Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Gullig tolkning, men nej feminism har blivit ett skällsord.
Har du några som helst belägg för det vilka sträcker sig bortom egna observationer i din egen umgängeskrets?
Citat:
Ursprungligen postat av mtag
Roande att du kritiserar flashbacklurkare i din demonisering. När din postcount säger att du är en sådan själv.
Åsyftar du att jag är en lurker för att jag skriver för mycket (vilket tycks orimligt) eller därför att jag har för låg inlägg-per-dag-statistik? Den typiske flashbacklurkern är hursomhelst någon form av rasistisk, sexistisk och homofob ung man som tar varje tillfälle (på Flashback, på Aftonbladets hemsida, på Newsmill etc.) att propagera för sina åsikter, så vad jag åsyftade var de galningar som snittar på ett tiotal inlägg per dag.
Citat:
Ursprungligen postat av mtag
Aha, du påstår att folk har problem med feminismen bara för den inte uppfattas som naturlig och självklar. Ja det kanske är en logisk förklaring utifrån ditt perspektiv, med normer och allt det där men. Det är icke desto mindre precis tvärtom. Det är den yngre generationen som uppfattar en rad feministiska ställningstaganden som naturliga och självklara som kommer att få problem. Det krävs givetvis att du reder ut vilka feministiska ställningstaganden du pratar om, hur de tillämpas och vilka effekter de får. På dig låter det annars som att feminismen aldrig innebär några problem, och att feminism-kritiker på något sätt uppstår ur tomma intet. Kanske tillverkas de på "kvinnohatsbloggar" eller vad tror du? Svårt att svara på bloggarna du läser och refererar till i varje inlägg, men vad talar för att din syn på misandri skulle vara representativ ingenting. Men du som feminist kan väl börja med att försvara de klassiska könsstereotypiska offer-förövar-rollerna? Varsågod.
Stycket är något osammanhängande, eller så är bara interpunktionen bristfällig, men jag skall besvara det efter förmåga.
Jag påstår inte att folk har problem med feminismen därför att den inte uppfattas som naturlig och självklar, jag påstår att många uppfattar feminismen (många väljer dock att kalla den för något annat då blotta ordet "feminism" upplevs som hotfullt) som något naturligt och självklart. De som
har problem med feminismen upplever den givetvis
inte som naturlig, men det vore ett intetsägande påstående. Det är inte en logisk förklaring utifrån "mitt perspektiv"; det är bara en logisk förklaring (det finns inte fler än en logik).
Du menar, om jag förstått det tvära ämnesbytet, alltså att den yngre generation vilken upplever feminismen som självklar vilken kommer att få problem? Vilka problem? Och vilka feministiska ställningstaganden vill du att jag skall prata om? Mig veterligen finns det bara två (enligt Gemzöes mycket lämpliga ordboksdefinition):
1. Kvinnor är strukturellt underordnade män.
2. Detta är något negativt/detta är något som borde motverkas (den senare formuleringen riskerar att göra feminismen till en politisk praktik, vilket jag inte helt skriver under på).
Vidare: Nej, antifeminister uppstår inte ur tomma intet, men de frodas på diverse forum och bloggar där de i en trygg miljö kan få ge utlopp för sina åsikter och frustrationer. Att du sedan genom en enkel härskarteknik (och svårbegriplig syntax) försöker få mig att försvara de grundläggande aspekterna av könsmaktsordningen är lika onödigt som OT. Vill du diskutera det ämnet finns det en rad andra trådar där debatten redan pågår, och jag har inget intresse av att förklara saken här och nu. Tills vidare är mitt lästips Gemzöes
Feminism, som kan sägas vara något av en feminism for dummies.