Beroende från klubb till klubb.
Kan ta min träning idag som exempelpass.
Det är alltid variation på alla mina pass. Men något som
alltid finns är sparring ELLER fys
Började med 20 min uppvärming, inget märkvärdigt.
"Trä armrar" (Kriga om underhooks).
Jogging + armrotation, höga knän osv.
Kullerbyttor, framåtfall samt från handstående - kullerbytta frammåt MJUKT.
Passet var fokuserat på fotarbete så vi hade dirvese tekniker och kombinationer relaterade till det.
Sedan lite sparring. Stående enbart, ingen grappling. Annars var det ungefär k1-regler.
Sen gick vi över till markkamp.
Körde mycket tekniker. Ingen sparring.
Mest escapes, triangles och armbar.
Även lite drillar.
Sedan avslutade vi med full sparring samt fysbana.
Fysbanan var utan redskaps, så det var:
Sprawls, Knäböj med kompis (Hookade ben samt armar), Situps med kompis (Hookade ben runt kompisens kropp), fällknivar samt upphopp. Sen var den en övning jag inte kan namnet på, men man försöker göra någon maskliknade rörelse.
Som resten säger, vänj dig med den "slitiga, gnidiga, jobbiga jävla mjölksyreträningen." (Word up).
När du fått in basics i det hela så kan man utvecklas rätt mycket igenom att kolla på tekniker på t.ex.
http://www.submissions101.com och sedan utöva den på någon kompis på klubben.
Tips på tekniker du kan göra hemifrån (utan redskap):
Skuggboxning!!! Riktigt viktigt enligt mig. Det lönar sig med att skuggboxas med sig själv framför spegeln. Öva kombinationer och kvalité av teknikerna.
Sprawls! Kommer du ha mycket användning för. Den tekniker använder du t.ex. när motståndaren dyker mot dina ben eller underkropp. Du lägger all din tyng på honom medans han dyker så han faller rätt ner på mattan samtidigt som dina ben är utanför hans räckvidd. Demostration:
Klassiska styrkeövningar. T.ex. armhävningar, knäböj, upphopp
Solo drills
Du kan hitta information och exempel om dessa på google