2011-09-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extractor
Jag fick sömnparalys idag, det kan vara en dröm men verkade riktigt. Vad jag gjorde var att jag rörde mina fingrar och det funkade inte, men jag rörde med tårna sen kunde jag röra hela kroppen. Det som var äckligast var att jag kunde inte röra på min axel när jag hade sömnparalys, hur än jag försökte. Men om du inte kan vakna alls då kan man sova bara. Det som är najs är att man kan får oftast klardrömmar om man sover från en sömnparalys!

Jag önskar att jag kunde somna istället för att kämpa mig till riktig vakenhet. Men på något sätt så skyggar mitt medvetande alltid för det. Jag har försökt flera ggr, men då får min hjärna smått panik varje gång jag håller på att sjunka in i djupare sömn. Slutar alltid med att jag måste kämpa mig till vakenhet, med påföljande hjärtklappning och irritation över störd sömn.
Citera
2011-09-14, 08:15
Medlem
DeepForests avatar
Vaknade precis för en timme sedan och upplevde något som borde liknas vid en paralys. Det här är vad som hände:

Jag vaknar och ser att klockan slagit 06.00, jag lägger mig för att snooza fram tills 07.00 då klockan bör ringa. Under denna tid väljer min granne att spola i badkarskranen och detta får mig till ett falskt uppvaknande. Jag ställer mig upp i sängen och försöker tända en lampa som inte alls borde vara där. Det går inte. Jag reflekterar aldrig över felpositionen av lampan utan tycker mest det är underligt att den inte tänds. Det är mörkt i rummet och jag rör mig väldigt trögt.

När jag står med ansiktet mot vägen sveper en vindpust över mig. Jag hajjar till och känner ett smått obehag. Så fort jag börjat känna detta obehag så sugs jag fast vid väggen och en liten smeagol-liknande varelse börjar stryka runt i lägenheten bakom mig. Den skriker på ett knarrliknande sätt. Situationen jag har hamnat i nu känns väldigt obehaglig men jag vet med mig att det här är en paralys.

Det första jag gör är att ge med mig. Jag accepterar fullt ut vad som sker och talar om för mig själv att det är min egen rädsla som manifesterar sig. Det är ett test. Som en gate-keeper till om jag är redo för en oobe. Jag försöker även ha en slags mental dialog med skepnaden. Jag talar lugnt "Du är en del av mig och jag är en del av dig, vi är varandra, vi är samma, jag omfamnar dig, jag älskar dig, kom!" Så fort jag gjort detta försvinner den och ett skönt lugn omfamnar och kramar mig. Jag börjar flyta upp i luften där jag bara är, för en stund. Jag väljer sen att öppna ögonen.

Till er som är rädda. När ni väl har en paralys och oavsett hur absurd situationen är, hur vidriga demoner/skepnader/gamla tanter/you name it, som manifesterar sig i rummet, så acceptera bara situationen. Omfamna den. Vet med er att det bara är er egen rädsla. Se det som ett test. Då försvinner den.
Senast redigerad av DeepForest 2011-09-14 kl. 08:20.
Citera
2011-09-16, 04:18
Medlem
Alfahonans avatar
det heter sömnförlamning http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys
Citera
2011-09-16, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangster.
I natt var den vidrigaste natten någonsin. Har inte sovit på två dagar snart, 3 timmar sen fyllan på lördagen. Vet inte om detta spelar in, är förkyld och hostar som bara den, men det underliga hände i natt. Finner ingen logisk förklaring, har aldrig hänt förut men det var så jävla verkligt.. Jag somna som vanligt vid midnatt och allt var som vanligt när jag sov tills min dröm från ingenstans skifta till en vag gestallt som satt på en soffa som vi har hemma, dock inte i mitt rum. Jag blir skräckslagen och brukar direkt vakna till bara genom att öppna ögonen kvickt efter andra mardrömmar, men det gick inte. Jag försökte vrida på mig och det läskigaste hände då jag känner att jag inte alls kan röra på mig, hela kroppen var låst. Jag kunde inte få fram ett ord heller när jag försökte, blev ett svagt tjut samtidigt som jag med full kraft försöker röra vänsterarmen och kommer någon cm efter full kraft och panik. Gestalten sa inget, bara satt där i max 10 sekunder sen plötsligt var min kropp inte fastkrampad eller hur man ska förklara det, och jag vågade inte somna om och väntade på solljus.. Hemskt var att det kändes som mitt ben drogs någon decimeter åt sidan innan jag inte kunde röra på mig.

