2011-08-25, 20:49
Medlem
Hej!

Jag har precis börjat utbilda mig till USK på distans. Jag är helt såld på medicin delen. Det är grymt roligt, och har börjat leka med tanken på om man skulle ta det hela ett snäpp längre när man är färdig.

Jag undrar därför, och riktar därmed frågan främst till dom som gått utbildningen, hur stor skillnad är det mellan USK och SSK?

Är det ungefär samma nivå men mycket mer att ta in? Är det jävligt mycket mer avancerat? Jag har nämligen lite halvdålig erfarenhet av universitetslivet när jag nästan brände ut mig under förra gången.

Vore roligt å få ett humn om hur svårt det är, och om det är värt att lägga ner fyra år på. Eller om man skulle stanna vid USK.
Citera
2011-08-25, 20:56
Medlem
Butterkakans avatar
Jag tycker du först och främst ska gå klart din gymnasieutbildning och komma ut i arbetslivet och testa på hur det är att jobba inom vården.

Jag funderar själv på sjuksköterskeprogrammet och har flera vänner som gått det. Utbildningen ligger på en helt annan nivå än det som du läser nu, den medicinska grundkursen (vux). Sjuksköterskejobbet är det lägst betalda arbete som kräver akademisk bakgrund. Det är slitigt, mycket obekväm arbetstid och du träffar inte patienterna mycket, det gör ju undersköterskorna.
Citera
2011-08-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterkakan
Jag tycker du först och främst ska gå klart din gymnasieutbildning och komma ut i arbetslivet och testa på hur det är att jobba inom vården.

Jag funderar själv på sjuksköterskeprogrammet och har flera vänner som gått det. Utbildningen ligger på en helt annan nivå än det som du läser nu, den medicinska grundkursen (vux). Sjuksköterskejobbet är det lägst betalda arbete som kräver akademisk bakgrund. Det är slitigt, mycket obekväm arbetstid och du träffar inte patienterna mycket, det gör ju undersköterskorna.

Erfarenhet har jag nästan tre år, sammanlagt. Jag har varit långtidsarbetslös och varit på diverse AMS projekt som praktikant under den tiden, till och från. Så jag vet vad det innebär att jobba inom vården.

Det tål att suga lite till på den här karamellen
Citera
2011-08-26, 21:39
Medlem
Butterkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leiki.erik
Erfarenhet har jag nästan tre år, sammanlagt. Jag har varit långtidsarbetslös och varit på diverse AMS projekt som praktikant under den tiden, till och från. Så jag vet vad det innebär att jobba inom vården.

Det tål att suga lite till på den här karamellen

Meeen och andra sidan så borde jag egentligen uppmuntra dig att söka och ge järnet då vården ständigt trånar efter män. Eftersom du har erfarenhet och är intresserad av medicin, har du ju en stor fördel att lyckas. Då du blev utbränd kanske du inte hade intresset för ämnena du läste, brukar vara lättare att misslyckas då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in