Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2004-11-12, 09:30
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Vem har sagt att jag behandlas 'ojämställt'?!

Du antydde att vi inte har jämställdhet i Sverige. Detta är iofs en sån där sak som alla vet - i stil med att jorden är platt - och således inte behöver några belägg för.

Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
fullständigt ointresserad av att fortsätta medverka i den här tråden
Jag är Memnoks totala brist på förvåning...
Citera
2004-11-12, 10:39
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Jag är Memnoks totala brist på förvåning...

Detta var lite roligt så här på morgonkvisten
Citera
2004-11-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Kanske för att feministerna inte hade några vettiga argument? Det fanns ju en som kämpade ett tag, och gjorde bort sig mer än hon själv nånsin insåg...

På vilket sätt var debatten inte öppen? Alla som ville fick komma till tals.

På vilket sätt var debatten inte ocensurerad? Feministforumet lydde under samma regler som alla andra på Flashback, dvs. minimal censur.

Jag tror detta sammanfattar det jag ville ha sagt med mitt inlägg.
Citera
2004-11-12, 13:37
Medlem
tokens avatar
Jag förstår mig inte på det här med ojämställdhet. Visst är det fel att en kvinna får lägre lön en sin manliga kompanjon när de utför EXAKT samma arbete med EXAKT likvärdigt resultat.

Men det där med att folk klagar på att kvinnor skall kvoteras in i t.ex. styrelsen förstår jag inte. Män är alltid de som jobbat mest, fram tills kanske de senaste 30 åren. Hemmafruar har övergått till jobbande kvinnor. Inget fel med det. Däremot är det fel när folk anser att det skall finnas fem män och fem kvinnor i styrelsen. Om det är en kvinna och nio män, so what? Nej, ush ni är diskriminerande nej ush och fy får man höra.

Det är fullt möjligt att uppnå denna 50/50-delning i styrelsen, men då kommer man ALDRIG uppnå full kompetens. Eftersom det finns fler sökande män än kvinnor. Exempel:

100 män söker och 50 kvinnor söker. Det betyder att rent statistiskt sett kommer det att på varje elit kvinna att finnas två elita män. Därför bör det sitta 2/3 män och 1/3 kvinnor i styrelsen.

En annan anledning till att det ser ut som det gör idag är för att de flesta som sitter med stora företagsposter är män i 50-60 årsåldern. De har jobbat i ungefär 30-40 år. När de började sin karriär, då var det många kvinnor som fortfarande var hemmafruar. Dessa män har arbetslivserfarenhet så det bara ryker om det, många av dem har inte ens gått ur gymnasiet. De har jobbat hela livet. Medan deras kvinnor varit hemma och skött om hushållen. Dessa män är många fler och har mycket mer erfarenhet än kvinnorna som söker posten.

Än en gång, arbetsmarknaden är inte ojämställd, den är bara effektiv.
Citera
2004-11-13, 22:52
Bannlyst
Det är kul det här med feminism. Kul ämne.
Morsan sa förut (hon är hemma mer än hon jobbar)
"jag är en arbetande kvinna jag" löjligt. jag jobbar dubbelt så mycket som henne och jag klagar inte. samma med farsan.

Det här med att tjejerna inte får lika mycket som männen kan ha att göra med att de är uppfostrade så att man inte ska ta plats, man ska vara liten och diskret och göra som man blir tillsagd. Att råda bot på det här med att t.ex. kvotera in kvinnor är löjligt.

som sagt. mycket löjligt.
Citera
2004-11-14, 00:08
Medlem
icys avatar
Tillbaka med feminism forumet. Det var ett roligt forum där man kunde läsa om massa roliga klavertramp av feminister. Även om det var mest antifeminister där, så bör man väl får kritisera feminister. Och om det så blir en antifemistisk sida istället för en profeministisk sida, so be it. Det har väl ingen betydelse så länge man disskuterar rätt ämne.
Citera
2004-11-14, 11:41
Medlem
Scrambles avatar
Saknar också feministforumet, jag saknar inte att moderera det men det var sannerligen kul att läsa en del inlägg där.

Var på tok för lite feminister där bara, men som nån sa så gillar dom ju inte när inte alla håller med dom.
Citera
2004-11-14, 11:44
Bannlyst
Jag tycker att det är absurt att använda sig av ordet feminism som genom endast det ordet utesluter HALVA jordens befolkning i en JÄMNSTÄLDHETSKAMP

!?

haha feminister.
Citera
2004-11-14, 12:25
Medlem
Baskis avatar
Orka ha Gudrun Skyman på forumet!
Citera
2004-11-14, 23:10
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cronologix
Jag tycker att det är absurt att använda sig av ordet feminism som genom endast det ordet utesluter HALVA jordens befolkning i en JÄMNSTÄLDHETSKAMP

!?

haha feminister.

Den tanken har slagit även mig ett otal gånger
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in