Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Äter SSRI i form av Zoloft samt Remeron, och det jag kan säga efter min ringa erfarenhet inom detta område är att jag inte rekomenderar Tramadol till personer som äter SSRI, speciellt inte utan att ha kramplösande till hands.
Visst ska man vara
väldigt försiktig om man medicinerar med SSRI/SNRI, det finns uppenbara dokumenterade risker. Egentligen får inte läkarna skriva ut tramadol om patienten samtidigt medicinerar med SSRI/SNRI.
Men som med allt annat så reagerar alla individuellt, det fanns en intressant artikel i DN igår om hur viktiga vissa proteiner i kroppen är när det gäller nedbrytning av läkemedel. Jag t.ex bryter ner läkemedel snabbt, jag har medicinerat med fluoxetin i 10 år snart och är uppe i en dos på 60 mg/dag och har testat ganska höga doser av tramadol utan att råka ut för kramper. En enda gång har jag känt av obehag, det var i form av illamående och kallsvettningar och det var när jag tog 800 mg tramadol under period på 5 timmar.
Dock anser jag att man bör vara VÄLDIGT försiktig om man tar tramadol samtidigt som man medicinerar med SSRI/SNRI. Börja med små doser på 50-100 mg och se hur kroppen reagerar och vänta
minst 2 timmar innan ni ökar dosen och då inte högre än 50-100 mg till, överstig inte 400 mg/dag om ni är nybörjare och/eller samtidigt medicinerar med SSRI/SNRI.
OBS! Jag är inte utbildad farmakolog utan delar bara med mig av mina egna erfarenheter.
Edit: Vill bara tillägga att tramadol har en direkt effekt på serotonin- och noradrenalinsystemet, till skillnad mot rent morfin.
Från Fass.se:
Tramadol är ett centralt verkande analgetikum med två verkningsmekanismer. Det är en icke-selektiv ren agonist till opioidreceptorerna med en högre affinitet för μ-receptorn. Det är också en hämmare av neuronalt återupptag av noradrenalin och serotonin.