2004-11-25, 12:24
Bannlyst
Kollade ett program i lokaltv som var rätt kul/intressant

En tjock kvinna i 35-40-årsåldern (hon liknade mest av allt en dagisfröken) berättade om sitt liv.

Hon hade tydligen dels varit nån sorts missbrukare, men även varit med i satanistiska kretsar i många år (jönköping tror jag).

Enligt henne så finns det en hel kultur "Under ytan" på satanismens kultur , där mer saker i stil med häxkraft, woodo, och annan ockultism , typ framkallande av demoner och liknande existerar. Och hon sade att, ja, de här teknikerna fungerade! Att skada människor med woodo eller framdriva demoner.

Som "tur är" slutade det hela "lyckligt". Heli började gå i pingstkyrkan, men var fortfarande dragen till mörkrets krafter. Efter ett år på ett kristet familjehem där hon bodde med sin son fick hon dock kraft att slänga ifrån sig den sista resten av sitt tidigare ockulta liv: en sorts pendel som hon använde för att rådfråga.
Nu är hon kristen och lycklig, men hon vill gärna varna människor för ockultismen.. Den finns inte bara inom witchcraft och sånt, utan även i healing, naturmedicin, tai chi.. ja, all form av nyandlighet som inte går genom jesus är att betrakta som tillhörande den "mörka" sidan. Och så Harry Potter-böcker förstås.

Nu kan man naturligtvis ifrågasätta vissa delar av hennes berättelse (typ som när hon upptäckte att kristna människor var resistenta mot woodo, eller när hon vid åkallandet av jesus omedelbart blev helt klar i huvudet efter att ha ätit en hel burk distalgesic och druckit brännbin (=oerhörtdödlig kombo)) som har direkt med hennes kristna tro att göra - men frågan jag har är: existerar det verkligen ett starkt nätverk av satanister (och under det ockultister) som sysslar med demonframdrivning, woodo och liknande? Enligt henne försökte de till och med att "Värva" nya medlemmar genom att besöka discon och sådant och bjuda på efterfester, för att på så sätt dra in ungdomarna i mörkret. Hon drog även med sin son till de ockulta kretsarna för att han skulle "ta över" efter henne.

Visst, kristna är inte ofelbara, men man inbillar sig ju att de har nån sorts fåraktig tro på att det är syndigt att ljuga, så vad tror ni? Existerar sådant här, eller står hon bara och ljuger rakt av?
Citera
2004-11-25, 12:37
Medlem
T.R.I.C.s avatar
du tar en gammal nerknarkad kärring vars enda syfte med livet var att knarka och att leka med trollerilådor, hon minns vaga detaljer från sitt föregående leverne resten fabulerar hon ihop (vilket hon antagligen inte ens är medveten om den lilla knarkskadade syndaren), hon kommer till en sån där insikt alla nedpundade människor tjatar om och bestämmer sig för att ta sitt miserabla liv från gatan och eländet in till kyrkan där de bjuder på gratis vin för hennes roliga pundarberättelser.
Citera
2004-11-25, 16:19
Medlem
alter egos avatar
Tror knappast att några sådana "nätverk" existerar. Visst finns det grenar av satanismen som berör ockultism, men knappast i något större utsträckning, inte heller är dessa grenar speciellt vanliga...

Jag säger med full övertygelse att hon ljuger arslet av sig när hon säger att dessa "nätverk" existerar och att "demonframkallelse", eller liknande, på något sätt fungerar, kanske är hon en mytoman och faktiskt tror på sina egna lögner, eller så vill hon bara ha uppmärksamhet... i vilket fall som helst ska hon inte på något sätt tas på allvar...
Citera
2004-11-25, 17:04
Medlem
har hon och några fem andra rollspelande svartklädda (vanliga) killar har lekt lite med "det ockulta" och nu seriöst tror att det fungerar så har hon förutsättningarna för att bli kristen också. problemet jag ser med en sådan berättelse är varför hon inte idag ställer sig frågan "om jag trodde på det i går och det här idag ska jag då utgå från att det är den ultimata sanningen och förkasta allt jag gjorde igår eller riskerar jag bara att lura mig själv då"

i jehovas skrifter vaktornet och vakna! har jag läst att alla andra religioner drivs att demoner som vill vilseleda anhängarna. tanken av att en demon skulle kunna vilseleda dom själva har inte slagit deras tankar (jag tror inte på demoner men ändå). det är någon äcklig känsla jag får av att vissa människor vid vissa tillfällen får en överdos av övertygelse. det låter ju inte särskilt genomtänkt.

