kommer de hit en annan dag (oanmält).

Så det ser ut som om jag helt enkelt får ställa väckarklockan imorgon bitti, och vara vaken och hemma hela dagen imorgon till kl. 16. Sedan vara förberedd på att de kanske kommer en annan dag istället (när de nu planerar att vara i mitt område nästa gång. Verkar inte vara så ofta enligt den djurskyddskontrollanten som jag pratade med på telefon häromdan). Har fått avboka andra planerade aktiviteter, möten och annat imorgon pga besöket även om hembesöket kan ske närsomhelst. Allt för att jag ska kunna vara hemma och ha en oplanerad dag.

Sedan har jag ju inget bra skäl till att inte visa hela lägenheten. Kan ju göra det om det efterfrågas. Men jag vill helst slippa visa vissa utrymmen. Sovrummet tex som är "privat". Väldigt sällan jag låter folk vara där. Det har nog inte hänt sedan familjen hjälpa mig att flytta hit och hjälpa till med IKEA-möblerna som skulle monteras upp. Jag har som sagt ett rum som är kombinerad kök/hall. Hade tänkt ha djurskyddskontrollanten och katten där, och sedan låta bli att visa resten av lägenheten.

Om nu anmälan endast gäller en smal katt, och inte kattens livsmiljö (tex att miljön är skadlig för katten på nåt vis), så behöver de väl bara undersöka katten och inte ta sig en titt på hela lägenheten?
Citera
2011-09-14, 18:59
Medlem
Det beror på man kan t.ex. vilja se utfordringsplats samt foder, kattlåda för provtagning osv. Allt detta är helt ok enligt gällande lagstiftning:

"2. få tillträde till områden, anläggningar, byggnader, lokaler och andra utrymmen där djur hålls eller som berör djurhållningen och där besiktiga djuren, göra undersökningar och ta prover."

Sovrummet kan man alltid diskutera, men är det så att katten har tillgång till detta rum har även inspektören det. Troligtvis kommer de dock inte att be om detta utan de nöjer sig med att titta på katten och det kan de göra i kök/hall. Be helt enkelt inspektören att komma in, visa upp katten i köket och är det inga problem kommer de att nöja sig med det. Ett bra samarbete underlättare alltid, skulle det vara så att du spjärnar emot kommer de bara bli misstänksamma.
Citera
2011-09-14, 19:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Om nu anmälan endast gäller en smal katt, och inte kattens livsmiljö (tex att miljön är skadlig för katten på nåt vis), så behöver de väl bara undersöka katten och inte ta sig en titt på hela lägenheten?

Det var många långa inlägg om en så enkel fråga. Se till att de får möjlighet att avsyna de förhållanden som gäller för din katt. Boka en tid med dem. Om de inte kan boka en exakt tid är det givetvis deras problem. Om du inte finns tillgänglig när de kommer på utsatt och bokad tid, kommer de att kontakta dig för att boka ny tid. Om de efter flera försök inte får tag på dig, kommer de att se till att de med polisiärt understöd får möjlighet att utföra undersökningen.

Men enklast är som sagt att ni kommer överens och att du är tillmötesgående.
Citera
2011-09-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Det där med att ringa är faktiskt ett bra förslag. Men nu har de gått hem för dagen (då telefontid tydligen är 9-16). En djurskyddskontrollant kan komma närsomhelst under morgondagen, så jag vet inte om jag hinner ringa och lämna mobilnummer och be dem ringa och förvarna mig en tid i förväg.

Dessutom ska djurskyddskontrollanten vara i mitt område imorgon (troligen stad med omnejd då de saknar kontor här) på andra mer prioriterade ärenden. Så personen kommer bara hit om det finns tid, och inte efter ordinarie arbetstid om de andra ärendena tar lång tid. Om tid saknas så kommer de hit en annan dag (oanmält).

Så det ser ut som om jag helt enkelt får ställa väckarklockan imorgon bitti, och vara vaken och hemma hela dagen imorgon till kl. 16. Sedan vara förberedd på att de kanske kommer en annan dag istället (när de nu planerar att vara i mitt område nästa gång. Verkar inte vara så ofta enligt den djurskyddskontrollanten som jag pratade med på telefon häromdan). Har fått avboka andra planerade aktiviteter, möten och annat imorgon pga besöket även om hembesöket kan ske närsomhelst. Allt för att jag ska kunna vara hemma och ha en oplanerad dag.

Sedan har jag ju inget bra skäl till att inte visa hela lägenheten. Kan ju göra det om det efterfrågas. Men jag vill helst slippa visa vissa utrymmen. Sovrummet tex som är "privat". Väldigt sällan jag låter folk vara där. Det har nog inte hänt sedan familjen hjälpa mig att flytta hit och hjälpa till med IKEA-möblerna som skulle monteras upp. Jag har som sagt ett rum som är kombinerad kök/hall. Hade tänkt ha djurskyddskontrollanten och katten där, och sedan låta bli att visa resten av lägenheten.

Men gör det du har planerat. När du vaknat ringer du och ber dem ringa dig på mobilen för att boka en lämplig tid som passar dig. Man behöver inte vara tillmötesgående in absurdum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in