2011-08-17, 20:53
Medlem
Hej!

Denna frga gller Exchange 2003

Ett anvndare konto fungerar inte tillfredsstllande d det inte gr att logga in via webmail-interfacet som exchange 2003 har.

Vad r det fr fel? Alla andra konton fungerar. Kontot fungerar utmrkt d anvndaren anvnder datorn inloggad p AD och Outlook, men det gr inte att logga in via web-interfacet med ADkonto/lsenord

1. Kan man inaktivera kontot och koppla ett nytt konto till det gamla e-post aliaset och alla mail gr att lsa frn det nya kontot?
2. Kan man anvnda Exmerge och exportera alla mail, och sedan ta bort befintligt konto och sedan skapa det p nytt och importera mailen?

Andra frslag p lsningar?

Tacksam fr svar
Citera
2011-08-17, 20:57
Medlem
alienDNAs avatar
r anvndaren behrig att kra webmail?
i ADt mste man nmligen ge anvndaren behrighet till detta.
Citera
2011-08-17, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
r anvndaren behrig att kra webmail?
i ADt mste man nmligen ge anvndaren behrighet till detta.

Bra frga, det konstiga r att alla konton har lagts upp p samma stt. 9 av 10 fungerar. Jag har inte gjort ngot aktivt val om web-kontot ska funka eller ej.

"Jag kollade p AD kontot dr str det att det r enable fr det specifika kontot", samma instllningar som alla andra konton.

Vad kan det d vara?

Kan jag ta bort AD kontot, lgga dit det p nytt och koppla till samma Alias? Eller om jag tar bort AD kontot raderas ven exchangekontot till den personen?
Citera
2011-08-17, 21:18
Medlem
maffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heathrow

1. Kan man inaktivera kontot och koppla ett nytt konto till det gamla e-post aliaset och alla mail gr att lsa frn det nya kontot?
2. Kan man anvnda Exmerge och exportera alla mail, och sedan ta bort befintligt konto och sedan skapa det p nytt och importera mailen?

1. du kan ju forwarda alla mail eller lgga till en "rule" som gr att alla inkommande mail ven skickas till ett annat konto. s kan du gra men jag hade krt p alternativ(frga) 2 om du inte orkar fel ska varfr det inte funkar.

G in p outlook och exportera s fr du la en PST fil har jag fr mig. sen r de bara att ta bort kontot och gra ett nytt och importera den filen. Borde funka fint
Citera
2011-08-17, 21:34
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heathrow
Bra frga, det konstiga r att alla konton har lagts upp p samma stt. 9 av 10 fungerar. Jag har inte gjort ngot aktivt val om web-kontot ska funka eller ej.

"Jag kollade p AD kontot dr str det att det r enable fr det specifika kontot", samma instllningar som alla andra konton.

Vad kan det d vara?

Kan jag ta bort AD kontot, lgga dit det p nytt och koppla till samma Alias? Eller om jag tar bort AD kontot raderas ven exchangekontot till den personen?

det berors p. ifall det r AD som styr mailboxen och du tar bort AD kontot frsvinner ven exchange kontot. dremot ifall ni kr Exchange management console och skapar mailkontona dr br det inte frsvinna om du tar bort AD kontot. i de flesta fall r de dock synkade...

men ifall det r enablat att kra webmail borde det funka.
dock kan du ju prova att ta bort kontot och skapa det p nytt samt skapa ny mailbox.
du kan skapa en .pst fil fr att ta backup p hans nuvarande mailbox och importera den till det nya kontot.
Citera
2011-08-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
det berors p. ifall det r AD som styr mailboxen och du tar bort AD kontot frsvinner ven exchange kontot. dremot ifall ni kr Exchange management console och skapar mailkontona dr br det inte frsvinna om du tar bort AD kontot. i de flesta fall r de dock synkade...

men ifall det r enablat att kra webmail borde det funka.
dock kan du ju prova att ta bort kontot och skapa det p nytt samt skapa ny mailbox.
du kan skapa en .pst fil fr att ta backup p hans nuvarande mailbox och importera den till det nya kontot.

Hade gjort det om "datorn och personen" var tillgnglig, personen i frga r bortrest och mste komma t sin mail. Jag fr helt enkelt anvnda Exmerge och gra en .pst av det som ligger p servern och sedan ta bort kontot och skapa det p nytt.

Tack fr hjlpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in