Citat:
Ursprungligen postat av Gangster.
I natt var den vidrigaste natten någonsin. Har inte sovit på två dagar snart, 3 timmar sen fyllan på lördagen. Vet inte om detta spelar in, är förkyld och hostar som bara den, men det underliga hände i natt. Finner ingen logisk förklaring, har aldrig hänt förut men det var så jävla verkligt.. Jag somna som vanligt vid midnatt och allt var som vanligt när jag sov tills min dröm från ingenstans skifta till en vag gestallt som satt på en soffa som vi har hemma, dock inte i mitt rum. Jag blir skräckslagen och brukar direkt vakna till bara genom att öppna ögonen kvickt efter andra mardrömmar, men det gick inte. Jag försökte vrida på mig och det läskigaste hände då jag känner att jag inte alls kan röra på mig, hela kroppen var låst. Jag kunde inte få fram ett ord heller när jag försökte, blev ett svagt tjut samtidigt som jag med full kraft försöker röra vänsterarmen och kommer någon cm efter full kraft och panik. Gestalten sa inget, bara satt där i max 10 sekunder sen plötsligt var min kropp inte fastkrampad eller hur man ska förklara det, och jag vågade inte somna om och väntade på solljus.. Hemskt var att det kändes som mitt ben drogs någon decimeter åt sidan innan jag inte kunde röra på mig.
Min bror flyttade hem för en vecka sedan jag har nyligen bytt rum i lägenheten. I det förra rummet hade jag omkring 14 religiösa objekt i mitt rum som Jesusbilder, kors och Mariabilder men i det nya har vi inte hängt upp något än, min familj är religiös och det är mamma och pappa som hängt upp dessa innan i mitt rum bara sådär utan speciell anledning. Vi har bott i lägenheten i 4 år nu och inget sådant har hänt innan.
Min bror förklara att han inte heller kunde röra sig när han försökte vakna till en natt för ca ett år sen och jag skratta åt det och sa att han drömde och inbilla sig. Kanske gjorde jag med det? Men han såg dock ingen gestalt. Han bodde ensam i en lägenhet i Norrköping då. Flyttade hem förra veckan som sagt... Har just nu inget religöst upphängt i rummet men brukar be nästan varje natt lite kort i huvudet innan jag somnar. Tappat bort mitt kors som jag alltid bärt runt halsen också efter matchen förra helgen.. Ingen i familjen vet att detta har hänt, klockan va runt halv 2 under natten när jag kunde röra på mig igen. Märkliga är att man ska lättare kunna vakna till i början av sömnen?
Någon med logisk förklaring snälla?! har aldrig hänt något liknande innan
Jag har hört talas om (och upplevt) sk hypnagoga tillstånd.
Ta en titt på Wikis definition:
Hypnagoga hallucinationer är hallucinationer som uppkommer i samband med insomnandet.
Vissa människor lider av en återkommande kombination av sömnparalys och skräckfyllda hypnagoga hallucinationer när de gått och lagt sig för att sova. Hallucinationen kan bestå i att en varelse rör sig i rummet eller är vid sängen och betraktar en själv, samtidigt som man inte kan se dem eller röra sig.
Tillståndet kan vara en del i symtombilden vid sjukdomen narkolepsi.