Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-11, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Så du menar alltså att en norrman per automatik kan sätta sig på ett svenskt forum och formulera sig med svenska ord helt korrekt så vi inte ens skulle märka att det er en jævla norsk gutt? Skulle inte tro det...
Men denne jaevla norske gutt är ju ingen ordinär människa, så varför inte?
2011-08-11, 00:13
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillyWalsh
Har du precis vaknat upp från BB eller? Så jävla stor skillnad är det inte mellan våra språk rent grammatiskt.

Det är tillräckligt stor skillnad att du som svensk, dansk eller norrman inte direkt kan låtsas att du skriver bara för att "det låter norskt", i så fall har du inte försökt lura någon av våra bröder och då sitter du och skriver skit som du bara tror kan funka i praktiken. Duttar du dit några danska ä:n och ändrar så som du tror det låter så kommer de inte förstå ett skit av vad du menar eller kommer de bara tro att du är en indvandrare med taskig stavning. Att det kan stämma någorlunda grammatiskt betyder inte att du kan stava rätt!

Däremot kan han väl ha använt translate eller liknande för att underlätta översättningen och kopierat samma text till olika forum. Om det är så så borde det vara enkelt att spåra honom. Samt om han använder samma nick. Men det är ju inget vi ska pyssla med här.
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2011-08-11 kl. 00:18.
2011-08-11, 00:23
Bannlyst
Citat:
Det är tillräckligt stor skillnad att du som svensk, dansk eller norrman inte direkt kan låtsas att du skriver bara för att "det låter norskt", i så fall har du inte försökt lura någon av våra bröder och då sitter du och skriver skit som du bara tror kan funka i praktiken. Duttar du dit några danska ä:n och ändrar så som du tror det låter så kommer de inte förstå ett skit av vad du menar eller kommer de bara tro att du är en indvandrare med taskig stavning. Att det kan stämma någorlunda grammatiskt betyder inte att du kan stava rätt!

Däremot kan han väl ha använt translate eller liknande för att underlätta översättningen och kopierat samma text till olika forum. Om det är så så borde det vara enkelt att spåra honom. Samt om han använder samma nick. Men det är ju inget vi ska pyssla med här.
Vad du verkar ha missat att förstå är att Breiviks akilleshäl var hans förmåga till att skapa sig ett socialt nätverk, inte att formulera sig på ett grannlands moderspråk. Så det spelar egentligen ingen roll hur det är för den genomsnittliga "norrgutten", när det kommer till att skriva på svenska. För Breivik bör det inte ha varit så svårt. Dessutom så lider 89% av alla på flashback av dyslexi och kan fan inte stava rätt på ord som "egentligen" och "väl" så jag tror inte det finns någon här som skulle kunna se skillnad på en norrmans svenskgrammatik och en svensks svenskgrammatik.
2011-08-11, 00:31
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Vad du verkar ha missat att förstå är att Breiviks akilleshäl var hans förmåga till att skapa sig ett socialt nätverk, inte att formulera sig på ett grannlands moderspråk. Så det spelar egentligen ingen roll hur det är för den genomsnittliga "norrgutten", när det kommer till att skriva på svenska. För Breivik bör det inte ha varit så svårt. Dessutom så lider 89% av alla på flashback av dyslexi och kan fan inte stava rätt på ord som "egentligen" och "väl" så jag tror inte det finns någon här som skulle kunna se skillnad på en norrmans svenskgrammatik och en svensks svenskgrammatik.

Om han lyckades lär man väl märka om någon svensk spränger nåt här i framtiden.
Men en sak förstår jag inte, varför tror du att det skulle vara hans svaghet att skapa ett socialt nätverk? Det är ju precis motsatsen, det är ju hans starka sida och det han ville åstadkomma. Att formulera sig korrekt är ju A och O när det handlar om att argumentera, i det här fallet mot islam.
"Vi måsste kjämpa mot islam!" lär ju få med sig oerhört många anhängare, om du förstår vad jag menar..
2011-08-11, 00:44
Bannlyst
Citat:
Om han lyckades lär man väl märka om någon svensk spränger nåt här i framtiden.
Men en sak förstår jag inte, varför tror du att det skulle vara hans svaghet att skapa ett socialt nätverk? Det är ju precis motsatsen, det är ju hans starka sida och det han ville åstadkomma. Att formulera sig korrekt är ju A och O när det handlar om att argumentera, i det här fallet mot islam.
"Vi måsste kjämpa mot islam!" lär ju få med sig oerhört många anhängare, om du förstår vad jag menar..
Det är mer eller mindre konstaterat att ABB var en ensamvarg med en minimal vänskapskrets. Kolla på Discovery-dokumentären om honom ifall du inte vill ta mina ord för det. Att han släpper ett manifest som når ut till hundratusentals människor betyder inte att han har ett stort socialt nätverk. Bara för att jag känner folk online, så betyder det inte per automatik att jag har ett stort socialt nätverk. Men för att förtydliga det hela om vad jag faktiskt menade så var det:

Ett socialt nätverk som i att han hade många vänner och kontakter som han träffade kontinuerligt i det verkliga livet. Inte framför hans laptop i blablablabla-ås (kommer fan inte ihåg vart han bodde). Att vi borde kämpa mot islam i ett land som Sverige är ganska självklart. Jag vill inte ha någon global islamisering, spelar ingen roll vart jag än hamnar i världen. Men det är inte bara islam jag är starkt emot, utan jag är emot religion i det stora hela, och jag tycker att mänskligheten vore bättre utan en massa religiösa livsideal och sagor om talade ormar och lustgårdar där allt är frid och fröjd.
2011-08-11, 00:56
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Det är mer eller mindre konstaterat att ABB var en ensamvarg med en minimal vänskapskrets. Kolla på Discovery-dokumentären om honom ifall du inte vill ta mina ord för det. Att han släpper ett manifest som når ut till hundratusentals människor betyder inte att han har ett stort socialt nätverk. Bara för att jag känner folk online, så betyder det inte per automatik att jag har ett stort socialt nätverk. Men för att förtydliga det hela om vad jag faktiskt menade så var det:

