Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Fast tror du inte hans tanke var att påverka massan? Att han ville nå ut till så många som möjligt för att på så sätt få med sig anhängare? Vill ju inte ta Hitler som ett exempel men innan han stod i ölhallar och talade för tusentals människor så strövade han omkring på gatorna för det mesta helt ensam. Breivik ville t.ex. ha kontrollen över norsk media i 20 eller om det var 24 timmar, varför? För att kunna "manipulera" så många som möjligt såklart. Med det menar jag att det inte spelar någon roll hur många vänner Breivik har, han ville skapa kaos och tillfälle att få med sig anhängare till ett mål som han kämpade "ensam", och då kan man ju inte bara stå en vanlig vardag med en megafon på ett torg och bröla.
Nu är jag ingen expert på Breiveik, personligen så hoppas jag att hans inre demoner vaknar till någon dag inom kort och gör resten av hans liv till ett rent helvete. Men jo, jag är relativt övertygad om att han ville påverka massan, att tro någonting annat vore bara korkat. Han spenderade inte 9 år av sitt liv på att skriva en bok som han sedan kommer stoppa i en hylla och glömma bort. Han ville genom boken påverka likasinnade och nå ut med ett starkt och välformulerat budskap som successivt kommer att påverka väldigt många människor till att begå våldshandlingar. Kanske inte lika extrema, men det är tyvärr helt oförutsägbart i nuläget, men att det kommer hända är någonting som jag är helt övertygad om.
Hitler hade åtminstone konstnärliga ambitioner innan han fick nobben från konstprällarna i Wien eller vart fan det nu var han var och drog omkring.
Citat:
Ursprungligen postat av llleeennna
Om du skulle skapa ämnen på norska kan jag lova dig att du inte kommer skriva helt
korrekt, inte ens med översättningsverktyg. Och om du skriver på halvkass svenska om hur mycket du hatar muslimer hade du blivit något utskrattad.
Och dessutom finns de säkert flashbackliknande sidor i norge så han använde nog nån av dem. Om han hade flashback så kommer de ändå aldrig avslöja vad hans namn var

Om jag skulle skapa ett ämne på norska så kan jag garantera dig att jag hade gjort det korrekt. Oftast är rubriken väldigt kortfattad, och innehållet i första inlägget likaså. Så jävla avsevärt stor skillnad är det inte. Hade det däremot varit finska vi talade om så hade jag nog tänkt i samma banor som dig, men nu är det norska, ett relativt enkelt och likt språk som svenska.