2024-05-15, 04:44
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
5 år är gränsen och givetvis typ av brottslighet.
Gränsen för vad? Din "prick" fortsätter att synas även efter 5 år om du gör något annat efter tex 4 år.
Citera
2024-05-15, 05:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Gränsen för vad? Din "prick" fortsätter att synas även efter 5 år om du gör något annat efter tex 4 år.
Vapenlagen stipulerar att du efter fem år kan bli föremål för att på nytt få licens om ex har begått ett brott som inneburit att en tidtagare licens dragits in. Förutsättningen är givetvis skött dig under tiden och brottets art.
Citera
2024-05-15, 06:52
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vapenlagen stipulerar att du efter fem år kan bli föremål för att på nytt få licens om ex har begått ett brott som inneburit att en tidtagare licens dragits in. Förutsättningen är givetvis skött dig under tiden och brottets art.
Efter 5 år försvinner bötesbrott etc ur belastningsregistret, men åker du för tex en fortkörning efter 4,5 år så följer din förra anmärkning med i 5 år till, dvs då har du två anmärkningar i registret i 5 år till
Citera
2025-12-03, 09:36
Avslutad
Jag vill ha egen licens på pistol. Gärna revolver eller typ glock att ha i hemmet för att skydda sig mot invandrare. Men som jag har uppfattat det måste man skjuta en serie på 46 tre gånger för att få licensen? Alltså 10-9-9-9-9. Vilket är väldigt väldigt svårt att skjuta på 25m, gissar jag?

Hur snabbt lyckades ni som har pistoler med bedriften?
Citera
2025-12-03, 09:51
Medlem
ponykalles avatar
Tog mig nog 6 mån första "trippeln",då är det med olika lånepistoler.Lättare när man fick en egen.
Sen måste man göra om det vart 5e år.
Citera
2025-12-04, 08:20
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Jag vill ha egen licens på pistol. Gärna revolver eller typ glock att ha i hemmet för att skydda sig mot invandrare. Men som jag har uppfattat det måste man skjuta en serie på 46 tre gånger för att få licensen? Alltså 10-9-9-9-9. Vilket är väldigt väldigt svårt att skjuta på 25m, gissar jag?

Det räcker inte med det,du måste vara aktiv i klubben också, även efter att du fått licensen, annars får du inget nytt föreningsintyg när det är dags att förnya efter 5 år
Citera
2025-12-04, 22:04
Medlem
Citat:
Det räcker inte med det,du måste vara aktiv i klubben också, även efter att du fått licensen, annars får du inget nytt föreningsintyg när det är dags att förnya efter 5 år
I min klubb tittar vi på aktivitet fem år bakåt när det är dags att förnya. Att plötsligt bli aktiv de sista sex månaderna duger inte.
Citera
2025-12-04, 22:43
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det gäller väl även första intyget?
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen

Som jag tolkat skjutande bekanta handlar föreningslivet till stor del om att filtrera bort personer som du.

Om jag fattat rätt:
Sök kontakt med förening.
Visa intresse för sporten.
Var aktiv inom föreningens verksamhet.
Träna.
Skjut dina serier.
Få intyg.
Köp en 22a.
Fortsätt vara aktiv.
Köp något grovt.
Nu kan du ha ett "riktigt" vapen i fem år utan större problem.
Citera
2025-12-05, 06:20
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
I min klubb tittar vi på aktivitet fem år bakåt när det är dags att förnya. Att plötsligt bli aktiv de sista sex månaderna duger inte.
Ja så är det hos oss med
Citera
2025-12-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det gäller väl även första intyget?

Som jag tolkat skjutande bekanta handlar föreningslivet till stor del om att filtrera bort personer som du.

Om jag fattat rätt:
Sök kontakt med förening.
Visa intresse för sporten.
Var aktiv inom föreningens verksamhet.
Träna.
Skjut dina serier.
Få intyg.
Köp en 22a.
Fortsätt vara aktiv.
Köp något grovt.
Nu kan du ha ett "riktigt" vapen i fem år utan större problem.
Det tar normalt minst ett år att få licens för grovkalibrigt. Om en dylik person upphör att komma till klubben efter att ha fått licens, kommer styrelsen att höra av sig för att få veta anledningen till frånvaron. Om tillfredställande förklaring inte inkommer så kontaktas Polismyndigheten som informeras om att personen ifråga inte längre är aktiv skytt och därmed inte har behov av vapen.

Så ja, det är föreningarna som filtrerar bort de olämpliga. Det är inget som Polisen klarar av.
Citera
2025-12-05, 14:57
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ja så är det hos oss med

Vill bara säga samma sak gäller hos oss.
Orkar man inte släpa sig till klubben inom de där fem åren så är det ingen som kommer skriva på något intyg. Vilket är helt korrekt också.

Tog mig ett par år få ihop de där guld serierna.
Pga problem med instruktör och lånevapen.
Idag skjuter man princip alltid varje vecka ett par guld serier när man är hemma i Sverige.

Snabbserierna gör du på en och samma dag.
Skit enkelt och även det roligaste.

Lycka till TS.
Vi behöver fler svenska arier med med Glock.

Ingen lätt skjuten pistol och du vet att för glocken om du tänker 9 mm så är det enbart 43 poäng du behöver ha för guld.
Citera
2025-12-06, 05:25
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Vill bara säga samma sak gäller hos oss.
Orkar man inte släpa sig till klubben inom de där fem åren så är det ingen som kommer skriva på något intyg. Vilket är helt korrekt också.

Tog mig ett par år få ihop de där guld serierna.
Pga problem med instruktör och lånevapen.
Idag skjuter man princip alltid varje vecka ett par guld serier när man är hemma i Sverige.

Snabbserierna gör du på en och samma dag.
Skit enkelt och även det roligaste.

Lycka till TS.
Vi behöver fler svenska arier med med Glock.

Ingen lätt skjuten pistol och du vet att för glocken om du tänker 9 mm så är det enbart 43 poäng du behöver ha för guld.
Nja, Glock Gen5 är inga större problem att skjuta guld med faktiskt.
Dom andra generationerna däremot...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in