2011-08-12, 04:59
Medlem
Ungoliants avatar
Hej. Har en jävligt stressig månad framför mig med ca 18 timmars arbete per dag inga lediga dagar i princip en månad. Jag har ett jävla problem med sömnen och har extremt svårt att somna, när jag väl somnat så sover jag bra men det är själva insomningen jag inte klarar av. Nu behöver jag hjälp att överleva denna månaden så att jag undrar om man bara kan snacka med en läkare och säga som det är: "hej jag behöver sömnpiller har en jävligt stressig månad framför mig och behöver det bara den här gången" eller kommer man bara få ett rakt nej då? Hur skall jag gå tillväga jag behöver en snabb kortsiktig lösning nu.

svar uppskattas tack
Citera
2011-08-12, 05:03
Medlem
ZlatanManias avatar
Är du en slav ?
Citera
2011-08-12, 05:44
Medlem
tchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungoliant
Hej. Har en jävligt stressig månad framför mig med ca 18 timmars arbete per dag inga lediga dagar i princip en månad. Jag har ett jävla problem med sömnen och har extremt svårt att somna, när jag väl somnat så sover jag bra men det är själva insomningen jag inte klarar av. Nu behöver jag hjälp att överleva denna månaden så att jag undrar om man bara kan snacka med en läkare och säga som det är: "hej jag behöver sömnpiller har en jävligt stressig månad framför mig och behöver det bara den här gången" eller kommer man bara få ett rakt nej då? Hur skall jag gå tillväga jag behöver en snabb kortsiktig lösning nu.

svar uppskattas tack

Gå till läkaren och säg att du ligger sömnlös helt enkelt, att du inte har fått komma till ro på ett bra tag, då ska det nog inte vara några problem, men tänk på att med läkare så ska man alltid salta på lite dvs övervriv. En annan sak som jag vet är jävligt bra är öronakupunktur, det kan du också pröva hos någon lokal massör eller dylikt.
Citera
2011-08-12, 05:57
Medlem
suqas avatar
Kan ju säga direkt att du inte ska testa varesig propavan, theralen eller atarax om du inte vill riskera att vara en zombie dagen efter. Jag tycker inte dem förenklar insomningen speciellt mycket heller.

Det du ska satsa på att få utskrivet är narkotikaklassade insomningstabletter såsom imovane (zopiklon) eller stilnoct (zolpidem). Dessa är relativt vanliga men inte nödvändigtvis så enkla att få utskrivna.

Ur läkarens perspektiv:

+ Du behöver dem en begränsad tid
+ Du arbetar och är därför sysselsatt på dagarna

- Du har gjort ett aktivt val, att jobba med vetskapen om att sömnen blir extra lidande samtidigt som du tänkt äta "jättefarliga och beroendeframkallande medicin" mot det problemet. Lite som att ta en alvedon mot huvudvärk när den beror på vätskebrist.

Om du poängterar att du verkligen måste jobba in dessa pengar samtidigt som du ger ett seriöst och vårdat intryck (samt inte är för ung) så borde du absolut kunna kräva "z-analoger" direkt och på så sätt slippa att gå igenom "de mycket bättre och ofarliga alternativen".

Hur som helst, sömntabletter är inget att leka med, undvik skiten så långt det går! Personligen rekommenderar jag cannabis med hög halt av indica, olagligt men fan så mycket nyttigare.

EDIT: Ytterligare en anledning till att jag valt att lägga ned sömntabletterna är för att kärringen som jobbar i receptförnyelsen i princip vägrar att lämna min önskan om förnyelse till en läkare. Läkarna har i sig inga problem med att skriva ut och jag antar att det är det som hon retar sig på, den jävla idioten. Så nu har jag bestämt att jag skiter i sömnpillren och ersätter det med minimala mängder cannabis till sömnen.
Senast redigerad av suqa 2011-08-12 kl. 06:08.
Citera
2011-08-12, 07:29
Medlem
8-8008s avatar
Testa ett leta upp denna typ av läkare. (http://svt.se/2.22620/1.2459428/sa_latt_ar_det_att_kopa_piller_av_en_lakare)
Citera
2011-08-12, 08:34
Medlem
Stickss avatar
Stilnoct är bäst men har du hört talas om facket? Det är inte tillåtet att arbeta de timmar du ska göra. Anmäl din slavdrivare och hitta en med vettiga tider. Bara för att det är taskigt med jobb så betyder det inte att vi ska gå tillbaka till slavtiden.
Citera
2011-08-12, 09:55
Medlem
Lägg dej skönt sen ligger du så i 20 min, när tiden har gått så har du somnat. OBS rör inte en fena på hela tiden bara slappna av och tänk positivt "jag kommer somna nu"

