2011-08-20, 14:51
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren00
Trodde inte folk diskuterade feminism längre. Feminismen i Sverige hade sina peak-år mellan 1997-2005 typ. Sen dess har det falnat. Det sker inga heta debatter eller liknande kring det på samma sätt nu. Det är en död fråga.

Min tes är att feminismen i Sverige dog när FI bildades. Finns det ens feminister av det slaget som härjade som värst dom åren längre?

Det kan du drömma om! Politiskt står feminismen starkare än någonsin, och vi har en regering som är uttalat feministisk. Den den driver framgångsrikt en politik för att genusvetenskapen skall genomsyra all utbildning i landet, och det är det som är det viktigaste på lång sikt. Att sedan de utmärkta förslagen om gredilina kuvert till sexbrottslingar och kvotering till företagsstyrelser hittills inte har lyckats drivas igenom är beklagligt, men ingen katastrof. Kan Reinfeldt öka tempot i genusreformerna kommer patriarkatet snart att få ett helvette i det här landet.
Citera
2011-08-20, 15:31
Medlem
Rasputitsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Det kan du drömma om! Politiskt står feminismen starkare än någonsin, och vi har en regering som är uttalat feministisk. Den den driver framgångsrikt en politik för att genusvetenskapen skall genomsyra all utbildning i landet, och det är det som är det viktigaste på lång sikt. Att sedan de utmärkta förslagen om gredilina kuvert till sexbrottslingar och kvotering till företagsstyrelser hittills inte har lyckats drivas igenom är beklagligt, men ingen katastrof. Kan Reinfeldt öka tempot i genusreformerna kommer patriarkatet snart att få ett helvette i det här landet.

Protip: Om du ska trolla, gör det på ett subtilt sätt. Din poäng framgår då, paradoxalt nog, tydligare och provocerar mer.

OnT kan sägas att Nej, feminismen är sannerligen inte död, utan är tvärtom på frammarsch. Visst, av detta forum och kommentarfältet på Pär Ströms blogg att döma - båda befolkade av skräckslagna heteromän - är motståndet mot feminismen och den så kallade genusindustrin kompakt, men det beror till stor del på att kommunikationsmöjligheterna har blivit bättre under de senaste åren; idag finns en tydligare plattform för anti-feminister. Om ni däremot lämnade era källare och istället följde den publika diskursen skulle ni märka att feminismen nu liksom för tio år sedan kämpar i motvind, men ändå stadigt förbättrar sin ställning. Att just ordet "feminism" inte lika ofta förekommer i offentliga debatter (exempelvis mellan ledande politiker eller på våra större tidningars ledarsidor) indikerar snarast att begreppet - och konceptet - är såpass inarbetat att det sällan behöver nämnas explicit.
Citera
2011-08-20, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Fel.

Oh please tell.
Citera
2011-08-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputitsa
text
Ja det kanske du har rätt i, och då du själv befolkar forumet blir frågan; Räknar du dig själv som skräckslagen eller tänker du på "de andra" antifeministiska dödsknarkarnazisterna.
Citera
2011-08-20, 17:44
Medlem
Rasputitsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtag
Ja det kanske du har rätt i, och då du själv befolkar forumet blir frågan; Räknar du dig själv som skräckslagen eller tänker du på "de andra" antifeministiska dödsknarkarnazisterna.

Jag är feminist och är inte rädd för starka kvinnor - eller bara kvinnor som lämnat köket - så jag räknar mig nog till dödsknarkarnazisternas meningsmotståndare. Som feminist/effeminiserad man/bög har jag faktiskt kommit i kontakt med den värld så många flashbacklurkers aldrig upplevt, nämligen den alldagliga, och där upplevt att så fort vi lämnar Sveg och kommer till en ort som haft elektricitet i mer än trettio år är folk förvånansvärt öppensinnade. Visst, många män har stora problem med feminismen, men betänk då att ungefär 50% av den nu unga generationen uppfattar en rad feministiska ställningstaganden som naturliga och självklara, något som var otänkbart bara för fyrtio år sedan, så ser ni vartåt det barkar. Andra tecken i tiden är genuspedagogik på samtliga utbildningsnivåer och rentav i förskolorna, ökad öppenhet och tolerans för avvikelser från heteronormen och en ökad benägenhet att satsa på kvinnor (något de lustigaste anti-feministerna ā la Ström anser vara ett utslag av misandri, intressant nog).
Citera
2011-08-20, 19:31
Bannlyst
Citat:
Att just ordet "feminism" inte lika ofta förekommer i offentliga debatter (exempelvis mellan ledande politiker eller på våra större tidningars ledarsidor) indikerar snarast att begreppet - och konceptet - är såpass inarbetat att det sällan behöver nämnas explicit.

