2011-08-13, 11:24
Medlem
Hjälp. Jag vill mota bort kristendomen hos en person jag känner väl. Hon har medan hon var utbytesstudent, blivit kristen som följd av att hennes värdfamilj var extremt mycket så. Tidigare var hon ateist, och det kändes mycket bättre att umgås med henne då. Det är något tryckt över det hela nu mera, och jag vill ha bort det. Min lösning: Bort med kristendomen. Frihetsberövande är vad den är.

Hur ska jag bära mig åt?
Jag läste på en sida där någon hade skrivit ned vad som behövde tänkas på vid motsatsen, alltså att konvertera från ateism till kristendom, och att man ska tänka på att vara så ödmjuk och göra sitt yttersta för att personen inte ska bli irriterad. Så jag tänkte att jag kunde göra samma sak fast omvänt. Men jag känner att jag behöver mer tips och ett klarare tillvägagångssätt.

Hur hade ni gjort?
Citera
2011-08-13, 11:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fahlen
Min lösning: Bort med kristendomen. Frihetsberövande är vad den är.

Får du inte knulla henne längre eller?

Det är skitsvårt att få troende att ta avstånd från sin tro, eftersom dom är
så övertygade om att det är rätt. Inte helt olikt narkomaner faktiskt.

Ge upp. Du slösar bort din tid.
Citera
2011-08-13, 11:30
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Hur hade ni gjort?
Låtit henne vara.

Är hon tokkristen så pass att det går ut över omgivningen eller bara milt religiös och bara "tror" i sin stilla vrå? Varför är det så viktigt för dig att hon reverterar tillbaka till ateismen?

Användaren NickeP kan nog hjälpa till med hur du bör gå tillväga då han har erfarenhet av deprogrammering. Viktigt är att inte köra över personen som en ångvält med fakta om evolution, brist på bevis etc, det kan skada mer än göra nytta.
Citera
2011-08-13, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Får du inte knulla henne längre eller?

Det är skitsvårt att få troende att ta avstånd från sin tro, eftersom dom är
så övertygade om att det är rätt. Inte helt olikt narkomaner faktiskt.

Ge upp. Du slösar bort din tid.

Det var väldigt observant av dig. Men tillvägagångssättet är fortfarande det som saknas!

Vad finns det för fel med att mota bort kristendom? Om det finns missionärer borde det väl finnas en motståndskraft?
Citera
2011-08-13, 11:55
Medlem
Låt henne tro på vad hon vill. Väljer hon kristendomen så respektera det istället för att motverka.
Citera
2011-08-13, 12:56
Medlem
Citat:
[...] Hur hade ni gjort?
Jag hade uppmanat henne att läsa sin bibel från början till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in