2011-09-08, 22:21
Medlem
rusbruss avatar
Jag har inte orkat fördjupa mig i ämnet, det finns x antal trådar att läsa igenom.. Men jag äter relativit mycket tillskott nästan dagligen, har gjort detta i en bit över tio år. Tränar ganska mycket. Och har läst på några ställen att mycket protein belastar njuararna. Har även läst att det är en myt..

Någon som kan bekräfta / dementera detta förresten, med fakta i ryggen. Inte bara vad dom tror eller hört någonstans.

Iallafall, min fråga - hur märker man om njurarna får jobba onödigt mycket? Och hur går det till att kontrollera hur njurarna mår?
Citera
2011-09-08, 22:35
Medlem
HarmonicAces avatar
Tja, med ett urinprov kan man se protein, vita blodkroppar, ketoner och annat skräp som inte ska finnas i urinen, med ett blodprov mäter man filtreringsgraden av kreatinin, där högt värde indikerar njurskada/ belastning.

Njursmärtor känns vanligtvis åt ryggen till ja, men går även att känna djupt under revbensbågen.

Protein är en för stor molekyl för att vanligen passera ut med urinen, men med stort proteinintag blir trycket för högt för att filtrationen ska fungera. Jag är rätt säker på att om du pressar i dig 4- 500g protein dagligen så kommer njurarna ta stryk, men jag kan inte källhänvisa.
Citera
2011-09-08, 22:39
Medlem
HarmonicAces avatar
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=183

Källa iaf.
Citera
2011-09-08, 22:43
Medlem
Asystolis avatar
När protein bryts ner i kroppen utsöndras det som ammoniak och sedan vidare ut i urinen som urea. Ger man mer protein ökar mängden urea som bildas via njurarna. Har du njursvikt/nedsatt njurfunktion får njurarna svårt att utsöndra ämnet och du ansamlar urea vilket ger symtom som klåda.

En frisk ung individ har inga inga problem med att hantera stora mängder protein, du kan äta stora mängder proteinrik mat utan att det ger dig några problem. Som ung får du heller inte njursvikt bara sådär utan anledning. Njurfunktionen mäts med två enkla blodprover: Krea och Cystatin-C som ger ett mått på njurarnas filtrationsförmåga.

En del i behandlingen hos människor med bestående njursvikt är att just reducera proteinintaget - man får diet råd för att äta en proteinreducerad kost.

Även om du tränar hård så frisätts myoglobin från musklerna i kroppen, detta är också stora molekyler som tär på njurarna. Som ung individ med friska njurar är detta heller inget stort problem. Efter ett hårt träningspass man man se på njurvärdena (Krea) att detta stigit något men normaliseras snabbt då njurarna är friska.

Myoglobin frisätts även om du exempelvis drabbas av ett krampanfall eller har ramlat på backen och blir liggandes där några timmar vilket kan hända äldre människor som inte klarar att ta sig upp på egen hand. Får äldre människor med nedsatt njurfunktion kan detta bli ett problem då det tär på njurarna och förvärrar njursvikten. Därför är det viktigt att kontrollera njurvärdet samt myoglobinhalten på dessa patienter när de kommer in för händelser som detta.
Citera
2011-09-09, 21:56
Medlem
rusbruss avatar
Jovars, vad säger man - följdfrågor onödiga. Tackar för informationen!
Skulle det trots allt finnas någon som har något ytterligare att tillägga så är du / ni alltid välkomna att göra det
Citera
2011-09-10, 01:43
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Protein är en för stor molekyl för att vanligen passera ut med urinen, men med stort proteinintag blir trycket för högt för att filtrationen ska fungera. Jag är rätt säker på att om du pressar i dig 4- 500g protein dagligen så kommer njurarna ta stryk, men jag kan inte källhänvisa.

Ett stort proteinintag medför på inget sätt "att trycket blir för högt". Det protein du äter tas upp i form av aminosyror, enda skillnaden med ett ökat proteinintag blir således en ökad produktion av urea. Människan kan äta uteslutande animalisk föda (läs: kött) utan att njurarna tar skada. Annars skulle t.ex. eskimåer dö av njursvikt i unga år, vilket dom inte gör.

Att protein återfinns i urinen (annat än i små mängder) är för övrigt inte orsaken till sviktande njurfunktion, utan ett symtom på detta. Med andra ord: ett stort proteinintag är på inget vis skadligt för njurarna. Ät så mycket kött, proteinpulver etc som du bara orkar.
Citera
2011-09-10, 15:47
Medlem
Någonting jag märkte var att jag fick riktigt ont mellan blindtarmen och midjan, snett under naveln precis där magen börjar. Det som hjälpte var att urinera. Jag uppsökte läkare när jag började pissa blod istället för urin. Det var mindre bra.

Bättre svar kan jag inte ge, men det är från egen erfarenhet så jag hoppas att min dåtida smärta kan ha varit till någon hjälp.
Citera
2015-03-19, 12:17
Medlem
k4d9s avatar
bump

Var går man om man vill testa så njurarna är ok?

fick inget riktigt bra svar i tråden
Citera
2015-03-19, 13:31
Medlem
www.werlabs.se utför blodanalyser utan läkarkontroll.
Annars är väl VC första instans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in