Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Min kran brukar ALLTID ha ett stort utbud av 200-burkar, och han säger att det börjar bli svårare och svårare att få tag i dessa, läkare vägrar mer och mer och att skriv ut tram/trad/nobligan, utan väljer hellre andra ämnen...nu talar jag inte bara för en läkare utan för VÄLDIGT många...inte ens min gamla läkare som gav mig allt jag pekade på ville ge mig tramadol. Bara en liten heads up...

Och nej, inga pm.

Du vet inte varför det har blivit så? Har läkarna kommit på att tram missbrukas av mycket ungdomar kanske?
Citera
2011-10-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Du bör låta det gå ett par veckor om du vill vara på den säkra sidan. Enligt FASS ska cipralex ha utsöndrats nog för att insättning av MAO-hämmare ska kunna ske någorlunda säkert på sju dagar. SSRI tenderar att sänka kramptröskeln, din dos har också varit 75 % av maxdos så avtryck det anses säkert att läkemedlet gjort även du saknat egenskaper hos det, varvid ett par veckor brukar anges som rimlig tidsbuffert till insättning av potentiellt kramputlösande läkemedel. Jag tror inte att någon konkurrens om metabola enzymer blir aktuell, ej heller bör cipralex hämmande verkan på ett sådant enzym bli aktuell att ta ställning till i riskbedömningen.

Elimineringshalveringstiden ligger på 30 timmar för huvudsaklig metabolit, så omkring 40 timmar kan betraktas som ett tal att räkna med vid beräkning av när utsöndringen bör närma sig sin upphällning.

Cipralex är en ganska speciell SSRI med en massa kringverkningar och fuffens samt den långa utsöndringstiden.

Tack för svar=)

Läste på fass att man bör vänta cirka 2 veckor från att man tagit mao-hämmare till man kan ta tramadol.

Sen en fråga angående kramprisken, kan man undvika den genom att ta t.ex. en ikto i början av dagen om man ska ta t.ex. 200mg tram dagligen mot depression?
Citera
2011-10-28, 17:14
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Du vet inte varför det har blivit så? Har läkarna kommit på att tram missbrukas av mycket ungdomar kanske?
...hmmmmmm.....JA! JUST DET! Så kan det nog vara!
Citera
2011-10-29, 07:30
Medlem
Tog en liten härlig nodd igår men AJ vad jag fick betala för det. Är galet bakis idag
Och lite irriterande är det. Det blir alltid såhär! Varför??? Jag kan ju tycka att det ska bli bättre efter några års användning, men icket! Likadant varenda jävla gång
Senast redigerad av MissEmo 2011-10-29 kl. 08:20.
Citera
2011-10-29, 08:46
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissEmo
Tog en liten härlig nodd igår men AJ vad jag fick betala för det. Är galet bakis idag
Och lite irriterande är det. Det blir alltid såhär! Varför??? Jag kan ju tycka att det ska bli bättre efter några års användning, men icket! Likadant varenda jävla gång

Bakis av opiater? Hur känner du dig då?

Själv har jag som max blivit lite slapp, seg och klantig om jag kört ordentligt i några dagar, men det är knappt märkbart.
Citera
2011-10-29, 12:39
Medlem
Vicious Edds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpacePope
Bakis av opiater? Hur känner du dig då?

Själv har jag som max blivit lite slapp, seg och klantig om jag kört ordentligt i några dagar, men det är knappt märkbart.
Att man kan få en jobbig huvudvärk dagen efter lite för hårt användande av kodein, oxy osv är iaf ngt som jag har fått erfara många ggr. En lätt groggy-känsla brukar medfölja.
Citera
2011-10-29, 14:12
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd
Att man kan få en jobbig huvudvärk dagen efter lite för hårt användande av kodein, oxy osv är iaf ngt som jag har fått erfara många ggr. En lätt groggy-känsla brukar medfölja.

Instämmer! Jag kan få en djävulsk huvudvärk dagen efter, ibland kombinerad med illamående. Spy som en gris och ha en blixtrande huvudvärk samtidigt är ingen höjdare.
Citera
2011-10-29, 19:02
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Tack för svar=)

Läste på fass att man bör vänta cirka 2 veckor från att man tagit mao-hämmare till man kan ta tramadol.

