2011-08-17, 20:53
Medlem
Hej!

Denna fråga gäller Exchange 2003

Ett användare konto fungerar inte tillfredsställande då det inte går att logga in via webmail-interfacet som exchange 2003 har.

Vad är det för fel? Alla andra konton fungerar. Kontot fungerar utmärkt då användaren använder datorn inloggad på AD och Outlook, men det går inte att logga in via web-interfacet med ADkonto/lösenord

1. Kan man inaktivera kontot och koppla ett nytt konto till det gamla e-post aliaset och alla mail går att läsa från det nya kontot?
2. Kan man använda Exmerge och exportera alla mail, och sedan ta bort befintligt konto och sedan skapa det på nytt och importera mailen?

Andra förslag på lösningar?

Tacksam för svar
Citera
2011-08-17, 20:57
Medlem
alienDNAs avatar
är användaren behörig att köra webmail?
i ADt måste man nämligen ge användaren behörighet till detta.
Citera
2011-08-17, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
är användaren behörig att köra webmail?
i ADt måste man nämligen ge användaren behörighet till detta.

Bra fråga, det konstiga är att alla konton har lagts upp på samma sätt. 9 av 10 fungerar. Jag har inte gjort något aktivt val om web-kontot ska funka eller ej.

"Jag kollade på AD kontot där står det att det är enable för det specifika kontot", samma inställningar som alla andra konton.

Vad kan det då vara?

Kan jag ta bort AD kontot, lägga dit det på nytt och koppla till samma Alias? Eller om jag tar bort AD kontot raderas även exchangekontot till den personen?
Citera
2011-08-17, 21:18
Medlem
maffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heathrow

1. Kan man inaktivera kontot och koppla ett nytt konto till det gamla e-post aliaset och alla mail går att läsa från det nya kontot?
2. Kan man använda Exmerge och exportera alla mail, och sedan ta bort befintligt konto och sedan skapa det på nytt och importera mailen?

1. du kan ju forwarda alla mail eller lägga till en "rule" som gör att alla inkommande mail även skickas till ett annat konto. så kan du göra men jag hade kört på alternativ(fråga) 2 om du inte orkar fel söka varför det inte funkar.

Gå in på outlook och exportera så får du la en PST fil har jag för mig. sen är de bara att ta bort kontot och göra ett nytt och importera den filen. Borde funka fint
Citera
2011-08-17, 21:34
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heathrow
Bra fråga, det konstiga är att alla konton har lagts upp på samma sätt. 9 av 10 fungerar. Jag har inte gjort något aktivt val om web-kontot ska funka eller ej.

"Jag kollade på AD kontot där står det att det är enable för det specifika kontot", samma inställningar som alla andra konton.

Vad kan det då vara?

Kan jag ta bort AD kontot, lägga dit det på nytt och koppla till samma Alias? Eller om jag tar bort AD kontot raderas även exchangekontot till den personen?

det berors på. ifall det är AD som styr mailboxen och du tar bort AD kontot försvinner även exchange kontot. däremot ifall ni kör Exchange management console och skapar mailkontona där bör det inte försvinna om du tar bort AD kontot. i de flesta fall är de dock synkade...

men ifall det är enablat att köra webmail borde det funka.
dock kan du ju prova att ta bort kontot och skapa det på nytt samt skapa ny mailbox.
du kan skapa en .pst fil för att ta backup på hans nuvarande mailbox och importera den till det nya kontot.
Citera
2011-08-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
det berors på. ifall det är AD som styr mailboxen och du tar bort AD kontot försvinner även exchange kontot. däremot ifall ni kör Exchange management console och skapar mailkontona där bör det inte försvinna om du tar bort AD kontot. i de flesta fall är de dock synkade...

men ifall det är enablat att köra webmail borde det funka.
dock kan du ju prova att ta bort kontot och skapa det på nytt samt skapa ny mailbox.
du kan skapa en .pst fil för att ta backup på hans nuvarande mailbox och importera den till det nya kontot.

Hade gjort det om "datorn och personen" var tillgänglig, personen i fråga är bortrest och måste komma åt sin mail. Jag får helt enkelt använda Exmerge och göra en .pst av det som ligger på servern och sedan ta bort kontot och skapa det på nytt.

Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in