2011-09-08, 21:20
Medlem
BlackSheeps avatar
Jag är lite sugen på att renovera mitt badrum, har tillgång till extremt bra materialpriser, men är fundersam på vad arbetet i sig kan kosta.
Det som behöver göras är följande.

Riva våtrumsmatta.
Riva kakel runt våtzon 1.
Fixa våtrumsskivor mot en vägg 2.5mx.2.5m.
Rolla tätskikt på fyra väggar och montera kakel.

Avmontering och återmontering av nuvarande badrumsmöbler fixar jag på egen hand, kanske rivningen av mattan och befintligt kakel också. Mattan borde gå lätt med en stripper, och kaklet är väll bara att knacka dän med kofot.

Materialet kan jag fixa för i princip inköpspris, det är mest timpeningen för plattsättning och tätskikt jag funderar på.
Ni som har gjort det, vad har ni fått slanta upp ?
Citera
2011-09-08, 21:23
Medlem
BlackSheeps avatar
Det rör sig om en bostadsrätt i mälardalen, totalt väggyta på 14 kvm.

Edit;
Citera
2011-09-08, 21:29
Medlem
Priserna kan variera lika mycket som vädret från dag till dag. Mitt tips är att ringa runt och få in offerter från olika bolag.
Citera
2011-09-08, 21:36
Medlem
Jolls avatar
Gör som KortFri skrev, lättaste/bästa viset att få reda på pris. Sen tycker jag du absolut ska riva mattan och kaklet själv. Du kommer spara en hel del pengar på det.
Citera
2011-09-08, 22:37
Medlem
snortars avatar
Du kan spara in mycket tid och pengar genom att kakla direkt på det gamla kaklet.
Citera
2011-09-09, 17:04
Medlem
Har du väggar med träkonstruktion och skivmaterial får du inte rolla i zon 1 utan du måste sätta folie på dessa väggar. Samma gäller om bjälklaget inte är gjutet.

Står du för materialet är det svårt att hitta någon som vill göra det åt dig, då det är just på materialet som företagen tjänar pengar, timmarna är det inga vidare marginaler på. Det är ingen välgörenhet man sysslar med när man driver ett företag.

Tänker inte avslöja enhetstiderna för denna typen av jobb, men du kan nog räkna med att om du får någon att göra detta utan att stå för materialet så kommer detta företag ta i som fan med antalet timmar om du vill ha ett fast pris.

Att du köper materialet själv kommer mötas av samma motstånd som om du köpt alla reservdelar till din bil om motorn rasat och du skall lämna in den på verkstad.

Ett bra tips är att kontakta ett företag som använder sig av utländsk arbetskraft. Dessa företag har ganska stora marginaler på timmarna och kan nog mer än gärna hjälpa till. Dessa företag brukar heta något i klass med "EuroBygg", "AlltIBygg", "Bygg, VVS och Städ", "Stojans Bygservis" och dylikt.
Senast redigerad av freddan76 2011-09-09 kl. 17:07.
Citera
2011-09-09, 17:13
Medlem
petherfs avatar
Kan bara säga att det beror vad som ska göras!
Jag har ett badrum på 8 m2 och har fått im offerter alltifrån 38 000 kr totalt med material och arb.
Till runt 200 000 kr. Jag tog en stor firma som gör rubbet. Jag behöver bara välja kakel och klinkers.
Hos mej skulle 1 m vägg byggas och inkommande vatten döljas,byta dörr, sätta upp skivor på väggarna, urrivning och sedan uppsättning skåp,toa mm och det blev 73 000 kr för mej att betala.
108 000 totalt utan rot. Det enda jag behöver köpa är en lampa till taket och en badrumsmöbel för ca 11-12 000 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in