Min bror flyttade hem för en vecka sedan jag har nyligen bytt rum i lägenheten. I det förra rummet hade jag omkring 14 religiösa objekt i mitt rum som Jesusbilder, kors och Mariabilder men i det nya har vi inte hängt upp något än, min familj är religiös och det är mamma och pappa som hängt upp dessa innan i mitt rum bara sådär utan speciell anledning. Vi har bott i lägenheten i 4 år nu och inget sådant har hänt innan.

Min bror förklara att han inte heller kunde röra sig när han försökte vakna till en natt för ca ett år sen och jag skratta åt det och sa att han drömde och inbilla sig. Kanske gjorde jag med det? Men han såg dock ingen gestalt. Han bodde ensam i en lägenhet i Norrköping då. Flyttade hem förra veckan som sagt... Har just nu inget religöst upphängt i rummet men brukar be nästan varje natt lite kort i huvudet innan jag somnar. Tappat bort mitt kors som jag alltid bärt runt halsen också efter matchen förra helgen.. Ingen i familjen vet att detta har hänt, klockan va runt halv 2 under natten när jag kunde röra på mig igen. Märkliga är att man ska lättare kunna vakna till i början av sömnen?

Någon med logisk förklaring snälla?! har aldrig hänt något liknande innan

Jag har hört talas om (och upplevt) sk hypnagoga tillstånd.
Ta en titt på Wikis definition:

Hypnagoga hallucinationer är hallucinationer som uppkommer i samband med insomnandet.

Vissa människor lider av en återkommande kombination av sömnparalys och skräckfyllda hypnagoga hallucinationer när de gått och lagt sig för att sova. Hallucinationen kan bestå i att en varelse rör sig i rummet eller är vid sängen och betraktar en själv, samtidigt som man inte kan se dem eller röra sig.

Tillståndet kan vara en del i symtombilden vid sjukdomen narkolepsi.
Citera
2012-01-14, 22:40
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tglr
Har vart med om exakt samma sak. Liemannen stod bredvid mig vid sängen, och jag kunde varken röra mig eller skrika. Det enda jag kunde röra var ögonen, och det känns så JÄVLA verkligt. "Liemannen" kom närmare och närmare mitt ansikte. När han var bara någon centimeter från mitt ansikte så vaknade jag upp.

Trodde det var verkligt hur länge som helst efter. Sen förträngde jag minnet, men påmindes om det för inte så länge sedan.

Sömnparalys tror jag det heter. Man är mellan sömn och vakenhet.

EDIT: Justja, jag kunde knappt andas heller. Kändes som att något/någon tryckte på mitt bröst.
Var han klädd i helsvart med huva och ett ljust lysande vitt "ansikte"?
Isåfall har jag hälsat på mig också, fast han slet tag i min arm och försökte dra ner mig från sängen. otroligt obehagligt.
Citera
2012-01-14, 22:54
Medlem
jontäs avatar
typ så här såg han ut
http://memegenerator.net/instance/11681364
Citera
2012-01-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yollo
Va tusan är det för fel på er?
Måste vara svagare mentalt.
Nej men om man är orolig tror jag man kan få sömnparalys. Eller stressad för något, kanske byte av rummet.
Citera
2012-01-15, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
typ så här såg han ut
http://memegenerator.net/instance/11681364

go to sleep now, fan va Bizzare de kändes att ha den som bakgrundsbild och ha skärmen på när ja skulle sova
Citera
2012-01-15, 20:32
Medlem
tglrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
Var han klädd i helsvart med huva och ett ljust lysande vitt "ansikte"?
Isåfall har jag hälsat på mig också, fast han slet tag i min arm och försökte dra ner mig från sängen. otroligt obehagligt.
Han hade inget lysande ansikte, det var helt svart, annars var det precis som för dig.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in