Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-19, 18:59
Medlem
När jag startar upp datorn piper det typ 9 ggr eller liknande(pipandet börjar ca 1 sekund efter jag slagit på datorn). Sedan när själva Fujitsu loggan borde ha kommit upp är skärmen helt svart och fortsätter vara så. Att jag inte får någon bild på skärmen inträffar inte alltid utan ibland. När jag får bild i början fungerar datorn helt normalt sedan.

När skärmen är svart fungerar det inte att starta om med hjälp av ctrl+alt+delete. Men det fungerar ibland med att stänga av den genom att trycka på startknappen. Det andra gångerna det inte fungerar behöver man hålla in startknappen i 5 sekunder.

Har testat med olika skärmar så vet att det inte är den det är fel på. Har testat att ansluta med både vga kabel och dvi kabel. Har inte nyligen gjort någon förändring gällande hårdvara. Har inte heller nyligen uppdaterat några drivrutiner för någon hårdvara. Kör Windows Vista.

Funderar på om det kan vara något drivrutinsfel med drivisarna till graffekortet(nvidia 8500 gt)? Fast pip brukar väll indikera hårdvarufel? Vad kan det vara som spökar?

PS: Har inte fått någon bild på tre omstarter, blir fjärde nu...
Senast redigerad av Red-Eagle 2011-08-19 kl. 19:02.
Citera
2011-08-19, 19:12
Medlem
Nu är jag inte helt 100 på att detta stämmer, men jag tror att det är så här att;

När datorn startas gör någon del på moderkortet ett test. Pipen indikerar på att något är fel. Beroende på vilket typ av fel det är piper det olika. Det finns korta och långa pip och olika repetitioner. Jag tror att det oftast är minne/CPU eller grafikkortsfel. Jag antar att du inte vet vad det är för moderkort eftersom du har en Fujitsu-dator.

Testa att gå in på Fujitsus hemsida och klicka fram till manualen för din datormodell. Där bör det finnas en översättning på hur din dator piper vid fel under uppstart.

Annars kan du ju testa att koppla bort allt från moderkortet utan CPU, minne & grafikkort. Har du flera RAM-kort kan du ju testa med bara det ena och vise versa. Piper det fortfarande vore det ju bra att testa ny processor/grafikkort.

Som sagt, inte helt hundra på det jag skriver, vet heller inte om verkligen grafikkortet kan orsaka dessa felpip.

Har du garanti/försäkring på datorn hade jag nog lämnat in den.
Citera
2011-08-19, 20:39
Medlem
crillecrilles avatar
Kolla här: http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm#

Jag tror på den här: "Repeating (endless loop)→Memory error→Check for improperly seated or missing memory.", eller den här: "High frequency beeeps while running→Overheated CPU→Check the CPU fan for proper operation. Check the case for proper air flow."

Men det förutsätter att det är Award-bios på moderkortet(troligt). Annars kan du kanske hitta rätt piplista på sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in