Gullig tolkning, men nej feminism har blivit ett skällsord.
Citera
2011-08-20, 21:14
Medlem
Citat:
Jag är feminist och är inte rädd för starka kvinnor - eller bara kvinnor som lämnat köket - så jag räknar mig nog till dödsknarkarnazisternas meningsmotståndare. Som feminist/effeminiserad man/bög har jag faktiskt kommit i kontakt med den värld så många flashbacklurkers aldrig upplevt, nämligen den alldagliga, och där upplevt att så fort vi lämnar Sveg och kommer till en ort som haft elektricitet i mer än trettio år är folk förvånansvärt öppensinnade. Visst, många män har stora problem med feminismen, men betänk då att ungefär 50% av den nu unga generationen uppfattar en rad feministiska ställningstaganden som naturliga och självklara, något som var otänkbart bara för fyrtio år sedan, så ser ni vartåt det barkar. Andra tecken i tiden är genuspedagogik på samtliga utbildningsnivåer och rentav i förskolorna, ökad öppenhet och tolerans för avvikelser från heteronormen och en ökad benägenhet att satsa på kvinnor (något de lustigaste anti-feministerna ā la Ström anser vara ett utslag av misandri, intressant nog).

Roande att du kritiserar flashbacklurkare i din demonisering. När din postcount säger att du är en sådan själv.

Aha, du påstår att folk har problem med feminismen bara för den inte uppfattas som naturlig och självklar. Ja det kanske är en logisk förklaring utifrån ditt perspektiv, med normer och allt det där men. Det är icke desto mindre precis tvärtom. Det är den yngre generationen som uppfattar en rad feministiska ställningstaganden som naturliga och självklara som kommer att få problem. Det krävs givetvis att du reder ut vilka feministiska ställningstaganden du pratar om, hur de tillämpas och vilka effekter de får. På dig låter det annars som att feminismen aldrig innebär några problem, och att feminism-kritiker på något sätt uppstår ur tomma intet. Kanske tillverkas de på "kvinnohatsbloggar" eller vad tror du? Svårt att svara på bloggarna du läser och refererar till i varje inlägg, men vad talar för att din syn på misandri skulle vara representativ ingenting. Men du som feminist kan väl börja med att försvara de klassiska könsstereotypiska offer-förövar-rollerna? Varsågod.
Citera
2011-08-20, 22:03
Medlem
Rasputitsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Gullig tolkning, men nej feminism har blivit ett skällsord.

Har du några som helst belägg för det vilka sträcker sig bortom egna observationer i din egen umgängeskrets?

Citat:
Roande att du kritiserar flashbacklurkare i din demonisering. När din postcount säger att du är en sådan själv.

Åsyftar du att jag är en lurker för att jag skriver för mycket (vilket tycks orimligt) eller därför att jag har för låg inlägg-per-dag-statistik? Den typiske flashbacklurkern är hursomhelst någon form av rasistisk, sexistisk och homofob ung man som tar varje tillfälle (på Flashback, på Aftonbladets hemsida, på Newsmill etc.) att propagera för sina åsikter, så vad jag åsyftade var de galningar som snittar på ett tiotal inlägg per dag.

