Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Bröt ett finger, fick först citodon, vilket jag sa inte hjälpte(ville ha tramadol) då skrev doktorn ut tramadol.
Tror det är svårare att få utskrivet om man lider av kronisk värk, då dom inte vill långtidsbehandla. Då är det bättre att man lider och har ont...
Du skulle dock kunna säga något med att det smärtar extra mycket ett par tillfällen i veckan och att du skulle vilja ha något starkare som tar bort toppen av det.
Tvärtom, Tramadol är en av dom BÄTTRE tabletterna att behandla med under långtid, pga dess lägre benägenhet till tillvandhet än tex morfin som har i princip identisk smärtlindrings effekt, men är mycket svårare att hantera som långvarig medicin. Tramadols fördel är att det är otroligt potent i förhållande till vad den faktiskt innehåller. Kombinerad med smärtblockare, såsom tex EP medicin, har du vid kirurgisk smärta, välldigt bra smärtstillare.
Jag är inne på år 7 med tramadol - som fortfarande fungerar bra. Men jag får sätta mig själv på "torken" i perioder, för att dämpa kroppens invandhet genom att halvera docen ett par månader. Sen kan man höja igen och få full effekt.