Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-30, 15:18
Medlem
Hej

Har nyligen köpt en ny LED 46" Samsung UE46D5705.
Problemet är att när jag ansluter min dator till den, då kommer det upp bild i BIOS läge, ända fram till windows 7 loggan, sen precis när den ska in i windows så blir det svart och jag får texten "No signal.... " Vad kan det bero på? testade den med en helt vanlig 22" LCD och då fungerade den utmärkt

Skulle uppskatta hjälp !
Citera
2011-08-30, 15:40
Medlem
larsen1s avatar
Se till så att du använder kabeln du fick med skärmen. Jag hade lite problem när jag använde min gamla dvi-kabel till min nya skärm.

Sen kan man också ha en sådan otur att just den skärmen inte funkar till ditt gkort(?) Hände en polare en gång när han köpte ny skärm. Den funka inte också visade det sig att just DEN skärmen inte funkade till hans gkort.
Citera
2011-08-30, 15:45
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Hej

Har nyligen köpt en ny LED 46" Samsung UE46D5705.
Problemet är att när jag ansluter min dator till den, då kommer det upp bild i BIOS läge, ända fram till windows 7 loggan, sen precis när den ska in i windows så blir det svart och jag får texten "No signal.... " Vad kan det bero på? testade den med en helt vanlig 22" LCD och då fungerade den utmärkt

Skulle uppskatta hjälp !

Citat:
Ursprungligen postat av larsen1
Se till så att du använder kabeln du fick med skärmen. Jag hade lite problem när jag använde min gamla dvi-kabel till min nya skärm.

Sen kan man också ha en sådan otur att just den skärmen inte funkar till ditt gkort(?) Hände en polare en gång när han köpte ny skärm. Den funka inte också visade det sig att just DEN skärmen inte funkade till hans gkort.

Aldrig hört om något liknande. Vad jag skulle rekommendera är snarare att du testar att starta datorn i felsäkert läge och ser om du får någon bild då. Kan vara så att den identifierar din skärm fel alt. att du ställt in att du vill använda en upplösning som inte din skärm klarar av och att ditt OS av någon anledning inte gör en refresh när du byter skärm. Jag är dock skitdålig på hårdvara så det här kan mycket väl vara rent svammel.
Citera
2011-08-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Aldrig hört om något liknande. Vad jag skulle rekommendera är snarare att du testar att starta datorn i felsäkert läge och ser om du får någon bild då. Kan vara så att den identifierar din skärm fel alt. att du ställt in att du vill använda en upplösning som inte din skärm klarar av och att ditt OS av någon anledning inte gör en refresh när du byter skärm. Jag är dock skitdålig på hårdvara så det här kan mycket väl vara rent svammel.

Hej

I felsäkert läge kommer den faktiskt igång, vad är det som måste ändras i instälningar?
Den är instäld på 1080p/60hz, vilket tvn klarar av, är det något mer man kan ställa in den på som jag glömt :´/
Citera
2011-08-30, 16:46
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Hej

I felsäkert läge kommer den faktiskt igång, vad är det som måste ändras i instälningar?
Den är instäld på 1080p/60hz, vilket tvn klarar av, är det något mer man kan ställa in den på som jag glömt :´/
Bra, då vet du hur du kommer in där man väljer felsäkert läge (trycka f8 upprepat vid uppstart). Istället för att där välja felsäkert läge så väljer du VGA-läget. När du sedan är inne i windows så högerklickar du på skrivbordet och väljer Skärmupplösning. Välj den rekommenderade.

Om du misslyckas med att komma in i VGA-läget kan du också starta med den skärm som fungerar och sedan ställa ner upplösningen väldigt lågt. Koppla sedan in din 46-tummare. Välj sedan rekommenderad upplösning enl. ovan.

Alltså, trots betydligt större yta på 46-tummaren är det inte säkert att den har lika hög upplösning som din 22-tummare.
Citera
2011-08-30, 22:20
Medlem
Hej

I felsäkert läge kommer jag in, men då läses inte drivrutinerna in så jag kan inte ändra på några instälningar alls, i 640x480 läge kommer det inte upp ngt alls, nu har jag en 24" LCD som jag använder för att ändra på instälningarna på och testa sedan i leden men den vägrar funka, såfort jag kopplar till leden står det "ingen signal", min led tv klarar av 1080P/60hz.

Vad ska jag göra? börjar bli förtvivlad

Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Bra, då vet du hur du kommer in där man väljer felsäkert läge (trycka f8 upprepat vid uppstart). Istället för att där välja felsäkert läge så väljer du VGA-läget. När du sedan är inne i windows så högerklickar du på skrivbordet och väljer Skärmupplösning. Välj den rekommenderade.

Om du misslyckas med att komma in i VGA-läget kan du också starta med den skärm som fungerar och sedan ställa ner upplösningen väldigt lågt. Koppla sedan in din 46-tummare. Välj sedan rekommenderad upplösning enl. ovan.

Alltså, trots betydligt större yta på 46-tummaren är det inte säkert att den har lika hög upplösning som din 22-tummare.
Citera
2011-08-30, 22:27
Medlem
Wheeler88s avatar
kan det vara så att din dator (grafikkort) är inställd på att läsa ett högre hz tal på skärmen, hade problem en gång då min polare lånade min dator till sin tft skärm som han körde i 100hz sedan ställde han inte tillbaks inställningarna när jag fick tillbaks datorn och min skärm pallar endast 60 så jag fick åka tillbaks till min polare ändra ner hz talet och åka hem igen, för att få det att fungera igen.
Senast redigerad av Wheeler88 2011-08-30 kl. 22:30.
Citera
2011-08-30, 23:03
Medlem
Jag har lyckats lösa problemet men fattar absolut inte hur jag gjorde det :/

Följande var min Catalyst control center inställd på
RGB 4:4:4 Pixel Format Studio (Limited RGB)

Och utöver den raden har jag dessa tre att välja bland.
RGB 4:4:4 Pixel Format PC Standard (FullRGB)
YCbCr 4:2:2 Pixel Format
YCbCr 4:4:4 Pixel Format

Och av dessa fyra så fungerar det på min LED endast om jag väljer YCbCr 4:2:2 Pixel Format.

Så nu är min stora fråga, vad är detta för nånting? Någon som har en aning? ;P

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in