Citat:
Ursprungligen postat av tryff
skämtar du? han har antingen haft råd och spara under ett år...eller om han precis kommit på fötter så skall han nu låna 220tkr till en bil?
Jag gissar att ni båda förblir fattiga hela livet.
Du får gissa bäst du vill, du menar alltså på allvar att alla som köper en ny tex Porsche/ferrari/lambo klampar in och betalar cash? eller menar du att många som köper ny porsche har dåligt med pengar?
Köpe jag en bil för 200k och lägger in 50 själv samt har en nettolön på 35k med 9k i fasta kostnader samt ett sparande på 350k har jag då inte råd med denna bilen?
Varför ska jag ta och betala kontant om jag har bättre nytta för mina pengar på annt håll? om jag betalar 3 % i låneränta men kan få 5% genom förvaltning? gör man då alltså en dålig affär?
Jag syftar inte så mycket till TS utan ser lite bredare, alla som tror att man inte har pengar för att man väljer att låna är tröttsamma, mindre än 3 % i sverige har råd med en bostad alltså då man lånar till den, varför inte spara 10 år och köpa? och kom inte med att bostad är investering för det är bara segt att höra, får se hur många som tycker så om bostadsmarknaden prisdyker med 10-20 % (risken avsevärt liten men ändå)
När har man råd, är det när jag inte påverkas det minsta av att ha bil, är det när jag får prioritera om lite för att ha råd eller går gränsen när jag inte kan köpa mat för att ja har bil?