2004-11-19, 23:51
Medlem
TomBombadills avatar
Det är allmänt känt att dagens riksvenska i grund och botten är ett axplock från andra språk vilandes på en svensk grund. Dessa språk är latin, tyska, romani, engelska främst, men även influenser från andra språk är påtagliga i svenskan.

Det jag undrar nu är om det är möjligt att göra likt norrmännen när det befriades från Danmark, att helt enkelt skapa en ny variant av norskan som är byggd på hur norskan lätt förr, innan danskarna ockuperade och fördanskade språket. Nu ska det iof gälla svenskan och inte norskan. Finns det områden i Sverige som är så pass geografiskt avskiljt från riksvenskan att man skulle kunna skapa ett svenskt språk där de utländska influenserna är minimerade.

Om det är möjligt. Vart skulle man då leta? I Norge gjorde man så att man besökte isolerade småbyar runt om i Norge, där de danska influenserna självfallet var små, och skapade en ny variant av norskan, nynorskan.
Varrt ska man leta i Sverige efter sådana byar? Värmlands urskogar?

Vidare måste man ju även konsultera gamla texter och se hur gramatiken och stavningsreglerna är uppbyggda. Eftersom svenskan har varit under andra språks influenser, och eftersom svenskan aldrig direkt varit ett samlat språk förens nu på senare tid. Inte ens termen "svensk" blev vanlig förens sent 1700-tal. Men med dom kunskaper man har om gammelsvenskan, samt de fragment av ett äldre svenska som fortfarande lever kvar borde man väl kunna komma på något språk som är ett axplock av gammal svenska. Man kan ju inte säga att vi ta fram en svenska som låter precis som svenskan år 732 i mälardalen, utan det realistiska vore ju att göra en avvägning som bygger på flera gamla versioner av svenskan, där de utländska influenserna är så pass små som dom kan vara.

Nå? Skulle det funka? Nu vill jag inte ha svaret "vad skulle man med det att göra?", utan jag är endast intresserad i OM det går att göra, och isåfall hur man skulle gå till väga.
Citera
2004-11-20, 00:28
Medlem
D u m d u ms avatar
Man bör nog söka sig till trakter där språket har haft så liten påverkan som möjligt utifrån. I regel uppnås detta enbart, under längre tider, av geografiska avgränsingar. Om man således vill avnjuta hur språket löd år 732 är nog Island den bästa destinationsorten. Isländskan sägs vara det bäst bevarade, minst förändrade, nordiska språket. Det finns ju i skrift i Eddan, och dessutom har, på senare tid, ett motstånd mot nymodigheter i språket etablerats.

Det går inte riktigt att definiera vad som, på den tiden, var norska eller svenska. Snarare användes ett gemensamt nordiskt språk, naturligtvis med lokala variationer i uttalet.

Ska man söka i Sverige är nog Gotländskan en av dom bättre kandidaterna.
Citera
2004-11-20, 00:51
Medlem
Svalbards avatar
Jag vill också slå ett slag för isländskan. Har vi några svenska skrifter kvar
från den gamla goda tiden? När erikskrönikan skrevs var vi väl redan hyfsat
tyskifierade? Mmm... Runskriften måste återinföras också - då måste vi
skaffa nya tangentbord
Citera
2004-11-20, 01:08
Medlem
D u m d u ms avatar
Svalbard: Inte behöver vi nya tangentbord, bara ändra tecknen som står på dom. Runskriften har betydligt färre tecken än dagens, så dom 29 nuvarande vore overkill för en pekfingervalsande viking.

Ansgar var väl den som drog hit latinet, med sin religiositet, vilket medförde nya språkblandningar, så jag skulle nog satsa på att hitta språk och uttryck som härstammar från tiden före detta.
Citera
2004-11-22, 13:47
Medlem
Nemesis1s avatar
Språk påverkas ju alltid utifrån, så var det även förr även om förändringarna skedde i långsammare takt... Svenska är ju ett av många germanska språk, som i grund och botten är väldigt lika jämfört med andra språk... Vill man gå riktigt back to the basic (ursäkta låneuttrycken från engelskan) får man nog ta och kommunicera med grymtanden...

Ugh ugh! + ta kvinnan i skrevet = "jag vill ha sex!"
Grodoff! + sticka slå kvinnan med strykhjärnet i huvudet = "där får du för att du kallade mig mansgris!"
Moknar gonga! + "jävla snut, skit i att blanda dig i hur jag behandlar min kvinna!"
Gurg ack! = "Jag är oskyldig, nåd!"
Ugh ugh! + ta annan fånge i skrevet i dushrummet = "jag vill ha sex!"
Citera
2004-12-02, 21:08
Medlem
TomBombadills avatar
Läs boken Vikingarnas språk av Rune Palm. Väldigt intressant bok där man kan lära sig "vikingaspråket". Bör finnas i en välsorterad bokaffär och kostade för mig 279 kronor (akademi bokhandeln inne i Stockholm C).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in