2011-09-05, 20:27
Medlem
BobVlaesks avatar
Trådar om allt möjligt kan bli oövergripligt stora och det händer hela tiden.
Är det en fråga som ska få svar eller en tråd med "utredningskaraktär" händer ibland att man kan rulla sida för sida utan att hitta om frågan besvarats.

Därför önskar jag funktionen "Rekommendera inlägg".

Funktion:

Ett intressant inlägg, som för frågan är relevant kan rekommenderas av andra användare.

Författaren till inlägget kan inte rekommendera sitt eget inlägg och en användare kan naturligtvis bara rekommendera ett inlägg en gång.

Ju fler som rekommenderar, desto mer relevant anses inlägget för diskussionen.

Syfte:

Att lättare tillgodogöra sig information och slippa en massa spekulativa eller irrelevanta inlägg.

Tillämpning:

En länk inne i tråden (kanske placerat bredvid prenumereraknappen) tar användaren till en sida där de rekommenderade inläggen ligger kronologiskt.

Högst upp i listan finns även trådstarten.
Citera
2011-09-05, 21:00
Medlem
lendrygghs avatar
Annars så brukar ju moderatorerna lägga in länkar till särskilt relevanta inlägg för tråden i trådstarten, vid olika tillfällen. Detta nyttjas ofta i bl.a. ABoK.

Personligen så tror jag inte på det i praktiken, även om tanken är god. Risken är stor att funktionen missbrukas för trams, som gilla-knappar och att högrekommenderade inlägg blir statussymboler (en smula hyperboliskt, men ändå) så att andra inlägg kommer i skymundan. Jag hoppas att du förstår min poäng.
Citera
2011-09-05, 21:15
Medlem
BobVlaesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Annars så brukar ju moderatorerna lägga in länkar till särskilt relevanta inlägg för tråden i trådstarten, vid olika tillfällen. Detta nyttjas ofta i bl.a. ABoK.

Personligen så tror jag inte på det i praktiken, även om tanken är god. Risken är stor att funktionen missbrukas för trams, som gilla-knappar och att högrekommenderade inlägg blir statussymboler (en smula hyperboliskt, men ändå) så att andra inlägg kommer i skymundan. Jag hoppas att du förstår min poäng.

Jag är helt med på vad du menar.
Idén är ju ännu i sin linda.

Lösning på fjantande:
Rekommendationsfiske är regelbrott.
Citera
2011-09-05, 22:00
Medlem
micaeles avatar
En +1-funktion, alltså. Gammalt. Nej tack.
Varför kan alla inte bara inse att alla inlägg är precis lika mycket värda? Ja, det finns inlägg som innehåller mer information än andra - ibland mer sanningsenlig, ibland inte. Men ger detta att vissa människor skall premieras mer än andra, på ett forum där alla är anonyma och i princip lika mycket värda?
Citera
2011-09-05, 22:49
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Varför kan alla inte bara inse att alla inlägg är precis lika mycket värda?
Så är det såklart inte. I stora trådar blir det ofta 98% ovidkommande inlägg där de 2% av inläggen som faktiskt för tråden framåtförsvinner i skiten.

Exempel: Terje-tråden med lodjuren. Om man kunnat rekommendera de inlägg som kom med nya avslöjanden så skulle man snabbt 1) få en överblick över var tråden befinner sig och även 2) Undvika att samma länk postas 500ggr.

Tänk lite som stackoverflow.com.

Man måste naturligtvis införa detta på ett sätt så att man inte rycker inläggen ur sin ordning, men man kanske kan tänka sig en alternativ vy av en tråd, typ "Sortera efter nyckelinlägg".
Citera
2011-09-06, 00:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Så är det såklart inte. I stora trådar blir det ofta 98% ovidkommande inlägg där de 2% av inläggen som faktiskt för tråden framåt försvinner i skiten.

Det ligger visserligen en del sanning i det du skriver men förslaget (i olika men snarlika varianter) har redan diskuterats i andra trådar och förkastats.
Citera
2011-09-06, 08:20
Medlem
Rois avatar
Jag är för funktionen "rekommendera inlägg", fast med skillnaden att man bara får rekommendera sina egna inlägg.
Citera
2011-09-06, 09:11
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det ligger visserligen en del sanning i det du skriver men förslaget (i olika men snarlika varianter) har redan diskuterats i andra trådar och förkastats.
Okej, vet du vad anledningen varit? För mycket utveckling eller att alla andra tyckt det varit ett dåligt förslag?
Citera
2011-09-06, 09:52
Medlem
ojns avatar
Det senare.
Citera
2011-09-06, 10:58
Medlem
epost72s avatar
Njae, idén är i grunden bra men i praktiken skulle sannolikt inte önskad effekt uppnås.
Dessutom har jag sett en liknande funktion på ett annat vBulletin-forum och där listades namnen på alla som rekommenderat inlägget under respektive inlägg med följd att en del trådar blir helt oläsliga pga alla rekommendationer.
Citera
2011-09-06, 12:25
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Dessutom har jag sett en liknande funktion på ett annat vBulletin-forum och där listades namnen på alla som rekommenderat inlägget under respektive inlägg med följd att en del trådar blir helt oläsliga pga alla rekommendationer.
Fast man behöver ju inte göra en dålig lösning bara för att andra gjort det

Man skulle kunna slippa sådana här poster: https://www.flashback.org/sp32672476 och massor av frågor om vem som är gärningsmannen osv. De som kontinuerligt följer tråden skulle hjälpa sig själva genom att rekommendera inlägg då det sparar på skitinlägg i tråden.

Jag tänker mig nått i den här stilen:
Steg 1: http://i55.tinypic.com/24b5lqt.png
Steg 2: http://i55.tinypic.com/2mo4e2a.png

Bra eller anus?
Senast redigerad av samuel 2011-09-06 kl. 12:27. Anledning: bytt ut en URL
Citera
2011-09-07, 08:37
Medlem
BobVlaesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Fast man behöver ju inte göra en dålig lösning bara för att andra gjort det

Man skulle kunna slippa sådana här poster: https://www.flashback.org/sp32672476 och massor av frågor om vem som är gärningsmannen osv. De som kontinuerligt följer tråden skulle hjälpa sig själva genom att rekommendera inlägg då det sparar på skitinlägg i tråden.

Jag tänker mig nått i den här stilen:
Steg 1: http://i55.tinypic.com/24b5lqt.png
Steg 2: http://i55.tinypic.com/2mo4e2a.png

Bra eller anus?

Ser riktigt bra ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in