Citat:
Aha, du påstår att folk har problem med feminismen bara för den inte uppfattas som naturlig och självklar. Ja det kanske är en logisk förklaring utifrån ditt perspektiv, med normer och allt det där men. Det är icke desto mindre precis tvärtom. Det är den yngre generationen som uppfattar en rad feministiska ställningstaganden som naturliga och självklara som kommer att få problem. Det krävs givetvis att du reder ut vilka feministiska ställningstaganden du pratar om, hur de tillämpas och vilka effekter de får. På dig låter det annars som att feminismen aldrig innebär några problem, och att feminism-kritiker på något sätt uppstår ur tomma intet. Kanske tillverkas de på "kvinnohatsbloggar" eller vad tror du? Svårt att svara på bloggarna du läser och refererar till i varje inlägg, men vad talar för att din syn på misandri skulle vara representativ ingenting. Men du som feminist kan väl börja med att försvara de klassiska könsstereotypiska offer-förövar-rollerna? Varsågod.

Stycket är något osammanhängande, eller så är bara interpunktionen bristfällig, men jag skall besvara det efter förmåga.

Jag påstår inte att folk har problem med feminismen därför att den inte uppfattas som naturlig och självklar, jag påstår att många uppfattar feminismen (många väljer dock att kalla den för något annat då blotta ordet "feminism" upplevs som hotfullt) som något naturligt och självklart. De som har problem med feminismen upplever den givetvis inte som naturlig, men det vore ett intetsägande påstående. Det är inte en logisk förklaring utifrån "mitt perspektiv"; det är bara en logisk förklaring (det finns inte fler än en logik).

Du menar, om jag förstått det tvära ämnesbytet, alltså att den yngre generation vilken upplever feminismen som självklar vilken kommer att få problem? Vilka problem? Och vilka feministiska ställningstaganden vill du att jag skall prata om? Mig veterligen finns det bara två (enligt Gemzöes mycket lämpliga ordboksdefinition):

1. Kvinnor är strukturellt underordnade män.
2. Detta är något negativt/detta är något som borde motverkas (den senare formuleringen riskerar att göra feminismen till en politisk praktik, vilket jag inte helt skriver under på).

Vidare: Nej, antifeminister uppstår inte ur tomma intet, men de frodas på diverse forum och bloggar där de i en trygg miljö kan få ge utlopp för sina åsikter och frustrationer. Att du sedan genom en enkel härskarteknik (och svårbegriplig syntax) försöker få mig att försvara de grundläggande aspekterna av könsmaktsordningen är lika onödigt som OT. Vill du diskutera det ämnet finns det en rad andra trådar där debatten redan pågår, och jag har inget intresse av att förklara saken här och nu. Tills vidare är mitt lästips Gemzöes Feminism, som kan sägas vara något av en feminism for dummies.
Citera
2011-08-20, 22:18
Bannlyst
Citat:
Har du några som helst belägg för det vilka sträcker sig bortom egna observationer i din egen umgängeskrets?

Absolut det är bara att hålla koll på rådande politiska klimat, kolla vilken tidning eller blogg som helst som tar upp temat och kolla in dom kommentarer som kommer in.
Problemet med 90-tals feminismen var att den trodde sig ha blivit rumsren, men folk vaknar alltid upp så småningom, själlösa skal till män och rabiata manshatare till kvinnor kan inte längre stå och spotta ut sig sitt hat obesvarat.
Citera
2011-08-20, 22:26
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Oh please tell.

Exempelvis KD kallar sig inte feminister.
Citera
2011-08-20, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Exempelvis KD kallar sig inte feminister.

"Jag använder inte uttrycket feminism, jag är kristdemokrat, det står för lika värden, även för män och kvinnor, säger Hägglund"

http://img195.imageshack.us/img195/47/procent.jpg

Dom kan säga vad dom vill, uppenbart är att dom driver en feministisk agenda.
Citera
2011-08-20, 23:06
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
"Jag använder inte uttrycket feminism, jag är kristdemokrat, det står för lika värden, även för män och kvinnor, säger Hägglund"

http://img195.imageshack.us/img195/47/procent.jpg

Dom kan säga vad dom vill, uppenbart är att dom driver en feministisk agenda.

Att män och kvinnor har samma värde anser även jag som anti-feminist.

Med din definition så driver även SD en feministisk agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in