2011-09-03, 19:02
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Helt klart Tjeckien i EM 2004. Ett år senare rankades de som världens näst bästa landslag. Synd att det aldrig blev något för tjeckerna där i EM där de tveklöst var det bästa laget.

Två andra landslag som hade haft potential på 90-talet är Rumänien och Nigeria. Inget av lagen nådde semifinal i något VM, men Rumänien vet vi var väldigt nära 1994. Nigeria hade ett bra lag 1998, men mästerksapet slutade abrupt efter att dansken kört ut dem.

Får man nämna Ghana i VM 2010 också? Där kan vi snacka om ett lag som kunnat bli historiska för alltid.

Ghana hade jag totalt glömt bort, en missad straff från att bli första afrikanska lag i semifinal och kanske hade man kunnat gått ännu längre.
Citera
2011-09-03, 19:05
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Vet inte om jag tolkat tråden rätt i övrigt. Har själv funderat på att starta en tråd med landslag som borde ha vunnit ett mästerskap, men som inte gjorde det.

Holland på 70-talet måste väl nämnas i så fall? Har ju dock blivit historiska i vilket fall.

Det är bara att köra Landslag som klubblag, lag som inte vann något under längre tid fast dom kanske borde ha gjort det, lag som klantade till det på en match osv, kör bara kör....
Citera
2011-09-03, 19:44
Medlem
tcfmogs avatar
Sverige VM 2002. Borde ha besegrat Senegal och sedan fått Turkiet i kvarten. Mycket bättre lottning än 1994 men Sverige tog inte chansen. Det var det bästa läget för svenskt VM-guld någonsin och tveksamt om det blir ett lika bra tillfälle igen.
Citera
2011-09-03, 19:46
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Sverige VM 2002. Borde ha besegrat Senegal och sedan fått Turkiet i kvarten. Mycket bättre lottning än 1994 men Sverige tog inte chansen. Det var det bästa läget för svenskt VM-guld någonsin och tveksamt om det blir ett lika bra tillfälle igen.

Sverige var rätt långt ifrån att bli historiska trots allt. Känns lite som att du greppar efter halmstrån. Skulle vilja lyfta fram Sydkorea 2002 istället. Hade dom besegrat Turkiet i bronsmatchen på hemmaplan så hade det ju varit riktigt stort för landet och asiatisk fotboll.
Citera
2011-09-03, 19:51
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Sverige var rätt långt ifrån att bli historiska trots allt. Känns lite som att du greppar efter halmstrån. Skulle vilja lyfta fram Sydkorea 2002 istället. Hade dom besegrat Turkiet i bronsmatchen på hemmaplan så hade det ju varit riktigt stort för landet och asiatisk fotboll.

Halmstrån eller inte så var det ju ett stort fiasko att åka ut mot Senegal.
Citera
2011-09-03, 19:52
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Det är bara att köra Landslag som klubblag, lag som inte vann något under längre tid fast dom kanske borde ha gjort det, lag som klantade till det på en match osv, kör bara kör....

Utmärkt. Då kör vi på i denna tråd, så slipper jag starta en egen! Din verkar lite mer utvecklad, så det blir nog perfekt.

Holland i EM 2000. Var väl ändå det bästa laget på sin hemmaplan i det här mästerskapet? Istället vann Frankrike som Holland besegrat i gruppspelet. Mot Italien missade man två straffar i matchen och klantade mycket onödigt bort en ganska given finalplats. Holland sämst när det gäller, Italien var kalla och vann på straffavgörande.

OT: Skulle vi vända på frågeställningen är ju Uruguay givna. Tog ju minst sagt chansen i VM 2010, samt i Copa America i år. Små marginaler som avgjort, men de blir ju förevigt ihågkomna för det facit som blivit
Citera
2011-09-03, 19:54
Medlem
Fula Gubbens avatar
Portugal och Tjeckien är väl två länder där fotbollsdiggare kommer att gräma sig i generationer framåt och babbla för uttråkade ungdomar om hur "nära" man var diverse jätteframgångar på 90-talet och 00-talet. Lite grann som hur Ungern borde ha vunnit VM på 50-talet...

Hollands EM-guld sopade bort ångesten från 70-talet; även om det inte smäller riktigt lika högt så vann man guld och bevisade att man kunde, och det räcker.
Citera
2011-09-03, 19:55
Medlem
Ferry31s avatar
Villarreal i Champions League 2006 får kanske nämnas också. Missad straff av Riquelme mot Arsenal i returmatchen av CL-semin kostade Villarreal en del. Mål och vi hade fått se en förlängning.

Tänk bara om de nått final och besegrat Barcelona
Citera
2011-09-03, 20:03
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Dessutom på straffar det andra året.

/feldgrau

Jag vet inte om jag tycker att jag håller med i just detta fall, om jag fattat TS rätt så handlar det om att man var mycket bättre än motståndaren men förlorade trots allt. Men jag kanske missuppfattade allt som vanligt.

I klubbfotboll så säger jag bara 1999 ett lag hade allt i 89 minuter sedan....
I VM så finns det bara en kandidat och det är Holland både 74 och 78 så hade dom lika gärna kunnat stå som slutsegrare för dom hade bara oflyt.
Citera
2011-09-03, 20:04
Medlem
Citat:
Villarreal i Champions League 2006 får kanske nämnas också. Missad straff av Riquelme mot Arsenal i returmatchen av CL-semin kostade Villarreal en del. Mål och vi hade fått se en förlängning.

Tänk bara om de nått final och besegrat Barcelona

Dessutom på övertid i andra mötet om jag inte misstar mig.

Annars är som någon tog upp Ungern det bästa exemplet, hur fan vann man inte VM 54?

Att Tjeckien inte lyckats senaste åren är väl inte överdrivet överraskande, 2004 hade man ju slutet på en grym generation (Nedved, Koller, Galasek, Poborsky) tillsammans med den nya (Baros, Jankulovski, Rosicky, Cech) som visserligen var helt okej men inget man vinner mästerskap med. När den äldre försvann stod man kvar med ett ganska bra landslag, men inte mer.

Dessutom har Rosicky och Baros som var lysande i EM 04 och även i första matchen mot USA 06 inte direkt haft några lysande karriärer. Rosicky var ju skadad hur länge som helst och det ser inte ut som han kommer komma upp i någon jätteform igen.
Citera
2011-09-03, 21:11
Medlem
Arsenals guldgeneration som inte lyckades vinna CL. Henry Bergkamp Ljungberg Pires en ung Fabregas Campell Cole Kolo Toure vilket lag de var så nära 06. De fick spela med 10 man och ledde med 1-0 sen vände Barca verkligen synd.

Chelsea skulle tagit första CL titeln men Terry halkar och de vinner inte.
Citera
2011-09-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
I klubbfotboll så säger jag bara 1999 ett lag hade allt i 89 minuter sedan....
Fast nu vann man ju redan två år senare, så jag vet inte om Bayern hade blivit så värst mycket mer historiska om de vunnit just den finalen. I så fall är det värre för deras motståndare Valencia, som var i final två år i rad, men torskade båda.

Annars kan man ju nämna Juventus, som vid det här lager kunde ha varit den enda klubben att vinna CL två (eller t om tre) gånger i rad. De spelade final 96, 97 och 98 men vann bara den första.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in