Sen en fråga angående kramprisken, kan man undvika den genom att ta t.ex. en ikto i början av dagen om man ska ta t.ex. 200mg tram dagligen mot depression?

Jag tror stenhårt på att man inte kan förebygga kramp, men just Iktorivil används ju vid epilepsi och "ska" ju ha kramptröskelhöjande (puh, vilket ord!) effekt. Så visst, det är väl inte omöjligt att det skulle fungera om du tog det dagligen, dock är det inget jag skulle se som en garanti.

200mg tram är ju i en "krampsammanhang" låg dos, så risken torde vara liten ändå. Dock finns den ju alltid där, det är bra att du har det i åtanke!
Citera
2011-10-29, 23:43
Medlem
LightClouds avatar
Hej!

Det är så att jag har, och har haft sedan cirka 8 månader tillbaka, en otrolig smärta i höften. Det uppstår när jag belastar höften genom att t.ex. stå upprätt eller att gå/springa under en stund. Det gör otroligt ont och stör min vardag rätt mycket. Det kan vara påfrestande att bara stå i kön på Ica på grund av att det gör ont.

Nu är det så att jag har både röntgat mig, varit hos sjukgymnast och liknande för undersökningar, utan resultat. Jag har dock kommit fram till att smärtan försvinner relativt mycket när jag använder Citodon.

Då är min tanke ifall det är möjligt att få Tramadol, Citodon eller liknande utskrivet för denna typ av smärta?

Citodonen jag använt har varit min faders och således inte min egen.

Jag är under 20 år gammal, men över 18 år. Jag har inga tidigare missbrukarstämplar och har aldrig fått något utskrivet mer än Ciprofloxavin eller vad det heter, för att motverka inflammationer.

Uppskattar svar!

Mvh.
Citera
2011-10-30, 02:28
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd

Av sub kan jag ibland få migrän, men dagen efter är det lugnt. Då har jag kanske lite tur som slipper detta då .
Citera
2011-10-30, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
Instämmer! Jag kan få en djävulsk huvudvärk dagen efter, ibland kombinerad med illamående. Spy som en gris och ha en blixtrande huvudvärk samtidigt är ingen höjdare.

Jamen precis! Så jävla ont i skallen, balansen åt helvete och jag kräktes. Inte skoj alls. Var död nästan hela dan, kändes det som.
Bättre idag dock, lite spår av skallevärken, men idag överlever jag nog....
Citera
2011-10-30, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Hej!

Det är så att jag har, och har haft sedan cirka 8 månader tillbaka, en otrolig smärta i höften. Det uppstår när jag belastar höften genom att t.ex. stå upprätt eller att gå/springa under en stund. Det gör otroligt ont och stör min vardag rätt mycket. Det kan vara påfrestande att bara stå i kön på Ica på grund av att det gör ont.

Nu är det så att jag har både röntgat mig, varit hos sjukgymnast och liknande för undersökningar, utan resultat. Jag har dock kommit fram till att smärtan försvinner relativt mycket när jag använder Citodon.

Då är min tanke ifall det är möjligt att få Tramadol, Citodon eller liknande utskrivet för denna typ av smärta?

Citodonen jag använt har varit min faders och således inte min egen.

Jag är under 20 år gammal, men över 18 år. Jag har inga tidigare missbrukarstämplar och har aldrig fått något utskrivet mer än Ciprofloxavin eller vad det heter, för att motverka inflammationer.

Uppskattar svar!

Mvh.

Nja, enligt min erfarenhet så är det svårt att få, tramadol/tradolan iaf, mot smärta som "inte syns". Ingen i min krets får sånt utskrivet mot "osynlig" smärta utan alla vi (de jag känner) har väldokumenterad och "synlig" smärta. Alltså, den syns på röntgenplåtar och är väldokumenterade. Men jag kan ju ha fel, det finns säkert snälla doktorer därute nånstans som skriver ut åt en, men jag har inte mött nån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in