Nordlanders, jag vet att du kommer bli arg nu, och jag fattar också varför, för det jag kommer att säga är samma som att påstå att du är inkompetent till att bedöma din egen tillstånd. Ta inte det som ett personangrepp. Jag har inget emot dig, och jag lägger ingen värdering av dig eller din person i det jag kommer skriva.
Det, du beskriver, låter exakt som paranoid skitzofreni. Sjukdomsförloppet är ganska individuelt, och det brukar bli mildare med tiden. Dock finns det saker som går igen hos många som lider av sjukdomen. Några av de positiva symptomen är att man hör röster, eller upplever, att man får tanker "placerade i huvudet" av ett annat subjekt, så att man närmast lyssner på sina tankar som var det radio som spelade i huvudet. Ofta beskrivs det som att en demon pratar till en. Och tankarna är oftast negativa: order om att skada andra eller sig själv. Taskiga kommentarar, och även tvångstankar av sexuell karaktär. Allt stämmer in på dig, även det med att din tillstånd har ändrats till det bättre.
Sedan skriver du, att det stämmer överens med det som dina släktningar har antecknad om sina egna tillstånd. Vet du, att skitzofreni är ärvtligt? Hela familjer brukar lida av det. Det brukar bara vara ena sidan, men i vissa fall kan båda föräldrar vara skitzofrena, och då kan det spåras tillbaka i tiden på båda sidorna.
En sista sak är, att ofta så skriver en med sjukdomen mycket fragmenterad, och använder ord och begrepp annorlunda än andra. De kan ha svårt att få ut tankar, då meningarna helt enkelt skapas dåligt. Det är även något som går igen hos dig.
Oavsett vad, så tycker jag att du ska tänka igenom om det kan finnas förklaringar till dina tankar. Det behöver inte vara ensbetydande med att allt du säger är idiotiskt eller något. Om du har rätt, då har du rätt, men om du har en sjukdom, då betyder det att du faktiskt upplevar de sakarna du berätter, vilket vill säga att du inte är irrationel eller en lögnare. Oavsett vad önskar jag dig allt väl.
Ha en skitbra dag