2011-08-30, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av idioten500
nej en böteslapp är inget straff, det är en avgift
Ett utfärdat föreläggande om ordningsbot (böteslapp) är rent krasst ett förenklat utredningsförfarande enligt RB 23:22 och är när den är påskriven att anse som en lagakraftvunnen dom som noteras i brottsregistret.

Du har fel.
Citera
2011-08-30, 23:48
Medlem
Ko.i.kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Det där är ju direkt påhitt. Har du något som helst belägg för att det ska vara ens i närheten av sant?

ja det har jag, källa från barnombudsmannen
Citera
2011-08-31, 00:07
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko.i.kuken
ja det har jag, källa från barnombudsmannen

Ah, ursäkta missförståndet.

Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Alla som är över 9 (tror jag) får en ordningsbot på 500:- vardera.

Det min herre, är dock vad jag åsyftade direkt felaktigt.
Citera
2011-08-31, 00:18
Medlem
Ko.i.kukens avatar
Citat:

en böteslapp är en påföljd, i folkmun kallat straff
Citera
2011-08-31, 00:25
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
..fast i Sverige blev man inte straffmyndig förrän man nått 15 års ålder, och en böteslapp är ju som bekant ett straff.

Under 15 år så rapporteras lagöverträdaren på samma sätt men ärendet läggs ned med motivering att misstänkt inte är straffmyndig och sedan lämnas ärendet i sin helhet till socialtjänsten för att de skall vidta åtgärder som de anser är lämpliga. Jag har en stark föraning om att brott såsom att ha skjutsat på cykel och kanske cyklat utan cykelhjälm (som blir lagligt så fort du blir straffmyndig) inte riktigt ligger tio i topp hos soctanterna.

Således rapporterar man heller i praktiken inte sådana saker, i synnerhet inte om någon är under 15.

Kan du förklara då varför två 14åringar får varsin ordningsbot då? Därav min källa, när jag var 14 för länge sen.
Citera
2011-08-31, 08:40
Avslutad
Citat:
Kan du förklara då varför två 14åringar får varsin ordningsbot då? Därav min källa, när jag var 14 för länge sen.
Därför att 14-åringar inte är straffmyndiga. Bara för att man inte är straffmyndig så betyder det inte att det är tillåtet att skjutsa.

Jämför med cykelhjälmen - alla vet att det är ett tvång när man är under 15, men när man fyller 15 och kan få böter så upphör istället kravet på att ha hjälm. Lagen blir således rätt tandlös.
Citera
2011-08-31, 15:42
Medlem
bratemos avatar

Citat:
Därför att 14-åringar inte är straffmyndiga. Bara för att man inte är straffmyndig så betyder det inte att det är tillåtet att skjutsa.

Jämför med cykelhjälmen - alla vet att det är ett tvång när man är under 15, men när man fyller 15 och kan få böter så upphör istället kravet på att ha hjälm. Lagen blir således rätt tandlös.

Därför att 14åringar inte är straffmyndiga? Men vi fick ju "böter" eller hur? Fick betala runt 500:- var för det. Läs om vad du svarade på, för tror du missförstod, för du säger att vi inte var straffmyndiga, men vi fick ju ändå böter? Eller hur?
Citera
2011-11-12, 00:04
Medlem
Citat:

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6ter

hahaha kolla första meningen bara
Citera
2011-11-12, 16:31
Avslutad
Citat:

Därför att 14åringar inte är straffmyndiga? Men vi fick ju "böter" eller hur? Fick betala runt 500:- var för det. Läs om vad du svarade på, för tror du missförstod, för du säger att vi inte var straffmyndiga, men vi fick ju ändå böter? Eller hur?
Ni var inte 14, ni var 15 - alternativt har du drömt det eller så har du fått nån p-bot eller annat som inte de facto är ett straff i juridisk mening - det är en avgift. Den kom isf inte från polisen.
Citera
2011-11-12, 20:54
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ni var inte 14, ni var 15 - alternativt har du drömt det eller så har du fått nån p-bot eller annat som inte de facto är ett straff i juridisk mening - det är en avgift. Den kom isf inte från polisen.

För att berätta historien.

Jag gick i åttan, och var påväg hem till en kompis som bodde hyfsat nära skolan - det var senvår och kompisen hade cyklat till skolan, jag åkte på hans pakethållare. Det var även två kompisar till som cyklade med oss, på en cykel dvs, en som cyklade och en som satt på pakethållaren.

Mina kompisar, de två andra (inte han som skjutsade mig) fick böter på ca 500:- vardera, de hade INTE fyllt 15. De fick även betala in böterna som skrevs direkt av en motorcykelpolis.

Den kom DIREKT av polisen som skrev den.
Citera
2011-11-14, 21:43
Medlem
danishgolds avatar
När jag har tagit 7-9 stycken starköl 50cl burkar så avstår jag får att köra bilen men jag tar då cykeln och åker ut, och jag kör aldrig med varken ljus på cykeln eller ringklocka och det har fungerat lika bra i alla tider.
Citera
2011-11-16, 19:05
Medlem
traedets avatar
Citat:

Böter/ordningsbot kan skrivas ut av polisman, åklagare, kustbevakare eller tulltjänsteman. Även en väktare kan skriva ut en slags böter med restriktioner.

Åklagare kan också skriva ut ett strafföreläggande.

När det kommer till underåriga och ordningsbot eller trafikförseelse så är svaret blankt nej!
En underårig person (under 15 år) är inte straffmyndig som känt sedan tidigare och kan därför inte straffas. Böter är ett straff. Det en polisman på sin höjd kan göra när han stoppar en person som kan antas vara under 15 år, är att kontakta föräldrarna.

Är brottet av sådan art att fängelse finns med på straffskalan kan man gripa personen och ta cykeln i beslag men att bara skjutsa någon, nej.

Man kan inte få böter om man är under 15 år.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrOst
http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6ter

hahaha kolla första meningen bara

Ännu ett exempel på när Wikipedia är en dålig källa!
Vissa delar där stämmer men vissa inte och en massa information saknas tyvärr!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in