2009-05-04, 15:23
Medlem
NewDeers avatar
Snälla snälla hjälp

I "Snälla snälla" av Caroline af Rugguggla så går det en pianoslinga som jag känner igen ifrån en annan låt. Den är med precis i slutet och efter hon sjunger "bort från mig" i första refrängen. Nån som vet vilken låt?
Citera
2009-05-04, 15:33
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer

I "Snälla snälla" av Caroline af Rugguggla så går det en pianoslinga som jag känner igen ifrån en annan låt. Den är med precis i slutet och efter hon sjunger "bort från mig" i första refrängen. Nån som vet vilken låt?

Jag tänkte på R.E.M - Everybody Hurts
Citera
2009-05-04, 15:40
Medlem
Vic64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Mycket riktigt. Det är Rockys theme. Finns på soundtracket bla. Underbar träningslåt.

"Gonna fly now" heter den visst också. http://en.wikipedia.org/wiki/Gonna_Fly_Now

http://www.youtube.com/watch?v=DhlPAj38rHc

Tackar så mycket :=)
Citera
2009-05-04, 15:40
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Jag tänkte på R.E.M - Everybody Hurts
Det är likt, men inte den jag tänkte på. Tror låten är från 50, 60 eller 70-talet och rätt så känd. Tack iaf
Citera
2009-05-04, 17:41
Medlem
GROTTULFs avatar
http://www.speedyshare.com/414468939.html

tror det kan vara evil activities. låten är för övrigt också spolad nån minut fram

några idéer?
Citera
2009-05-04, 17:51
Medlem
Citat:
Det är likt, men inte den jag tänkte på. Tror låten är från 50, 60 eller 70-talet och rätt så känd. Tack iaf

Vet inte varför men jag tänkte direkt på Åsa Jinder - Av längtan till dig :P
Är det en svensk sång, eller har du nån aning om vilken typ av musik det är?

Sen har jag två låtar som jag gått och haft i bakhuvudet hela veckan, men tyvärr har jag mycket litet hopp om att få veta vilka det är... Jag var kanske 6-7 år senast jag hörde dom, och det var alltså runt 1987.

Låt nummer 1: Dyster låt, långsam och ganska mörk. Börjar med ett typiskt WWII krigslarm typ, bomblarm. Minns väldigt specifikt att den börjar med flera bomblarm liksom, och ganska krigsljud också, osäkert.

Låt nummer 2: Mycket vagt, men det var speciellt en grymt speciell låt. Ingen sång i denna låt, och väldigt... space-aktig, med en synth-melodi som "refräng" eller vad man ska kalla det. Jag minns exakt hur den där synth-melodin gick med det är svårt att beskriva i text
Det var ett av farsans gamla kasettband, så låten är nog äldre än 1987, kanske början av 80 eller äldre, innan technon kom. Ska se om jag kan återge melodin på någe vis, men det är ganska vagt som sagt.
Citera
2009-05-04, 18:01
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ethrax
Vet inte varför men jag tänkte direkt på Åsa Jinder - Av längtan till dig :P
Är det en svensk sång, eller har du nån aning om vilken typ av musik det är?

Sen har jag två låtar som jag gått och haft i bakhuvudet hela veckan, men tyvärr har jag mycket litet hopp om att få veta vilka det är... Jag var kanske 6-7 år senast jag hörde dom, och det var alltså runt 1987.

Låt nummer 1: Dyster låt, långsam och ganska mörk. Börjar med ett typiskt WWII krigslarm typ, bomblarm. Minns väldigt specifikt att den börjar med flera bomblarm liksom, och ganska krigsljud också, osäkert.

Låt nummer 2: Mycket vagt, men det var speciellt en grymt speciell låt. Ingen sång i denna låt, och väldigt... space-aktig, med en synth-melodi som "refräng" eller vad man ska kalla det. Jag minns exakt hur den där synth-melodin gick med det är svårt att beskriva i text
Det var ett av farsans gamla kasettband, så låten är nog äldre än 1987, kanske början av 80 eller äldre, innan technon kom. Ska se om jag kan återge melodin på någe vis, men det är ganska vagt som sagt.
Ingen svensk låt, tror det är en typisk 60-talshit.

Kan din första låt vara One - Metallica?
Citera
2009-05-04, 18:10
Medlem
Citat:

Näe, bra gissning men icke. Minns att den började med väldigt tydliga såna där bomblarm.

Kan din låt vara Dionne Warwick - Unchained melody?

"Snälla, snälla – den rätt obegripliga schlagerlåten med det fina pianot som låter lånat direkt från Dionne Warwicks version på Unchained Melody – har hon sparat till extranumret. Efter bara en dryg timmes konsert (den perfekta längden på en spelning) avslutar af Ugglas med Gråt älskling, som kompas fint med en ensam Nord Lead-elorgel." -SVD

Googlade lite =)
Citera
2009-05-04, 18:34
Medlem
H0nkens avatar
Citat:

Jag vet exakt vilken det är.

http://www.youtube.com/watch?v=J---aiyznGQ
Citera
2009-05-04, 18:46
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ethrax
Näe, bra gissning men icke. Minns att den började med väldigt tydliga såna där bomblarm.

Kan din låt vara Dionne Warwick - Unchained melody?

"Snälla, snälla – den rätt obegripliga schlagerlåten med det fina pianot som låter lånat direkt från Dionne Warwicks version på Unchained Melody – har hon sparat till extranumret. Efter bara en dryg timmes konsert (den perfekta längden på en spelning) avslutar af Ugglas med Gråt älskling, som kompas fint med en ensam Nord Lead-elorgel." -SVD

Googlade lite =)
Men det är inte den jag tänker på Åh, blir så irriterad - vet ju vilken låt det är! I stil med unchained melody, men äldre tror jag. Lite armstrong-stil kanske?
Citera
2009-05-04, 18:48
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Men det är inte den jag tänker på Åh, blir så irriterad - vet ju vilken låt det är! I stil med unchained melody, men äldre tror jag. Lite armstrong-stil kanske?
Righteous Brothers - Unchained Melody ?

http://www.youtube.com/watch?v=zrK5u5W8afc
Citera
2009-05-04, 18:51
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Righteous Brothers - Unchained Melody ?

http://www.youtube.com/watch?v=t-idDbIfGvw
De är lika, men det är inte den.
Citera