Lycka till.
Citera
2011-08-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Är du en slav ?
Galärslav?? Be & få Zopiklon ASAP,insomningstablett som man inte blir degig på dan efter.
Citera
2011-08-12, 14:42
Medlem
jag tycker imovane/zopiklon är bästa sömnmedlet. stilnoct/zolpidem är också bra, men imovane är bättre. får du theralen, visst, du somnar, men du blir en zombie när du vaknar. känns ungefär som en rejäl bakfylla.
Citera
2011-08-12, 23:37
Medlem
Ungoliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suqa
Kan ju säga direkt att du inte ska testa varesig propavan, theralen eller atarax om du inte vill riskera att vara en zombie dagen efter. Jag tycker inte dem förenklar insomningen speciellt mycket heller.

Det du ska satsa på att få utskrivet är narkotikaklassade insomningstabletter såsom imovane (zopiklon) eller stilnoct (zolpidem). Dessa är relativt vanliga men inte nödvändigtvis så enkla att få utskrivna.

Ur läkarens perspektiv:

+ Du behöver dem en begränsad tid
+ Du arbetar och är därför sysselsatt på dagarna

- Du har gjort ett aktivt val, att jobba med vetskapen om att sömnen blir extra lidande samtidigt som du tänkt äta "jättefarliga och beroendeframkallande medicin" mot det problemet. Lite som att ta en alvedon mot huvudvärk när den beror på vätskebrist.

Om du poängterar att du verkligen måste jobba in dessa pengar samtidigt som du ger ett seriöst och vårdat intryck (samt inte är för ung) så borde du absolut kunna kräva "z-analoger" direkt och på så sätt slippa att gå igenom "de mycket bättre och ofarliga alternativen".

Hur som helst, sömntabletter är inget att leka med, undvik skiten så långt det går! Personligen rekommenderar jag cannabis med hög halt av indica, olagligt men fan så mycket nyttigare.

EDIT: Ytterligare en anledning till att jag valt att lägga ned sömntabletterna är för att kärringen som jobbar i receptförnyelsen i princip vägrar att lämna min önskan om förnyelse till en läkare. Läkarna har i sig inga problem med att skriva ut och jag antar att det är det som hon retar sig på, den jävla idioten. Så nu har jag bestämt att jag skiter i sömnpillren och ersätter det med minimala mängder cannabis till sömnen.

Sjukt bra tips.

Kan jag bara gå till en drop-in vårdcentral och säga detta eller skall jag boka tid hos en läkare (notera att jag har väldigt ont om tid och kan inte vänta en månad eller två på att få tid hos en läkare)
Citera
2011-08-13, 00:31
Medlem
Citat:
Sjukt bra tips.

Kan jag bara gå till en drop-in vårdcentral och säga detta eller skall jag boka tid hos en läkare (notera att jag har väldigt ont om tid och kan inte vänta en månad eller två på att få tid hos en läkare)

gå till vårdcentralen och förklara läget. säger de att du måste vänta länge på att få träffa en läkare, åk till psykakuten.
Citera
2011-08-13, 18:04
Medlem
suqas avatar
Citat:
Sjukt bra tips.

Det borde funka alldeles utmärkt att ringa in och boka en tid. Stå på dig om kärringen pressar dig till att boka tid hos psykolog, för hon kan inte hindra dig från att träffa en läkare.

Om du absolut inte har tid så boka en tid hos en privat-läkare, det kommer jag göra ifall jag någonsin kommer behöva narkotika-klassad medicin för medicinskt bruk igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in