Ett socialt nätverk som i att han hade många vänner och kontakter som han träffade kontinuerligt i det verkliga livet. Inte framför hans laptop i blablablabla-ås (kommer fan inte ihåg vart han bodde). Att vi borde kämpa mot islam i ett land som Sverige är ganska självklart. Jag vill inte ha någon global islamisering, spelar ingen roll vart jag än hamnar i världen. Men det är inte bara islam jag är starkt emot, utan jag är emot religion i det stora hela, och jag tycker att mänskligheten vore bättre utan en massa religiösa livsideal och sagor om talade ormar och lustgårdar där allt är frid och fröjd.

Fast tror du inte hans tanke var att påverka massan? Att han ville nå ut till så många som möjligt för att på så sätt få med sig anhängare? Vill ju inte ta Hitler som ett exempel men innan han stod i ölhallar och talade för tusentals människor så strövade han omkring på gatorna för det mesta helt ensam. Breivik ville t.ex. ha kontrollen över norsk media i 20 eller om det var 24 timmar, varför? För att kunna "manipulera" så många som möjligt såklart. Med det menar jag att det inte spelar någon roll hur många vänner Breivik har, han ville skapa kaos och tillfälle att få med sig anhängare till ett mål som han kämpade "ensam", och då kan man ju inte bara stå en vanlig vardag med en megafon på ett torg och bröla.
2011-08-11, 01:07
Medlem
Citat:
Har du precis vaknat upp från BB eller? Så jävla stor skillnad är det inte mellan våra språk rent grammatiskt.

Om du skulle skapa ämnen pånorska kan jag lova dig att du inte kommer skriva helt
korrekt, inte ens med översättnings verktyg. Och om du skriver på halvkass svenska om hur mycket du hatar muslimer hade du blivit något utskrattad.
Och dessutom finns de säkert flashback liknande sidor i norge så han använde nog nån av dem. Om ham hade flashback så kommer dom ändå aldrig avslöja vad hans namn var
2011-08-11, 01:09
Bannlyst
Förmodligen så är FB ett mycket större forum än något dom har i Norge. Jag har läst att han varit mycket aktiv på svenska forum, och då givetvis också på detta.
2011-08-11, 01:33
Medlem
knuzlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llleeennna
Och om du skriver på halvkass svenska om hur mycket du hatar muslimer hade du blivit något utskrattad.

Hur menar du? Det är ju många i exempelvis I & I som uttrycker dylika åsikter och varken kan stava eller formulera grammatiskt korrekta meningar. Inte blir väl de utskrattade?
2011-08-11, 01:37
Bannlyst
Citat:
Fast tror du inte hans tanke var att påverka massan? Att han ville nå ut till så många som möjligt för att på så sätt få med sig anhängare? Vill ju inte ta Hitler som ett exempel men innan han stod i ölhallar och talade för tusentals människor så strövade han omkring på gatorna för det mesta helt ensam. Breivik ville t.ex. ha kontrollen över norsk media i 20 eller om det var 24 timmar, varför? För att kunna "manipulera" så många som möjligt såklart. Med det menar jag att det inte spelar någon roll hur många vänner Breivik har, han ville skapa kaos och tillfälle att få med sig anhängare till ett mål som han kämpade "ensam", och då kan man ju inte bara stå en vanlig vardag med en megafon på ett torg och bröla.
Nu är jag ingen expert på Breiveik, personligen så hoppas jag att hans inre demoner vaknar till någon dag inom kort och gör resten av hans liv till ett rent helvete. Men jo, jag är relativt övertygad om att han ville påverka massan, att tro någonting annat vore bara korkat. Han spenderade inte 9 år av sitt liv på att skriva en bok som han sedan kommer stoppa i en hylla och glömma bort. Han ville genom boken påverka likasinnade och nå ut med ett starkt och välformulerat budskap som successivt kommer att påverka väldigt många människor till att begå våldshandlingar. Kanske inte lika extrema, men det är tyvärr helt oförutsägbart i nuläget, men att det kommer hända är någonting som jag är helt övertygad om.

Hitler hade åtminstone konstnärliga ambitioner innan han fick nobben från konstprällarna i Wien eller vart fan det nu var han var och drog omkring.
Citat:
Ursprungligen postat av llleeennna
Om du skulle skapa ämnen på norska kan jag lova dig att du inte kommer skriva helt
korrekt, inte ens med översättningsverktyg. Och om du skriver på halvkass svenska om hur mycket du hatar muslimer hade du blivit något utskrattad.
Och dessutom finns de säkert flashbackliknande sidor i norge så han använde nog nån av dem. Om han hade flashback så kommer de ändå aldrig avslöja vad hans namn var
Om jag skulle skapa ett ämne på norska så kan jag garantera dig att jag hade gjort det korrekt. Oftast är rubriken väldigt kortfattad, och innehållet i första inlägget likaså. Så jävla avsevärt stor skillnad är det inte. Hade det däremot varit finska vi talade om så hade jag nog tänkt i samma banor som dig, men nu är det norska, ett relativt enkelt och likt språk som svenska.
2011-08-11, 01:40
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Rekommenderar TS och övriga att läsa på om regel 1.06.
Och med den regeln i åtanke så låser jag tråden då diskussionsunderlaget grundar sig på att man bryter mot regelverket.

// Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in