jag kan inte tänka mig att någon grupp människor i jönköping skulle syssla med sådant av någon annan anledning än lite nyfikenhet. om den gruppen eller någon annan (likvärdig men sällsynt) satanistisk grupp skulle kunna göra det minsta lilla med sån där skit så kan dom kontakta den där Randi illusionisten så pröjsar han dom en miljon om hon lyckas övertyga dom. alla som verkar kunna det hela verkar inte vilja ha en miljon lika mycket som jag. så det klart att hon snackar skit. lite grejjer har hon väl gjort med sitt lilla utmobbade gäng innan hon blev hjärntvättat och nu fördömmer dom.
Citera
2004-11-25, 17:39
Bannlyst
Ja, från ens eget tråkigt icke-troende perspektiv verkar ju sådana där berättelser onekligen lite.. psykotiska. När hon berättade om hur dom frammanat demoner "ja.. några detaljer tänker jag inte gå in på.. men det hände" eller hur det "Fungerade" att skada folk med woodo.
Men det finns väl en stark tro på övernaturligheter som en ganska stark tendens inom delar av den mer innerliga kristendomen, typ i den ursprungliga kristendomen (katoliscism ortodoxi) eller pingströrelsen.. Man talar ju faktiskt redan i NT om "demonutdrivning" och liknande. Excorsister har vi ju sett på film.. Och för all del, hela den där grejen med "uppenbarelser", att jesus "talar till en" osv. I vilket annat sammanhang som helst skulle det tyda på psykos.
Hursomhelst kan jag inte få ihop det teologiska med tanken på guds allmakt, att han skapat ALLT, och allt är gott och att han är universums härskare osv med tanken på att det finns en "mörk" sida, "fienden" som kärringen uttryckte sig, med demoner och djävlar och sånt. Det borde väl gud skapat också i sådana fall? Men det kanske är en annan fråga för en annan tråd..
Citera
2004-11-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
existerar det verkligen ett starkt nätverk av satanister (och under det ockultister) som sysslar med demonframdrivning, woodo och liknande? Enligt henne försökte de till och med att "Värva" nya medlemmar genom att besöka discon och sådant och bjuda på efterfester, för att på så sätt dra in ungdomarna i mörkret. Hon drog även med sin son till de ockulta kretsarna för att han skulle "ta över" efter henne.

Visst, kristna är inte ofelbara, men man inbillar sig ju att de har nån sorts fåraktig tro på att det är syndigt att ljuga, så vad tror ni? Existerar sådant här, eller står hon bara och ljuger rakt av?
Ja, och nej.

Det existerar absolut ett nätverk av satanister och ockultister som genomför ritualer och studerar olika magiska inriktningar, där voudon/voodoo är en av många. Många håller också på med invokationer/evokationer av demoniska väsen. Däremot försöker ingen av de grupper jag känner till/varit medlem av/haft kontakt med att värva nya medlemmar. De som är intresserade söker sig ändå till dessa grupper.

För lite intressant läsning och en inblick i det magiska system som används av Sveriges största magiska sällskap, Dragon Rouge, så rekommenderas Tommie Erikssons "Mörk Magi". En mycket intressant och läsvärd bok för alla som är intresserade av den magiska "undergroundrörelsen". Kolla gärna in Thomas Karlssons böcker om kliffoth och runmagi också, de är minst lika intressanta.
Citera
2004-11-27, 15:23
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Kollade ett program i lokaltv som var rätt kul/intressant

En tjock kvinna i 35-40-årsåldern (hon liknade mest av allt en dagisfröken) berättade om sitt liv.

Hon hade tydligen dels varit nån sorts missbrukare, men även varit med i satanistiska kretsar i många år (jönköping tror jag).

Enligt henne så finns det en hel kultur "Under ytan" på satanismens kultur , där mer saker i stil med häxkraft, woodo, och annan ockultism , typ framkallande av demoner och liknande existerar. Och hon sade att, ja, de här teknikerna fungerade! Att skada människor med woodo eller framdriva demoner.

Som "tur är" slutade det hela "lyckligt". Heli började gå i pingstkyrkan, men var fortfarande dragen till mörkrets krafter. Efter ett år på ett kristet familjehem där hon bodde med sin son fick hon dock kraft att slänga ifrån sig den sista resten av sitt tidigare ockulta liv: en sorts pendel som hon använde för att rådfråga.
Nu är hon kristen och lycklig, men hon vill gärna varna människor för ockultismen.. Den finns inte bara inom witchcraft och sånt, utan även i healing, naturmedicin, tai chi.. ja, all form av nyandlighet som inte går genom jesus är att betrakta som tillhörande den "mörka" sidan. Och så Harry Potter-böcker förstås.

Nu kan man naturligtvis ifrågasätta vissa delar av hennes berättelse (typ som när hon upptäckte att kristna människor var resistenta mot woodo, eller när hon vid åkallandet av jesus omedelbart blev helt klar i huvudet efter att ha ätit en hel burk distalgesic och druckit brännbin (=oerhörtdödlig kombo)) som har direkt med hennes kristna tro att göra - men frågan jag har är: existerar det verkligen ett starkt nätverk av satanister (och under det ockultister) som sysslar med demonframdrivning, woodo och liknande? Enligt henne försökte de till och med att "Värva" nya medlemmar genom att besöka discon och sådant och bjuda på efterfester, för att på så sätt dra in ungdomarna i mörkret. Hon drog även med sin son till de ockulta kretsarna för att han skulle "ta över" efter henne.

Ehm... Jag jobbar inom säkerhet (personskydd), är gift, har tre friska barn och gillar akvarium, astronomi, fysik, psykologi, film, musik, god mat... Jag är dessutom Satanist så som Doktor Anton Szandor LaVey definierat religionen.

Vad ovanstående förvirrade parasit har levt i för värld vet jag inte. Det intresserar mig inte heller.
Däremot är jag glad att hon funnit Jesus och slutat kalla sig för Satanist. För det har hon antagligen aldrig varit en.

Och vad gäller existensen av folk som framkallar demoner... heh... Kanske dags att höja åldersgränsen på Harry Potter till 25?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in