Jag gör ett nytt försök.. tänk att det ska vara så svårt att hitta en låt som spelats så ofta i olika filmer och SVT-pauser.. eller ofta och ofta.. den har dykt upp då och då iallafall.
Det rör sig alltså om en synthbaserad melodi.. jag har kollat igenom Vangelis, Tangerine Dreams och Jean Michael Jarres olika låtar på tuben, men det är ingen av dem!
Låten är endast synthbaserad.. ingen sång och inga trummor. Den har en kraftig basgång och det är en melodi som upprepas hela tiden. med vibrato på dur och moll-ackorden i bakgrunden.
För att beskriva känslan man får av låten som är det lite som en hymn till en knarkare som gått bort för tidigt, för "knarkig" är den, och nej, det är inte Röyksopp heller.
Den torde vara ganska gammal.. från 60- eller 70-talet men det är en melodi som jag tror de flesta känner igen när de får höra den.. men man kanske inte kan placera var man hört den eller i vilket sammanhang. Det jag vet är iallafall att den spelas då och då (eller åtminstone har spelats) som pausmusik i bland annat SVT.
Med förhoppning om att någon kan hjälpa mig